شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سازمان ملل#طالبان

سازمان ملل آب پاکی را روی دست طالبان ریخت

کمیته ای در سازمان ملل در جلسه امروز (چهارشنبه ) خود اعلام کرد نمایندگان دولت های طالبان و میانمار احتمالا نمی توانند امسال در جمع ۱۹۳ عضو این سازمان باشند.

سازمان ملل آب پاکی را روی دست طالبان ریخت

به گزارش منیبان، خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از دیپلمات ها پس از جلسه امروز کمیته اعتبارسنجی سازمان ملل گفتند احتمالی برای حضور نمایندگان طالبان و میانمار به  عنوان اعضای سازمان ملل متحد وجود ندارد.

تلاش  گسترده ای برای جایگزینی نمایندگان دولت جدید میانمار و طالبان برای تکیه زدن به کرسی سازمان ملل در جریان است .در صورتی که این دولت ها موفق شوند نمایندگان خود را به جای نمایندگان قبلی جایگزین کنند گام مهمی برای به رسمیت شناختن از سوی  جامعه جهانی برداشته می شود.

کمیته اعتبارسنجی سازمان ملل متشکل از ۹ عضو است که پیش از آغاز هر اجلاس عمومی این سازمان به پیشنهاد رئیس اجلاس تعیین می شود.

کشورهای سوئد، آمریکا، چین، روسیه، باهاماس، نامیبیا، سیرالئون، بوتان و شیلی  امسال اعضای تشکیل دهنده این کمیته هستند.  

به گفته دیپلمات ها ، این کمیته به احتمال زیاد تصمیم گیری درباره نمایندگان طالبان و میانمار را به تعویق خواهد انداخت و حضور نمایندگان فعلی این کشورها در سازمان ملل را تمدید می کند. 

این کمیته  گزارش خود را درباره اعتبارسنجی تمامی اعضای سازمان ملل متحد برای پذیرش به  مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش از پایان سال میلادی خواهد فرستاد. 

این کمیته و مجمع سازمان ملل متحد به شکل سنتی هر دو با هم در این مورد تصمیم گیری می کنند و به اجماع می رسند. 

دولت موقت طالبان که از اواسط ماه اوت در افغانستان به قدرت رسیده است سهیل شاهین سخنگوی خود در دوحه را به  عنوان نماینده این کشور به سازمان ملل متحد معرفی کرده است .

 "غلام ایساکزی" نماینده فعلی افغانستان در سازمان ملل که توسط دولت پیشین این کشور منصوب شده بود نیز درخواست ماندن در این سمت را کرده است.

« آنتونی گوتریش » دبیر کل سازمان ملل متحد نیز گفته است اشتیاق طالبان برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین الملل تنها اهرم فشاری است که دیگر کشورها می توانند برای تشکیل دولتی فراگیر و رعایت حقوق بشر به خصوص برای زنان در افغانستان به کار گیرند. 

از سوی دیگر ارتش میانمار نیز که در ماه فوریه با باطل کردن انتخابات، قدرت را در این کشور در دست گرفت « اونگ تهورین » را به عنوان نماینده خود در سازمان ملل متحد معرفی کرده است.

" کی آو موئی تون " نماینده فعلی میانمار در سازمان ملل که از سوی دولت « آنگ سان سوچی » منصوب شده بود نیز درخواست تمدید اعتبارنامه خود  را به عنوان نماینده میانمار داده است.

وبگردی