شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه

راهنمای سفر به شهر وان در ترکیه +تصاویر

راهنمای سفر به شهر وان در ترکیه +تصاویر

اگر به دنبال یک سفر خارجی مقرون به صرفه باشید، احتمالا تور وان یکی از گزینه‌های شما خواهد بود، شهری در شرق کشور ترکیه که فاصله نسبتا مناسبی با شهرهای مرزی ایران دارد و علاوه بر آن به دلایل متعددی ارزش حداقل یکبار سفر را دارد. وان سالیانه مقصد بسیاری از ایرانی‌هاست که به دلایل مختلفی به آن سفر می‌کنند. به همین خاطر هم در ادامه این مطلب سعی کردیم راهنمای سفر به وان را برایتان آماده کنیم که اگر به این شهر ترکیه سفر کردید، شناختی از آن داشته باشید. همچنین در این راهنمای سفر وان علاوه بر معرفی تعدادی از جاذبه‌های دیدنی این شهر، هر آنچه که پیش از سفر باید درباره وان بدانید پرداخته‌ایم.

چرا به وان سفر کنیم؟ 

شهر وان ترکیه ‏با جمعیتی نزدیک به 400 هزار نفر یکی از شهرهای تاریخی و زیبای ترکیه است، مردم این شهر به زبان کردی کرمانجی ‏سخن می گویند. طبق گزارش‌های اداره کل گردشگری استان وان ترکیه، اکثریت قریب به اتفاق گردشگران این استان و ‏شهر را گردشگران فرهنگی و تجار تشکیل می‌دهند. عمده گردشگران خارجی شهر وان ترکیه را به ترتیب ‏کشورهای آلمان، کره جنوبی و ایران تشکیل می‌دهند.

راهنمای سفر به وان (ترکیه) lastsecond.ir
عکس دریاچه وان و کلیسای آختامار 

اگر درباره سفر به وان دو به شک هستید خلاصه‌ای از دلایلی که باعث می‌شود از وان به عنوان یک مقصد گردشگری مناسب نام برد را عنوان می‌کنیم:

  • مسافت مناسب: اگر نگاهی به تور وان داشته باشید متوجه می‌شوید که برخلاف سایر تورهای ترکیه، تورهای وان به صورت زمینی و با قیمت مناسبی ارائه می‌شوند؛ چرا که مسافت وان با شهرهای مرزی ایران زیاد نیست. در نتیجه هزینه سفر به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • جاذبه‌های گردشگری: شهر وان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری زیبایی دارد که دارای مراکز خرید متعدد و خوش قیمتی است که در ادامه درباره هر دو آن‌ها توضیحات بیشتری داده شده است.
  • مقصدی مقرون به صرفه: علاوه بر تورهای وان، هزینه هتل، خورد و خوراک در وان بسیار مناسب است و وان از مقاصد مقرون به صرفه محسوب می‌شود.
  • عدم نیاز به ویزا: برای ایرانیان سفر به وان همانند سایر نقاط ترکیه بدون ویزا است و تنها با داشتن یک پاسپورت معتبر می‌توانید حتی تا 6 ماه در این شهر اقامت داشته باشید.
راهنمای سفر به وان (ترکیه) lastsecond.ir
راهنمای سفر به وان

چطور به وان سفر کنیم؟

گردشگران می‌توانند با خودرو شخصی، قطار، اتوبوس و هواپیما به وان سفر کنند. البته همانطور که در تیتر قبلی اشاره شد وان از دست مقاصدی است که مسیرهای زمینی‌ آن پرطرفدارتر هستند، چرا که فاصله آن تا شهرهای مرزی ایران کم است، هزینه کمتری را شامل می‌شوند و هم اینکه در وان فرودگاه بین المللی وجود ندارد و به غیر مواقع خاصی پرواز مستقیمی بین ایران و وان شکل نمی‌گیرد. بنابراین استفاده از خودرو شخصی، اتوبوس و قطار بهترین گزینه برای سفر خواهد بود که شرایط هر کدام را در ادامه توضیح می‌دهیم.

  • اتوبوس: تفاوتی نمی‌‎کند از کدام مبدا عازم وان می‌شوید، در نهایت مسیر شما به یکی از سه مرز رازی (در شهرستان خوی آذربایجان غربی)، بازرگان (در شهرستان ماکو) و سرو (در شهرستان ارومیه) ختم می‌شود. اگر از این مرزها اطلاعات دقیقی ندارید به مطلب فاصله وان از مرزهای ایران سر بزنید تا ضمن مسافت هر مرز از نکات مهم این باره مطلع شوید. اتوبوس‌های ایران به شهر وان در هر سه مرز گفته شده وجود دارند.

  • قطار: راه دیگر مسافرت به شهر وان ترکیه، استفاده از قطار تهران - وان است که هر هفته یک بار بین این دو شهر رفت و آمد ‏می‌کند. قطار از طریق مرز رازی_کاپیکوی وارد ترکیه می شود. مسافرت با قطار علی‌رغم امکان استراحت در طول راه، ‏به علت زمان‌بر بودن بازرسی‌های متعدد توسط گمرک ترکیه، وقت گیرتر از مسافرت جاده‌ای است، ‏ولی در طول مسیر، به علت عبور قطار از مسیرهای کوهپایه‌ای شما شاهد مناظر طبیعی بدیعی از دیدنی های ترکیه ‏خواهید بود. البته در حال حاضر قطارهای ایران به وان موقتا دایر نیستند. 

  • خودرو شخصی: از لحاظ زمانی خودرو شخصی می‌تواند یک انتخاب بهینه بشمار رود، اما توجه داشته باشید که سفر به خارج با خودرو  شخصی نیازمند تهیه یکسری مدارکی چون کاپوتاژ خودرو، پلاک بین المللی و... است که در مطلب چگونه با خودرو شخصی خود به خارج سفر کنیم توضیح داده‌ایم. همانند اتوبوس، جهت سفر به وان با ماشین شخصی می‌توانید یکی از مرزهای بازرگان، رازی و سرو را انتخاب کنید. امّا اگر نخواهید با ماشین شخصی از مرز رد شوید، می‌توانید تا نزدیکی مرز را با ماشین بروید و از آنجا با تور وان زمینی همراه شوید.

 

سفر به وان با قطار lastsecond.ir.jpg
قطارهای ایران - وان 

بهترین زمان سفر به وان

بهترین فصل سفر به وان از اواسط ماه خرداد شروع می‌شود و تا اواسط تیر ادامه می‌یابد. اما به طور کلی از اواسط فرودین تا اواسط مهر می‌توانید انتظار آب و هوای مناسبی را در وان داشته باشید. البته توجه داشته باشید که از اواسط خرداد تا اواسط تیر ماه از فصل‌های پر سفر یا به اصطلاح High Season محسوب می‌شود و جمعیت گردشگران در این مقطع زمانی بیشتر از سایر ماه‌ها است.

نزدیک کریسمس هم با وجود سرد بودن هوا، انواع حراج‌ها و فستیوال‌ها و تزئینات خیابان‌ها، گردشگران بسیاری را به وان می‌کشاند و خیلی از ایرانی‌ها این زمان را برای سفرشان به وان انتخاب می‌کنند.

در وان کجا اقامت داشته باشم؟

وان برخلاف شهرهای توریستی و غربی ترکیه (مانند ازمیر و استانبول) هتل‌های لوکس و 5 ستاره زیادی ندارد، اما در هتل‌های وان می‌توانید هزینه‌های بسیار مناسب‌تری انتظار داشته باشید. جهت بررسی و مقایسه‌ بهترین هتل‌های وان به عبارت لینک شده مراجعه کنید تا علاوه بر مشاهده قیمت و امکانات هر هتل از نظر سایر گردشگرانی که در هتل‌های وان اقامت داشته‌اند مطلع شوید.

 

doubletree hotel van lastsecond.ir
هتل دابل تری بای هیلتون، از لوکس‌ترین هتل‌های وان 

چه غذاهایی در وان امتحان کنیم؟

یکی از جاذبه های کشور ترکیه به‌ ویژه وان، غذاهای آن است به طوری که وقتی در خیابان‌های وان قدم می‌زنید از هر 4 یا 5 مغازه ‏یک رستوران با غذاهای لذیذ وجود دارد و همه رستوران‌ها پر از مشتری هستند. مشهورترین غذاهایی که در رستوران‌های وان ترکیه می‌توان امتحان کرد شامل کباب مولانا، کباب آدانا، اسکندر کباب، پاتلیجان کباب، لاه معجون، پیده، کوفته‏، چوپ شیش و دونر می‌شود.

 اما به طور کلی شهرت وان به خاطر صبحانه معروفش یعنی «وان ‏کاهوالتیسی» است که خوردن این صبحانه برای کسانی که رژیم ‏غذایی و ترس از چاق شدن دارند توصیه نمی‌شود.‎ خیابان جمهوریت وان برای شکمگردی و امتحان کردن غذاهای نامبرده انتخاب مناسبی است. همچنین این اطمینان را داشته باشید که غذاهای محلی وان مورد پسند ذائقه ایرانیان است.

غذای وان lastsecond.ir
کباب مولانا از غذاهای محبوب وان

در وان چه سوغاتی بخریم؟

وان یکی از شهر‌های تاریخی و فرهنگی کشور ترکیه محسوب می‌شود و صنایع دستی آن مانند نقره، فرش، قالیچه و انواع وسایل چوبی حکاکی شده نشان‌گر اصالت این شهر است. البته به غیر از صنایع دستی گردو، پنیر گیاهی و عسل هم از دیگر سوغات وان بشمار می‌‎روند. ضمن اینکه نماد چشم زخم هم در وان و هم در دیگر شهرهای این کشور از اصلی‌ترین سوغات ترکیه است.

در وان کجا بریم؟

وان از آن دست مقاصد گردشگری است که هم برای کسانی که به دنبال جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و باستانی هستند جذابیت دارد و هم برای گردشگرانی که به دنبال تفریح و خرید کردن هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از معروفترین جاذبه‌های گردشگری وان می‌پردازیم. 

مردم شهر وان ترکیه بسیار خونگرم هستند و با گردشگرها و مخصوصاً ایرانیان خیلی سریع ارتباط برقرار می‌کنند و همین ‏که متوجه ایرانی بودن شما می‌شوند، سعی می‌کنند به فارسی صحبت کنند و اکثراً قیمت اجناس را علاوه بر لیر ترکیه به ‏ریال هم به مشتری اعلام می‌کنند! به علت رفت و آمد زیاد گردشگرها، خرید و فروش در وان مخصوصاً در زمینه پوشاک پررونق است و فروشگاه‌های بسیار بزرگِ چندین طبقه، انواع و اقسام برندهای مختلف ترک ‏و اروپایی را عرضه می‌کنند.

قلعه وان

قلعه وان، قلعه‌ای برفراز کوه‌های ساحل شرقی دریاچه وان در ترکیه است که امروزه به شکل ‏مخروبه‌ای با ستون‌های عظیم و دیوارهای سر به فلک کشیده درآمده‌ است، قدمت این بنا به ‏‏90 سال قبل از میلاد می‌رسد.‏

قلعه وان lastsecond.ir
قلعه وان 

 

 موقعیت دقیق قلعه وان

دریاچه وان

دریاچه وان در غرب شهر وان قرار دارد. در بخش شمال غربی این دریاچه، کوه ‏سبحان ‏‎‎به ارتفاع ۴۰۵۸ متر و در قسمت جنوبی آن، کوه‌های اختیار شهاب ‏قرار گرفته‌اند. ‏شکل گرفتن دریاچه نمکی وان ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی در سالیان دراز بوده است. ‏آب دریاچه وان از جویبارهایی که از کوه‌ها سرازیر است، تامین می‌شود. این دریاچه ۱۲۰ کیلومتر طول و ‏‏۸۰ کیلومتر پهنا دارد و عمق میانگین آن ۱۷۱ متر است. (عمیق‌ترین بخش آن ۴۵۱ متر است). ‏مساحت دریاچه وان به ۳۷۵۵ متر مربع می‌رسد.

دریاچه وان lastsecond.ir
دریاچه وان 

موقعیت دقیق دریاچه وان 

 

کلیسای آختامار

کلیسای آختامار، ‏کلیسایی است در فاصله ۴۱ کیلومتری جنوب غربی شهر وان که بر روی جزیره آختامار، در دریاچه وان قرار گرفته است. کلیسا آختامار با معماری کشیش مانوئل و به دستور گاغیک اول و پادشاه واسپورکان مابین سال‌های ‏‏۹۱۵ تا۹۲۱ میلادی ساخته شده‌ است‎.‎ ‏آختامار نامی ارمنی است.

کلیسای آختامار lastsecond.ir
کلیسای آختامار وان 

موقعیت دقیق کلیسای آختامار

آبشار مرادیه

آبشار مرادیه در 88 کیلومتری شمال وان قرار دارد و نام آن برگرفته از ششمین فرمانروای حکومت عثمانی است. دیدن این آبشار در فصول بهار و تابستان بسیار توصیه می‌شود. 

آبشار مرادیه lastsecond.ir
آبشار مرادیه وان 

موقعیت دقیق آبشار مرادیه 

گربه‌های وان

عمده شهرت جهانی این شهر به دلیل وجود گربه‌های سفید و پشمالویی است که یکی از چشمشان آبی و دیگری قهوه‌ای است و به نام وان ‏کدیسی مشهور هستند. این امر باعث جذب گردشگران زیادی از کشورهای جهان گردیده و هم اکنون محلی با ‏عنوان‎ ‎وان کدی اوی یعنی خانه گربه وان دایر شده است و گردشگران می‌توانند در این محل از این گربه‌های کمیاب بازدید کنند. گربه‌های وان به حیوانات محلی مثل مرغ ‏حمله نمی‌کنند و دوست دارند همراه مردم زندگی کنند. مردم وان در گذشته این گربه‌ها را نشانه الهی می‌دانستند و به این دلیل در بین آن‌ها ‏احترام خاصی داشت‎ .‎

گربه وان lastsecond.ir
گربه‌های وان 

 موقعیت دقیق خانه گربه وان

 

بازار شهر وان (خیابان جمهوریت)

بازار شهر وان از دو خیابان متقاطع به نام‌های کاظم کارابکر و خیابان جمهوریت تشکیل شده است که سراسر این خیابان‌ها مملو ‏از فروشگاه‌ها و مغازه‌هایی با مارک‌های خارجی و ترکی نظیر Addidas ،FLO، Kinitex، Nike، Deri، Viar، Clozione، Defacto، Mavi و LC Wakiki است. همچنین در ‏این منطقه فروشگاهای بزرگ و هایپر مارکت‌های دیگری هم وجود دارد. 

 بازار شهر وان (خیابان جمهوریت)  lastsecond.ir
بازار شهر وان

موقعیت دقیق خیابان جمهوریت در شهر وان 

سخن نهایی

همانطور که ملاحظه کردید در این مطلب راهنمای سفر به وان ترکیه را برای شما آماده کردیم تا پیش از سفر به این شهر کوچک و زیبا آمادگی‌های لازم را داشته باشید. به غیر از توضیحاتی که تاکنون گفته شد به شما پیشنهاد می‌دهیم که سفرنامه‌های وان را نیز مطالعه کنید تا از تجارب و توصیه‌های دیگر گردشگرانی که به وان سفر کرده‌اند مطلع شوید. 

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند