شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#ایالات متحده#ژانویه#چین#گفتگو#مقامات

چاینا مورنینگ خبر داد؛

احتمال گفتگوی وزرای دفاع آمریکا و چین در ماه ژانویه

احتمال گفتگوی وزرای دفاع آمریکا و چین در ماه ژانویه

روزنامه چاینا مورنینگ پست روز پنجشنبه اعلام کرد که چین و ایالات متحده در حال تدارک دیداری بین مقامات ارشد نظامی دو کشور برای گفتگو در مورد مسائل تایوان و رقابت تسلیحاتی هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه چاینا مورنینگ پست روز پنجشنبه اعلام کرد که چین و ایالات متحده در حال تدارک دیداری بین مقامات ارشد نظامی دو کشور برای گفتگو در مورد افزایش تنش در اطراف تایوان و مسابقه تسلیحاتی آمریکا و چین برای تولید مرگبارترین سلاح‌های مافوق صوت هستند.

به گفته یک منبع آگاه در دولت چین، پس از تماس مجازی ماه گذشته بین رؤسای جمهور چین و ایالات متحده، شی جینپینگ و جو بایدن، دو طرف در مورد امکان مذاکره «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده با «ژو کیلیانگ»، نایب رئیس کمیسیون نظامی مرکزی و «وی فنگ» وزیر دفاع چین گفتگو کردند.

این منبع آگاه همچنین تاکید کرد: این یکی از موارد مورد اجماع بود که در جریان نشست «شی جینپینگ» و بایدن حاصل شد.

به نوشته این روزنامه چینی، قالب و جزئیات گفتگو هنوز تأیید نشده اما منابع آگاه از احتمال برقراری یک تماس تلفنی یا کنفرانس مجازی در اوایل ژانویه سال آینده میلادی سخن گفته اند.

لازم به ذکر است، ایالات متحده طی سال‌های اخیر همکاری خود با تایوان را افزایش داده و این در حالی است که چین نیز استقرار جت‌های جنگنده خود را در منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان تقویت کرده است.

در همین راستا، موضوع تایوان در صدر دستور کار نشست ویدئویی شی جینپینگ و بایدن قرار گرفت. رئیس جمهور چین به همتای خود در مورد این جزیره خودگردان که پکن آن را بخشی از خاک چین می‌داند، هشدار جدی داد.

تحریک جریان های جدایی طلب مناطق تابع چین از جمله تایوان، تبت و هنگ کنگ به رغم ادعای ظاهری آمریکا مبنی بر احترام به اصل چین واحد، با هدف مهار قدرت یابی پکن در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک انجام می شود که اصلی ترین آوردگاه رقابت قدرت های جهانی در قرن ۲۱ است.

آمریکا و شرکای غربی اش در سال های اخیر در راستای سیاست های تنش برانگیز «ایندوپاسیفیک» واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش چین و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در مناطق تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

تایوان طبق اصل چین واحد بخشی از تمامیت ارضی دولت پکن محسوب می‌شود؛ حال آنکه آمریکا در سودای مهار قدرت یابی چین در قرن ۲۱، به دنبال تحریک جریان‌های جدایی طلب این منطقه است و در این مسیر، از حمایت شرکای اروپایی نیز برخوردار می‌شود.