به گزارش برنا به نقل از خبرگزاری تاس، زاخارووا روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی در مسکو گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هیچ جایگزینی ندارد و هرگونه سخن درباره وجود طرح دیگر، توجه ها را از اجرای این توافق منحرف و روند مذاکرات را دشوار می کند.  

وی افزود: از دیدگاه ما،  همه شرایط برای اجرای کامل برجام در این توافق گنجانده شده است. همه اظهارات در مورد وجود طرح ب و سناریوهای مشابه یا تهدیدها، توجه را از حل این مساله منحرف می کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: این گونه رویکرد بیجا و بیمورد است و هیچ گونه سخنی در مورد وجود طرح یا گزینه های دیگر که گویا برروی میز کسی قرار دارد، در مذاکرات وین مطرح نمی شود.  

 به گفته زاخارووا، همه طرف های مذاکره کننده در وین یک هدف مشترک دارند و آن بازگشت هر چه سریعتر به برجام در حالت اولیه است و این که اقدامات لازم برای اجرای آن صورت گیرد.  

وی ادامه داد: این ادعا که وضعیت مذاکرات در نقطه صفر قرار دارد ارزیابی نادرست است و نباید این گونه ارزیابی کرد.  

سخنگوی وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرد که طرف روسی اقدامات زیادی را برای اینکه این مذاکرات امکانپذیر شود، بکار گرفته است.  

زاخارووا همچنین گفت که مذاکرات برجام که روز ۲۰ ماه نوامبر شروع شده است در فضای سازنده برگزار می شود و ما امیدواریم که در جستجوی راهکار لازم تسریع خواهد شد.  

دور جدید مذاکرات برجام برای لغو تحریم ها از روز دوشنبه در وین آغاز شده است و هیات ایرانی با نمایندگان گروه ۱+۴ مذاکره می کند و آمریکا نیز در گفت و گوهای وین شرکت دارد.  

با وجود این که امروز(چهارشنبه) به عنوان روز سوم مذاکرات، کارگروه تعهدات هسته‌ای تشکیل جلسه‌ خواهد داد،  اما عمده تمرکز گفت‌وگوها همچنان بر موضوع تحریم‌هاست و بخش اعظم نفرات و انرژی تیم‌ها بر مسئله لغو تحریم ها متمرکز هستند و رایزنی‌ها در این خصوص امروز نیز به صورت فشرده ادامه خواهد یافت.

جمهوری اسلامی ایرن تاکید دارد تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها روشن نشود، امکان تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دیگر وجود ندارد و تا زمانی که فهرست قرمز تحریمی در میان باشد، چراغ سبز بازگشت آمریکا به توافق روشن نخواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از اراده و خواست کافی برای دستیابی به یک توافق منصفانه که تأمین‌کننده منافع ملت ایران باشد، برخوردار است و آمادگی دارد تا در صورتی که طرف‌های مقابل مواضعی سازنده اتخاذ کنند، در کمترین زمان به توافق برسد. در عین حال، ایران خود را در اضطرار زمانی قرار نمی‌دهد و «دستیابی به یک توافق خوب و دقیق را مهمتر از دستیابی سریع به یک توافق» می‌داند.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا یک توافق کامل و نهایی را بر هم زد. انتظار این است که رئیس‌جمهور کنونی آمریکا دستکم به اندازه سلف خود جسارت به خرج داده و اجرای تعهدات این کشور را بپذیرد و تنها لغو کامل تحریم‌ها و توقف فشار حداکثری با تمام لوازم آن است که می‌تواند به بازگشت آمریکا به توافق منتهی شود.