شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#بودجه ۱۴۰۱

چالش اساس دولت در بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

دولت با یک چالش بسیار بزرگ مواجه است و آن چالش پرداخت ماهانه ۵۱ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد کارکنان دولت است.

دولت در نظر دارد برای سال آینده بودجه ای انقباضی داشته باشد. از خلال جلسات دولت در خصوص بودجه شنیده می شود که بودجه برخی دستگاه ها بویژه آن بخش های که عملکرد مورد انتظاری نداشتند برای سال آینده کاهش خواهد یافت.

همچنین شنیده می شود دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مصمم است و آقای رئیسی در جلسه ای عنوان کرده حتی به قیمت رفتن آبرویم، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می کنم.

احمد جانجان کارشناس اقتصادی گفت: ارقامی که برای میزان صادرات نفت و قیمت نفت در بودجه سال آینده عنوان می شود؛ رقم هایی منطقی تر و واقعی تر از رقم های ذکر شده در بودجه ۱۴۰۰ است. در بودجه امسال دولت صادرات ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز را پیش بینی کرده بود که همه می دانستیم با توجه به شرایط تحریم، امکان تحقق آن وجود ندارد. با این حال دولت مبنا را بر بیش برآورد گذاشت تا در ظاهر و به طور غیرواقعی بودجه را تراز کند.

به گفته او امروز تقریبا ۸۵۰ هزار بشکه نفت در روز به صورت رسمی و یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به صورت غیررسمی صادرات داریم. بنابراین پیش بینی دولت از میزان صادرات نفت برای سال آینده به نظر واقعی تر از سال ۱۴۰۰ است.

کاهش بودجه دستگاه هایی که عملکرد مناسبی نداشتند

جانجان با تاکید بر اینکه دولت در نظر دارد برای سال آینده بودجه ای انقباضی داشته باشد توضیح داد: از خلال جلسات دولت در خصوص بودجه شنیده می شود که بودجه برخی دستگاه ها بویژه آن بخش هایی که عملکرد مورد انتظاری نداشتند برای سال آینده کاهش خواهد یافت. در صورتی که دولت دست به تعدیل بودجه بخش ها بزند می توان انتظار داشت کسری بودجه کمتر و بودجه متعادل تری را سال آینده داشته باشیم.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید از سال های گذشته بحث متناسب سازی بودجه دستگاه ها با عملکرد آنها را پیگیری می کردیم تا بار هزینه ها را کاهش دهیم. در بخش فرهنگی ما با دستگاه عریض و طویلی مواجهیم که به هیچ وجه عملکردی متناسب با بودجه ای که دریافت می کند؛ ندارد. بنابراین دولت باید بودجه را مطابق اثربخشی و عملکرد دستگاه ها تخصیص دهد.

جانجان افزود: دولت با یک چالش بسیار بزرگ مواجه است و آن چالش پرداخت ماهانه ۵۱ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد کارکنان دولت است. این عدد پیش از طرح همسان سازی بود که آقای روحانی آن را در روزهای آخر دولت ارائه کرد.

او عنوان کرد: در هشت سال گذشته موضوع همسان سازی حقوق مطرح نشد چون دولت روحانی می دانست بار مالی زیادی برای دولت خواهد داشت بنابراین این طرح را در ماه های آخر دولت مطرح کرد تا بار مالی آن به دوش دولت بعد بیفتد.

جانجان یادآور شد: سال آینده دولت ماهانه ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز سررسید اصل اوراق فروخته شده در دولت قبل را باید بپردازد یعنی ۲۱۶ هزار میلیارد تومان بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق هایی که باید پرداخت کند هزینه بر دوش دولت گذاشته شده است. یعنی در طرف مصارف یک هزینه بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومانی خود به خود وجود دارد.

او ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصاد کشور و وضعیت تحریم‌ها سال آینده دولت ناگزیر است دست به جراحی اقتصادی بزند تا شرایط را از وضعیت رو به افولی که دارد تا حدی رها کند.

تاکید رئیس جمهور بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

جانجان اظهار کرد: یکی از سیاست های اشتباه در سال های قبل به یغما رفتن منابع کشور ذیل سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی بود. بخش قابل توجهی از منابع کشور را در اثر یک ریل گذاری اشتباه از دست دادیم که امیدواریم سال آینده برای اصلاح این سیاست گام هایی برداشته شود.

او با بیان اینکه کاری که دولت کرد از ابتدا اشتباه بود متذکر شد: دولت امروز این اختیار را دارد که بدون تصویب مجلس ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند. بنابراین حتی در صورت مخالفت نمایندگان نیز می توان با مجوز شورای سران سه قوه این سیاست را اصلاح کرد.

جانجان خاطرنشان کرد: امروز شرایط ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی را نداریم. بنابراین به جز یکی دو قلم کالا مانند گندم، برای باقی محصولات باید تخصیص این ارز حذف شود.

او اذعان کرد: در یکی از جلسات دولت آقای رئیسی عنوان کرده که به قیمت رفتن آبروی خودم هم شده ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می کنم. از طرفی سازمان برنامه و مرکز پژوهش ها نیز بر حذف این ارز تاکید دارند.

جانجان تصریح کرد: تخصیص ارز دولتی در عمل نیز اثربخشی در بازار کالاها نداشته و صرفا یک بار روانی ایجاد کرده است. چنانچه حذف این ارز در حوزه های مختلف نشان داد که تاثیر تورمی خاصی ندارد. مانند آنچه در بازار کاغذ و گوشت قرمز اتفاق افتاد.

 

منبع: اقتصاد آنلاین