شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#یمن#امارات#بانک

هشدار یمنی‌ها به ابوظبی؛ موشک‌هایمان به شما نزدیک‌تر شده است

پیام‌های تهدید آمیز یمنی‌ها به ابوظبی؛ موشک‌هایمان به شما نزدیک‌تر شده است

ازسرگیری مداخله نظامی امارات در یمن بار دیگر این کشور و مواضع نظامی مهم آن را به بانک اهداف نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اضافه کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه الأخبار با انتشار گزارشی با اشاره به تحولات اخیر یمن و پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مختلف و ایفای نقش امارات در جبهه مقابل نوشت: سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن وابسته به جنبش انصارالله اخیراً با گسترش حاشیه‌های صحنه نبرد در یمن، امارات را به دایره هدف نیروهای یمن بازگرداند.

هشدارهای یحیی سریع بیش از یک علامت سوال درباره نقش مجدد امارات در یمن با تکیه بر شبه نظامیان وابسته به ابوظبی در جنوب و غرب این کشور ایجاد کرد و صنعا در حال آماده شدن برای رویارویی با «تشدید تنش در مقابل تشدید تنش» است، چراکه دستاوردهای اخیرش در مأرب تقریباً آن را در یک "فاصله موشکی" ایده آل برای انجام حملات کیفی با استفاده از سلاح‌های موجود قرار می‌دهد.

امارات در چارچوب تلاش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای ایجاد و توسعه معادلات بازدارندگی و در آستانه مرحله جدید تحت عنوان "پس از آزادسازی مأرب"؛ بار دیگر در میان اهداف نیروهای یمنی قرار گرفته است.

با این حال، اشاره‌های یحیی سریع درباره بازگرداندن امارات به بانک اهداف ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با تحرکات میدانی نیروهای صنعا در حومه شرقی منطقه استراتژیک "اللجمه" در حدود پنج کیلومتری ضلع جنوبی مرکز استان مأرب همراه شده است.

جهت گیری مجدد به سمت امارات باز هم نشان‌دهنده نقطه عطفی در مرحله کنونی است، چراکه با تشدید تنش‌های اخیر به رهبری بازوی نظامی وابسته به ابوظبی در ساحل غربی و مشارکت جنگنده‌های امارات در عملیات‌های نظامی در چند جبهه همزمان شده است و این درحالی است که امارات به عنوان دومین کشور در ائتلاف متجاوز عربی پیشتر اعلام کرده بود که به مداخله نظامی خود در یمن پایان داده است.

شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات حملات متعددی را به مناطق خارج از شهر "حیس"، در غرب شهر ساحلی "المخا" انجام دادند تا عملیات جاری در حومه شهر مأرب را مختل کنند. حملات نیروهای وابسته به امارات در چارچوب عملیات نظامی ائتلاف سعودی - اماراتی طی هفته گذشته در جنوب استان حدیده انجام شده است و همزمان با آن صحبت‌ها درباره نقش پهپادهای امارات در این نبردها و عملیات‌ها بیشتر شده است.

در همین راستا، منابع مطلع در صنعا به الأخبار گفتند که تهدیدات مطرح شده از سوی یحیی سریع با اقدامات میدانی امارات و به ویژه در جبهه نبرد مأرب و تحریک شبه نظامیان خود در جبهه‌های مختلف در ارتباط است.

این منابع گفتند: تا زمانی که امارات اقدامی نکند، هدف قرار نخواهد گرفت؛ اما اگر بار دیگر از اهرم شورای انتقالی جنوب استفاده کند و بر اساس محاسبات مربوط به واقعیت میدانی و روابط با عربستان سعودی، با قدرت وارد نبرد شود، قطعا تصمیم انجام عملیات هوایی به سمت دبی، ابوظبی، اماکن حساس و حیاتی و سایر نقاط این کشور، مطرح خواهد شد.

این منابع، اقدامات ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان سعودی و امارات را بی‌ارتباط با دولت آمریکا نمی‌دانند و می‌گویند که فعال کردن تعدادی از گروه‌های جنوب یمن، هدایت آنها و تلاش برای سوق دادن آنها به سمت جبهه‌های مختلف، چه در ساحل و چه در مناطق دیگر، به تصمیم آمریکا مرتبط است.

طبق گفته منابع مذکور، آمریکایی‌ها مسؤول هماهنگی با گروه‌های مسلح مختلف به ویژه گروه‌های آموزش دیده توسط امارات هستند. موضوع جابجایی و هدایت شبه‌نظامیان با بالاتر از امارات و مستقیماً با هدف بزرگ آمریکایی‌ها برای توقف پیشروی انصارالله مرتبط است.

ابوظبی پیشتر اعلام کرده بود که در نتیجه توافق غیرمستقیم و اعلام نشده به منظور دور نگه داشتن امارات از هدف موشک‌ها و پهپادهای یمن به مداخله نظامی خود پایان داده و فرماندهی نیروهای زمینی را به رهبری عربستان تحویل داده است؛ اما طبق گفته یک منبع یمنی؛ ازسرگیری مداخلات امارات در ساحل غربی بار دیگر موضوع هدف قرار گرفتن اراضی امارات با موشک و پهپادهای یمن را مطرح کرده است.

این منبع گفت: در همین راستا، کارشناسان مسائل نظامی معتقدند که تسلط نیروهای یمن بر مناطق گسترده در مأرب به ویژه ارتفاعات کوهستانی مانند جبل مراد و غیره، هدف قرار دادن اهداف خاص در داخل امارات، با استفاده از موشک‌های در اختیار نیروهای یمن را برای آنها ممکن کرده است.

این کارشناسان همچنین معتقدند که در صورت بازپس‌گیری شهر مأرب، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن در مقابل دروازه‌های استان‌های شرقی، به‌ویژه حضرموت و المهره قرار می‌گیرند، اتفاقی که فاصله نیروهای یمن با امارات را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب نیروهای صنعا می‌توانند بدون استفاده از سلاح‌های خاص و تنها با استفاده از تسلیحات در دسترسشان مواضع خاص و ویژه‌ای را در امارات هدف قرار دهند.

منبع: ایسنا