به گزارش اکو ایران، یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده ایران امروز به پرس تی‌وی گفته است، ایران با «جدیت کامل» و «تقاضاها و پیشنهادهای روشن» وارد دور هفتم مذاکرات وین با شده و «آماده است تا زمانی که نیاز باشد تعامل کند، اما خواسته‌ها و حقوق ملت را فدای ضرب‌الاجل‌های مصنوعی یا جدول زمانی نخواهد کرد».

از سوی دیگر پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع ادعایی گزارش داد که مقامات تل‌آویو با ادعای اینکه «ایران در حال آماده سازی برای تولید اورانیوم غنی‌شده با غلظت ۹۰ درصدی است» به شکل محرمانه به مقامات واشنگتن هشدار داده اند.

اکسیوس به نقل از دو منبع آمریکایی گزارش داد که اسرائیل در دو هفته گذشته اطلاعات ادعایی را با ایالات متحده و چندین متحد اروپایی به اشتراک گذاشته و ادعا کرده است که ایران در حال برداشتن گام های فنی در راستای آماده‌سازی برای غنی سازی اورانیوم با خلوص 90 درصد است. به ادعای این رسانه، غنی سازی تا خلوص 90 درصد ایران را بیش از هر زمان دیگری به آستانه هسته ای نزدیک می کند.

نکته مهم در تایم‌لاین طرح این ادعاست که نشان میدهد هشدارهای اسرائیل در روزهای منتهی به آغاز دور هفتم مذاکرات وین صورت گرفته و انتشار عمومی این خبر نیز همزمان با آغاز این مذاکرات است که از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت، بهتر پیش رفته است. و این امری مسبوق به سابقه‌ است که در برهه‌های حساس دیپلماتیک که ایران و غرب در مسیر تعامل قرار می‌گیرند و هنگامی که احتمال حصول تفاهم میان طرفین جدی می‌شود، به همان نسبت اقدامات تحریک‌آمیز اسرائیل که بطور مشخص با هدف برهم زدن روند تعامل صورت می گیرند نیز گسترش می‌یابد.

باراک راوید، خبرنگار اکسیوس علیرغم ادعای اینکه ​«هیچ استفاده غیرنظامی برای اورانیوم غنی شده ۹۰ درصد وجود ندارد»، اذعان می‌کند که حتی غنی سازی ۹۰ درصد نیز به تنهایی به معنای تولید بمب نیست و برآوردها در مورد اینکه چقدر طول می کشد تا الزامات فناوری و متعلقات آن فراهم شوند متفاوت است، اما منابع اطلاعاتی ایالات متحده و اسرائیل فاصله آستانه هسته‌ای تا تسلیحات عملیاتی را یک تا دو سال اعلام کرده اند.

اهرم فشار جدید ایران در میانه مذاکرات؟

به گفته یکی از منابع آمریکایی مورد استناد اکسیوس، اطلاعات ادعایی که اسرائیل با دولت بایدن به اشتراک گذاشته، [در صورت] حاکی از آن است که اقدامات مقدماتی به ایران این امکان را می دهد که در عرض چند هفته به سمت غنی سازی 90 درصدی پیش برود. این منبع گفته است که ارزیابی‌های اطلاعاتی مورد ادعای اسرائیل نشان می‌دهد که ایران می تواند به زودی این گام چشمگیر را در تلاش برای آنچه اکسیوس «به دست آوردن اهرم فشار بیشتر در مذاکرات وین» خوانده بردارد.

این منبع آمریکایی گفته است که اسرائیل همچنین مدعی شده است که ارزیابی‌های اطلاعاتی این احتمال ادعایی را مطرح می‌کنند که برای تقویت این «اهرم فشار» در وین، ممکن است متحدان ایران ضربه به منافع آمریکا در منطقه را تشدید کنند.

یکی از مقامات ارشد دولت بایدن در پاسخ به سوالی درباره این ماجرا، از گفتگو در مورد مسائل اطلاعاتی خودداری کرد اما گفت: «این یک راز نیست که تصمیم دولت سابق برای کنار گذاشتن توافق هسته ای 2015 منجر به تسریع چشمگیر و بی سابقه برنامه هسته ای ایران شده است».

وی با تکرار اظهارات مقامات آمریکایی مدعی شد که ایالات متحده روی دیپلماسی با ایران متمرکز است، اما آماده است تا در صورت شکست دیپلماسی، گزینه های دیگر را دنبال کند».

به نوشته  اکسیوس، مقامات اسرائیلی همتایان آمریکایی و اروپایی خود را تحت فشار قرار داده اند تا در وین موضع سختی علیه ایران اتخاذ کنند. 

یائر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل روز دوشنبه با همتای بریتانیایی خود، لیز تراس در لندن دیدار کرد و مدعی شد که اطلاعات غیرقابل انکاری وجود دارد مبنی بر اینکه ایران قصد دارد مخفیانه برنامه هسته ای خود را بدون توجه به نتیجه در وین ادامه دهد.

FFXX_mUX0AA3C8p

تراس نیز بدون اشاره به  اینکه عهدشکنی دولت آمریکا منجر بهدبروز بحران کنونی شده است، مذاکرات وین را "آخرین فرصت برای ایرانی ها برای آمدن به میز مذاکره" و موافقت با بازگشت به توافق 2015 خواند. او گفت: «اگر این اتفاق نیفتد، همه گزینه‌ها را بررسی خواهیم کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت که آمریکا و متحدان اروپایی آن «باید درک کنند که این فرصت پنجره‌ای نیست که برای همیشه باز بماند».

در همین حال، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده جدید هسته‌ای ایران، به فایننشال تایمز گفت: «توافق تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که آمریکا بخواهد برای خروج ترامپ «بهایی بپردازد»، تضمین کند که این خروج تکرار نخواهد شد و اولین اقدام باید حذف تمامی تحریم های اعمال شده از سال 2015 باشد».

FFZnv5iWYAQzYzH