شهر خبر

کمک ۳۳ میلیون دلاری آمریکا به یونان جهت ساخت پایگاه هوایی

کمک 33 میلیون دلاری آمریکا به یونان جهت ساخت پایگاه هوایی

رسانه‌ها گزارش دادند که ایالات متحده به یونان ۳۳ میلیون دلار برای توسعه و نوسازی تاسیسات نظامی از جمله ساخت آشیانه و توسعه پایگاه ‌هوایی کمک خواهد کرد.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها روز چهارشنبه گزارش دادند که ایالات متحده به یونان ۳۳ میلیون دلار برای توسعه و نوسازی تاسیسات نظامی از جمله پایگاه‌های هوایی کمک خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «هابرترک» به نقل از روزنامه  «اکاثیمرینی» این بودجه  ۳۳.۵ میلیون دلاری برای ساخت دو آشیانه و تاسیسات پشتیبانی در یک پایگاه هوایی در استان «لاریسا» در مرکز یونان استفاده خواهد شد.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت که واشنگتن این کمک را تحت توافقنامه همکاری دفاعی متقابل (MDCA) با یونان که اخیراً تمدید شده، ارائه می‌کند که همچنین به نیروهای آمریکایی اجازه می‌دهد از این امکانات استفاده کنند.

بر اساس این قرارداد، ایالات متحده همچنین در حال برنامه ریزی برای انتقال اقلام اضافی دفاعی اضافی به یونان است و مذاکرات در مورد پیشنهادات ایالات متحده در رابطه با تلاش‌های آتن برای تقویت توان نظامی خود از طریق دستیابی به تسلیحات جدید و نوین سازی سخت افزار موجود ادامه دارد.

به نوشته این منبع خبری، یونان در حال بررسی خرید شماری شناور تهاجمی آبی خاکی (AAV) از ایالات متحده برای نیروی دریایی خود است. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که آتن اخیراً محموله‌ای از خودروهای امنیتی زرهی و همچنین تحویل بالگردهای «اواچ-۵۸» و قایق‌های تندرو را دریافت کرده است.

علاوه بر این، شرکت‌های آمریکایی به زودی پیشنهادهایی را برای برنامه نوسازی ناوچه‌های نوع نیروی دریایی یونان ارائه خواهند کرد. نیروی دریایی یونان در حال حاضر  فروند ۱۳ ناوچه شامل ۹ ناوچه هلندی «کورتنار» دارد.

آتن اخیراً قراردادهای تسلیحاتی متعددی را با رژیم اسرائیل برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین و موشک، با فرانسه برای خرید جنگنده‌های «رافال» و با ایالات متحده برای به روزرسانی جنگنده‌های «اف-۱۶» خود امضا کرده است. ترکیه، همسایه یونان تاکنون در این زمینه واکنشی نشان نداده است.

روابط بین ترکیه و یونان، دو عضو ناتو که اغلب دچار تنش بوده به طوری که سال گذشته  این روابط به شدت رو به وخامت گذاشت و کشتی‌های جنگی در شرق مدیترانه در نزاع بر سر مرزهای دریایی و حقوق انرژی با هم روبرو شدند.

یونان و ترکیه سال گذشته دردرگیری بر سر اکتشاف گاز در شرق مدیترانه به تقابل نظامی نزدیک شدند. ترکیه بارها اعلام کرده که از یونان می‌خواهد تا راه حل های سیاسی مسالمت آمیز را اتخاذ کند تا راه حل‌های تهاجمی.

وزارت دفاع ترکیه روز سه‌شنبه مدعی شد یونان به اقدامات تحریک‌آمیز خود علیه ترکیه ادامه می‌دهد و ۲۳۲۱ تخلف در جزایر غیرنظامی در شرق مدیترانه مرتکب شده است.   وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد یونان در سال ۲۰۲۱ با استفاده از تجهیزات دریایی و هوایی، ۲۳۲۱ بارحریم هوایی و دریایی مناطق غیرنظامی در شرق مدیترانه و دریای اژه  را نقض کرده است.

وزارت دفاع ترکیه افزود که  آتن همچنان به ادعاهای بی‌اساس علیه آنکارا و تشدید تنش‌ها ادامه می‌دهد و به طور کامل درخواست‌های ترکیه برای گفت‌وگو را نادیده می‌گیرد.

منبع: فارس