شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#دلار#میلیون دلار#امداد#منابع

انتقال ۲۸۰ میلیون دلار از پول‌های توقیف شده افغانستان به ۲ سازمان امدادرسان


انتقال ۲۸۰ میلیون دلار از پول‌های توقیف شده افغانستان به ۲ سازمان امدادرسان

برخی منابع گفته‌اند که ۲۸۰ میلیون دلار از پول‌های توقیف شده افغانستان توسط آمریکا، به دو سازمان امداد رسان انتقال یافته است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی مدیریت صندوق «امانت بازسازی افغانستان» را بر عهده دارد و فقط زمانی دارایی‌ها به این صندوق سپرده می‌شود که 31 عضو حمایت کننده، آن را تصویب کند.

منابعی به رویترز گفته‌اند که 280 میلیون دلار از داریی‌های افغانستان در صورت تصویب، از طریق صندوق امانت بازسازی افغانستان به سازمان برنامه جهانی غذا (WFP) و صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (UNICEF) انتقال داده خواهد شد.

این منابع آگاه  که نامی از آنها در گزارش ذکر نشده است، اذعان کرده‌اند که حمایت  کنندگان صندوق امانت بازسازی افغانستان به احتمال بسیار روز جمعه نشستی داشته باشند و در مورد انتقال پول به دو سازمان برنامه جهانی غذا و یونیسف تصمیم بگیرند.

سازمان ملل روز گذشته با انتشار  گزارشی خبر داد که  پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان و قطع میلیارد‌ها دلار کمک های بشردوستانهٔ جامعهٔ بین المللی به این کشور، میلیون‌ها افغان با بحران شدید روبرو شده‌اند.

در این گزارش  پیش بینی شده است که درآمد ناخالص داخلی افغانستان در طی یک سال  20 درصد کاهش خواهد یافت و در سال‌های بعدی، انقباض اقتصادی می تواند حدود 30 درصد برسد.

پس از ورود طالبان در (15 اگست / 24 مرداد)، آمریکا و دیگر کشورهای غربی بیش از 10 میلیارد دلار از سرمایه‌های افغانستان را توقیف کردند، اقدامی که وضعیت اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کرد.

مقام‌های آمریکایی نیز گفته‌اند که کشور‌های اروپایی نیز دو میلیارد دلار دارایی‌‌های افغانستان را پس از تسلط طالبان توقیف کرده‌اند.

افزون بر آن، بانک جهانی تمامی پروژه‌های خود را در افغانستان متوقف کرده است و صندوق بین‌المللی پول نیز انتقال 450 میلیون دلار که قرار بود در اختیار حکومت افغانستان قراردهد را به حالت تعلیق در آورد. همچنین دولت  آلمان نیز اعلام کرد که 300 میلیون دلار کمک آن کشور که به حکومت افغانستان را اجرایی نخواهد کرد.

انتهای پیام/.