شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#مسکو#دوستانه#وزارت#وزارت دفاع

۳ هواپیمای نظامی روسیه ۳۸۰ نفر را از کابل به مسکو منتقل کردند


۳ هواپیمای نظامی روسیه ۳۸۰ نفر را از کابل به مسکو منتقل کردند

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، ۳ فروند هواپیمای ترابری نظامی که محموله کمک‌های انسان دوستانه به کابل حمل کرده بودند، در بازگشت بیش از ۳۸۰ نفر از اتباع روسی، قرقیزستانی و دانشجویان افغانستانی را به مسکو بازگرداند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع فدراسیون روسیه امروز (پنج‌شنبه) اعلام کرد که سومین و آخرین هواپیمای اعزام شده به کابل برای خارج سازی شهروندان روسی و دیگر جمهوری‌های باقی مانده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) از افغانستان، بامداد امروز در فرودگاه چکالوفسکی در حومه شهر مسکو به زمین نشست.

طبق این اطلاعات، سه فروند هواپیمای حمل و نقل نظامی ایل-76 وزارت دفاع روسیه در طول شب گذشته از کابل به سمت مسکو پرواز کرده و بطور کلی بیش از 380 نفر از شهروندان روسی، قرقیزستانی و همچنین گروهی از دانشجویان افغانستانی که پیش از این مشغول تحصیل در دانشگاه‌های روسیه بودند را به مسکو بازگرداند.

وزارت دفاع روسیه یادآور شد که این سه هواپیمای نظامی روز چهارشنبه با محموله‌ای شامل بیش از 36 تن کمک‌های انسان دوستانه روسیه برای مردم افغانستان در کابل به زمین نشسته بودند. این هواپیماها برای افرادی که قرار بود خاک افغانستان را ترک کنند نیز ذخیره آب آشامیدنی، پتوی گرم، و بسته‌های خوراکی به همراه داشت. تیم پزشکان نظامی نیز برای ارائه مشاوره‌های لازم به این افراد در طول سفر در هواپیماها حضور داشتند.

"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه پیش از این وزارت امور خارجه و دفاع این کشور را به سازماندهی برنامه تخلیه شهروندان روسی که تمایل به ترک افغانستان دارند، موظف کرده بود. در اواسط ماه نوامبر (اواخر آبان ماه) نیز بیش از 200 تن از شهروندان روسی، بلاروسی، قرقیزستانی، ارمنستانی، اوکراینی و  افغانستانی از کابل به مسکو منتقل شده بودند.

عدم تعطیلی سفارت روسیه در افغانستان، اقدامی درست بود

در خبر دیگری نیز گزارش شده که "ضمیر کابلوف" نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در مسائل مربوط به افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه این کشور شب گذشته در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که تصمیم گیری درباره عدم تعطیلی و  تخلیه نکردن سفارت روسیه در کابل پس از به قدرت رسیدن جنبش طالبان در افغانستان، اقدامی کاملاً درست بود و این اقدام امکان آن را بوجود آورد که تماس‌های مستقیم با رهبران جدید این کشور برقرار شود.

کابلوف گفت: «حوادث تقریباً چهار ماه گذشته در افغانستان نشان داده تصمیم درستی بود که سفارت ما در کابل به فعالیت عادی خود ادامه دهد. دیپلمات‌های روسی اکنون امکان گفتگوی مستقیم و بررسی روند اوضاع در افغانستان را با مقامات جدید کابل داشته، نگرانی‌های مسکو را به اطلاع آنها رسانده و پاسخ آنها را دریافت می‌کنند.»

نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در عین حال یادآور شد که امنیت دیپلمات‌های روسی در تمام این مدت بطور کامل تأمین شده و رهبران طالبان توجه ویژه‌ای به این مسئله داشتند. وی افزود: «البته این مسئله تنها به سفارت روسیه مربوط نشده و شامل هر 6 الی 7 کشوری می‌شود که پس از تغییر قدرت در افغانستان، تصمیم گرفتند سفارت‌های خود در کابل را تعطیل نکنند که آنها از جمله جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و سایرین هستند.»  

به گفته این دیپلمات، در حال حاضر برخی کشورهای دیگر نیز آمادگی خود برای از سر گیری فعالیت دیپلماتیک خود در افغانستان را اعلام کرده‌اند که از جمله آنها کشور آلمان است.

انتهای پیام/