شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#سازمان ملل#یمن

کمپین فشار عربستان برای ممانعت از تحقیقات حقوق بشری سازمان ملل


کمپین فشار عربستان برای ممانعت از تحقیقات حقوق بشری سازمان ملل

برخی از مقامات سیاسی و منابع دیپلماتیک از کمپین فشار عربستان علیه مقامات سازمان ملل متحد خبر دادند تا از خلال این فشارها تحقیقات حقوق بشری در یمن را متوقف کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات سیاسی، منابع دیپلماتیک و فعالانی که از کمپین «فشار پنهان» ریاض  آگاه هستند، اعلام کردند که عربستان سعودی  از خلال « مشوق‌ها و تهدیدها» بر تحقیقات شورای حقوق بشری سازمان ملل متحد در یمن  تأثیر گذاشته است.

پایگاه خبری المیادین نوشت: عربستان سعودی به عنوان بخشی از فشارهای خود برای توقف تحقیقات سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در طول جنگ یمن از مشوق‌ها و تهدیدها استفاده می کند.

روزنامه گاردین اعلام کرد که مقامات سیاسی، منابع دیپلماتیک و فعالان از کمپین فشار پنهان خبر دادند  که سعودی ها بر مقامات تأثیر گذاشته اند تا از توقف تحقیقات اطمینان حاصل کنند.

زمانی که شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه اکتبر علیه تمدید تحقیقات مستقل در مورد جنایات جنگی در یمن رای منفی داد، تلاش‌های عربستان در نهایت موفق شد.

عربستان سعودی برخی کشورها را تحت فشار قرار داد تا به قطعنامه 7 اکتبر برای تکمیل تحقیقات سازمان ملل در مورد نقض حقوق بشر در یمن رای منفی دهند.به طور مثال ریاض پیشتر اندونزی بزرگترین کشور اسلامی از نظر جمعیتی را تهدید کرده بودند که اگر مقامات آن‌ها به طرح ماه اکتبر رأی منفی ندهد، موانعی بر سر راه ورود اندونزیایی‌ها به مکه مکرمه ایجاد خواهند کرد.

کشور آفریقایی توگو نیز همزمان با تاریخ رأی‌گیری اعلام کرده بود که سفارت جدیدی در ریاض افتتاح خواهد کرد و برای حمایت از اقداماتی که در راستای مبارزه با تروریسم انجام می‌شوند، حمایت مالی از عربستان سعودی دریافت خواهد کرد.

اندونزی و توگو در سال 2020 از قطعنامه های مربوط به یمن خودداری کردند و هر دو به تصمیم برای تکمیل تحقیقات در سال جاری رای منفی دادند.

این قطعنامه با اکثریت ساده با 18 موافق و 21 مخالف شکست خورد و 7 کشور رای ممتنع دادند. این قطعنامه در سال 2020 با 22 رای موافق و 12 رای ممتنع به تصویب رسید.

«جان فیشر» مدیر دیده بان حقوق بشر در ژنو گفت:«رای‌گیری بسیار سخت بود و ما می‌فهمیم که عربستان و هم‌پیمانانش در ائتلاف و یمن در سطح عالی از مدتی پیش برای متقاعد کردن کشورهای مختلف تلاش می‌کردند و به زور تهدید و رشوه می‌خواستند از تلاش‌های آنها در پایان دادن به نظارت سازوکار جهانی درباره جنگ یمن حمایت کنند».

وی افزود: توقف مأموریت  تحقیقات حقوق بشری در سازمان ملل ضربه بزرگی به یمن و ضربه ای به اعتبار شورای حقوق بشر  است.سعودی‌ها باعث تردید و تزلزل کشورهای حامی تحقیقات از جمله هلند شدند که این تلاش‌ها را هدایت می‌کرد، در حالی‌که امارات سنگال را به امضای یادداشت تفاهم برای راه اندازی شورای مشترک تجارت امارات و سنگال یک هفته بعد از رای سنگال علیه تصمیم شورای حقوق بشر فراخواند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از مارس 2015 با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که «برنامه جهانی غذا» شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد و بزرگترین نهاد انسانی جهان در زمینه امنیت غذایی و رفع گرسنگی در اواخر مهرماه اعلام کرده بود که مردم یمن با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شده‌اند و به خوردن برگ درختان روی آورده‌اند.

انتهای پیام/