شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#رئیس جمهور

تنش مسکو و غرب؛

اوکراین خواستار مذاکره مستقیم با روسیه است

تنش مسکو و غرب؛ اوکراین خواستار مذاکره مستقیم با روسیه است

رئیس جمهور اوکراین گفت بدون مذاکرات مستقیم مسکو و کی‌یف، درگیری‌ها در شرق این کشور خاتمه نمی‌یابد.

به گزارش مشرق، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه، گفت‌وگو مستقیم با روسیه به منظور خاتمه یافتن درگیری‌ها در شرق اوکراین را خواستار شد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، زلسنکی در جلسه پارلمان اوکراین گفت:‌ «باید حقیقت را بگوییم که بدون مذاکرات مستقیم با روسیه قادر به متوقف کردن جنگ نیستیم و امروز همه این را تأیید می‌کنند، همه شرکای خارجی».

رئیس جمهور غرب‌گرای اوکراین افزود: «من از گفت‌وگوی مستقیم با آن‌ها هراسی ندارم، ما از گفت‌وگوی مستقیم نمی‌ترسیم، ما این را می‌دانیم که کدام کشورهای اروپایی از اوکراین حمایت می‌کنند».

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح شده‌اند که «دمیتری  پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اخیراً تأکید کرده که روسیه با برگزاری چنین مذاکراتی مخالف نیست اما مذاکره برای مذاکره بیهوده بوده و مسکو خواهان مشاهده دستورکاری مناسب برای چنین گفت‌وگوهایی است.

وی در نشست خبری روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر مذاکراتی بر سر دیدار احتمالی پوتین و زلنسکی در حال انجام است، به خبرنگاران گفت: «خیر، [چنین گفت‌وگوهایی] اکنون انجام نمی‌شود».

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز (سه‌شنبه) گفت که ناتو در حال انتقال و تجمیع میزان قابل توجهی تجهیزات نظامی در مرز روسیه است.

لاوروف همچنین خاطرنشان کرد که مسکو نمی‌تواند احتمال دست زدن کی‌یف به نوعی «اقدام مخاطره‌آمیز نظامی» را که برای روسیه تهدید ایجاد می‌کند، رد کند.

از سوی دیگر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا روز سه‌شنبه درباره تحرکات ارتش روسیه در داخل خاک این کشور و همچنین مناطق نزدیک مرز اوکراین، گفت: «هرگونه ستیزه‌جویی جدید روسیه [علیه اوکراین] به عواقب بدی منجر خواهد شد».

در شرایطی که اتهام‌زنی‌های کی‌یف و متحدان غربی آن به مسکو ادامه دارد، «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه از استقرار ۱۲۵ هزار نیروی نظامی اوکراین در شرق این کشور خبر داد.

زاخاروا گفت: «بر اساس برخی گزارش‌ها، تعداد نیروها در منطقه درگیری در حال حاضر به ۱۲۵۰۰۰ نفر می‌رسد و این اگر کسی نداند، نیمی از کل (کل مجموع) ترکیب نیروهای مسلح اوکراین است»

منبع: فارس