شهر خبر

ناتو؛ ائتلافی ضعیف که به ظاهر سیگنال‌های قدرتمندانه ارسال می‌کند


ناتو؛ ائتلافی ضعیف که به ظاهر سیگنال‌های قدرتمندانه ارسال می‌کند

یک رسانه آلمانی در مطلبی به بررسی این مسئله پرداخت که ائتلاف نظامی ناتو در حالی سیگنال‌های قدرتمندانه‌ای به رقبا و دشمنان خود ارسال می‌کند که در واقع ائتلافی ضعیف است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "اس ار اف" سوئیس در مطلبی نوشت: ناتو با توجه به محلی که برای برگزاری نشست خود در ریگا پایتخت لتونی انتخاب کرده است در اصل می خواسته یک سیگنال قدرتمندانه ارسال کند. برای اولین بار در تاریخ تاسیس این ائتلاف نظامی وزرای امور خارجه 30 کشور عضو ناتو در ریگا، پایتخت لتونی و تنها 200 کیلومتر دورتر از مرزهای روسیه گرد هم آمدند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حاشیه نشست وزیران کشورهای عضو ناتو، هشدار داد که هرگونه «تجاوز» جدید روسیه به اوکراین منجر به پاسخ «جدی» خواهد شد.

وی در یک نشست خبری در شهر ریگا، پایتخت لتونی همراه با وزیر خارجه این کشور گفت: «هرگونه تشدید تنش از سوی روسیه، برای ایالات متحده و همچنین لتونی نگران‌کننده خواهد بود و هرگونه اشغال تازه، عواقب جدی در پی خواهد داشت.»

سیگنالی که با برگزاری این نشست در این شهر ارسال شد این بود که ناتو عملا تحت رهبری ایالات متحده در پشت کشورهای که از طرف روسیه مورد تهدید قرار می گیرند قرار دارد که این کشورها شامل لتونی، سایر کشورهای حوزه بالتیک و همچنین لهستان است. اما با نگاهی به تحولات چند سال اخیر مشخص می شود ناتو (بر خلاف سیگنلال های قدرتمندانه‌ای که ارسال می کند) چه تاثیر ضعیفی دارد.

نویسنده در ادامه به مروری کلی بر تحولات اخیر که نشانگر ضعف ناتو است پرداخته و نوشت: ناتو در دیدار وزرای امور خارجه خود در ریگا درباره هجوم نیروهای روسیه به مرزهای اوکراین ابراز نگرانی کرده و به مسکو درباره ماجراجویی های نظامی در این منطقه هشدار داد. اما صرف نظر از این مسئله که نقش روسیه چیزی فراتر از بازی های قدرتی است یا خیر، در سال 2014 کشورهای عضو ناتو هیچ اقدام نظامی علیه الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه انجام ندادند و از اعمل تحریم های بیش از حد گسترده علیه مسکو هم خودداری کردند و هیچ نشانه‌ای دال بر این وجو ندارد که چنین واکنشی به اقدامات مشابه از طرف روسیه امروز ملموس تر باشد.

در این میان بخصوص جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شکی در این باره باقی نگذاشته که کشورش خسته از جنگ است و با مشکلات اقتصادی خود دست و پنجه نرم می کند.

نویسنده در ادامه به مسئله ضعف ناتو در افغانستان پرداخته و نوشت: عملیات ناتو در افغانستان بزرگترین شکست در تاریخچه ائتلاف نظامی ناتو بود. 20 سال بعد از هجوم اولین نیروهای این ائتلاف نظامی افغانستان امروز دوباره تحت حکومت طالبان قرار گرفته است.

"ینس اشتولنبرگ"، دبیر کل ناتو یک ارزیابی انتقادی در این باره داشته و اعلام کرده است که یک چیز مسلم است و آن این است که کشورهای عضو ناتو تا اطلاع ثانوی برای انجام چنین عملیات هایی اراده و قدرت کافی را ندارند.

ناتو همچنین اخیرا به بحران مهاجران ایجاد شده در مرزهای بلاروس (به عنوان متحد روسیه) در مرز لهستان و لیتوانی هم واکنش نشان داده است. بخصوص ناتو این بحران را به عنوان حمله هیبریدی ارزیابی کرده که به طور فزاینده‌ای جای جنگ های ترکیبی را می گیرد و اعلام کرده که این همان حملات سایبری و یا حتی جریان های مهاجرتی برای بی ثبات کردن اروپاست.

در ادامه این مطلب آمده است: البته درست که ناتو مرتبا اعلام می کند که تهدیدهای هیبریدی را در اولویت قرار می دهد، اما این خود اتحادیه اروپا بود که در نهایت توانست این بحران را حداقل به صورت نصفه و نیمه خنثی کند. اتحادیه اروپا تلاش کرد در این بحران با اعمال فشار بر خطوط هوایی که مهاجران را از عراق و سوریه به بلاروس می آوردند از هجوم مهاجران به مرزهای خود بکاهد.

نویسنده در ادامه به مسئله چین پرداخته و نوشت: از دیدگاه آمریکا چین مدت هاست که جایگزین روسیه به عنوان خطرناک ترین دشمن شده است و در نتیجه از نظر سیاست دفاعی، آمریکا ترجیح می دهد از منطقه اقیانوس آرام حمایت کند تا ناتو به عنوان یک ائتلاف آتلانتیک شمالی.

دبیر کل ناتو حالا مایل است چین را به عنوان منبع خطر در سند راهبردی " ناتو 2030" که قرار است سال آینده رسما تصویب شود بگنجاند. البته همه کشورهای عضو ناتو ازاین موضوع خوشحال نیستند و بسیاری چین را به عنوان یک شریک اقتصادی خوب می دانند و نمی خواهند ناتو پکن را تحریک کند.

انتهای پیام/