شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#جمعه#سیاه#مردم آمریکا

گزارش مشرق؛

جمعه سیاه امسال در آمریکا: صف‌های کوتاه و تخفیف‌های ناچیز + عکس و فیلم

جمعه‌ی سیاه - نمایه

از تمایل مردم به خرید اینترنتی تا کمبود کالا و از تخفیف‌های ناامیدکننده تا افزایش تورم، عوامل مختلفی موجب شد تا مردم آمریکا امسال از «جمعه‌ی سیاه» استقبال خوبی نکنند.

سرویس جهان مشرق - هر سال در جمعه‌ی بعد از جشن شکرگزاری در آمریکا، تحت عنوان «جمعه‌ی سیاه[۱]»، که آغاز فصل خرید در تعطیلات سال نوی میلادی محسوب می‌شود، کمپانی‌ها و فروشگاه‌های مختلف تخفیفات هیجان‌انگیزی برای مشتریان قائل می‌شوند. مردم نیز معمولاً از ساعات اولیه‌ی بامداد در صف‌های طولانی می‌ایستند تا زودتر از بقیه بتوانند وارد فروشگاه شوند و محصولاتی را که به دنبالشان هستند، با قیمت پایین «شکار» کنند. البته این در بهترین حالت است؛ در بسیاری از موارد، مشتریان بر سر محصولات محبوبشان با هم دعوا می‌کنند[۲] و گاهی حتی کشته می‌شوند[۳].

گزارش سال‌های قبل «صدای آمریکا» و توضیحاتی درباره‌ی جمعه‌ی سیاه [دانلود]

البته سنت جمعه‌ی سیاه[۴] که از آمریکا شروع شد و اکنون به کشورهای دیگر صادر شده، امسال رنگ و بوی متفاوتی داشت. در ادامه‌ی این گزارش بیش‌تر درباره‌ی جمعه‌ی سیاه امسال در آمریکا خواهید خواند.

گزارش سال‌های قبل «یورونیوز» درباره‌ی گسترش سُنت «جمعه‌ی سیاه» از آمریکا به کشورهای دیگر و فضای مجازی [دانلود]

 

تخفیف‌های ناچیز، صف‌های کوتاه

روزی که عمدتاً یکی از شلوغ‌ترین روزهای بازار در آمریکاست، امسال با تخفیف‌های نجومی و صف‌های همیشگی همراه نبود. گزارش‌های مختلف حاکی از آن است که اگرچه امسال نسبت به سال گذشته (قبل از واکسیناسیون عمومی کووید-۱۹) افراد بسیار بیش‌تری برای خرید حضوری به فروشگاه‌های بزرگ، مانند «وال‌مارت» و «تارگت» و «بست‌بای»، مراجعه کردند، اما باز هم خبری از صف‌های بلند و استقبال گسترده از تخفیف‌های این فروشگاه‌ها نبود[۵]؛ تا جایی که بسیاری حتی می‌گویند دلشان برای هرج‌ومرج سال‌های قبل و ماندن زیر دست‌وپای مشتریان دیگر، تنگ شده است[۶].

دلایل متفاوتی را برای استقبال اندک مردم از جمعه‌ی سیاه امسال در آمریکا برشمرده‌اند. اولین دلیل، تخفیف‌هایی است که امسال بر خلاف سال‌های گذشته، چشم‌گیر و غافلگیرکننده نبودند[۷]. برخی معتقدند این تخفیف‌های غیرهیجان‌انگیز[۸] نیز به نوبه‌ی خود نتیجه‌ی مشکلات موجود در زنجیره‌ی تأمین[۹]، کمبود کالا در انبارهای فروشندگان، و پیشی گرفتن تقاضا از عرضه است. بسیاری از مردم با اطلاع از این‌که فروشگاه‌های بزرگ، امسال قفسه‌های خالی‌تر و تخفیف‌های کم‌تری از سال‌های گذشته خواهند داشت، از خیرِ این جمعه‌ی سیاه گذشتند و ترجیح دادند در خانه بمانند.

جمعه سیاه امسال در آمریکا: صف‌های کوتاه و تخفیف‌های ناچیز + عکس و فیلم

«آرون کاراس» (راست) و «مکس کلیفورد» پس از دو ساعت انتظار در صف برای ورود به یک فروشگاه «بست‌بای» و خرید کارت گرافیک، دست خالی از این فروشگاه بیرون می‌آیند؛ بسیاری از مشتریان آمریکایی امسال با وجود استقبال ضعیف از «جمعه‌ی سیاه»، باز هم به دلایلی مانند کمبود کالا، نتوانستند در این روز آن‌چه را که می‌خواهند، تهیه کنند (+)

تأثیر کرونا بر زنجیره‌ی تأمین

اگر زنجیره‌ی کمبود کالا و تخفیف‌های اندک را ادامه دهید، احتمالاً به شیوع کووید-۱۹ می‌رسید که روابط و اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان را فلج کرده است. اختلال گسترده در زنجیره‌ی تأمین جهان، از زمانی شروع شد که ویروس کرونا در چین شیوع پیدا کرد و بسیاری از خطوط تولید این کشور را از کار انداخت. در نتیجه، کشورهای دیگر، از جمله آمریکا، که به کارخانه‌ها و نیروی کار چین وابسته بودند، با بحران کمبود مواد اولیه، قطعه و محصول مواجه شدند. اما این تنها تأثیر کرونا بر بازار جهان و آمریکا نبود.

بحران کووید-۱۹ به طور کلی تأثیر گسترده، عمیق و احتمالاً ماندگاری بر روش‌های خرید مردم گذاشته است[۱۰]. نه‌تنها محصولاتی که مردم پس از شیوع کرونا به خرید آن‌ها روی آورده‌اند، نسبت به قبل متفاوت است، بلکه مسائلی مانند قرنطینه و ممنوعیت ارتباط مستقیم و از نزدیک با دیگران، استقبال از خرید اینترنتی و گسترش خدمات تحویل فوری را به دنبال داشته که موجب شده تا روش‌های خرید مردم نیز متحول شود و خرید حضوری در بسیاری از موارد، از جمله در جمعه‌ی سیاه، رنگ ببازد.

صحنه‌های عجیب از هرج و مرج و دعوا در «جمعه‌ی سیاه» سال‌های گذشته [دانلود]

افزایش تورم و موارد دیگر

بخش دیگری از مسئله، به افزایش اخیر نرخ تورم در آمریکا برمی‌گردد که قدرت خرید مشتریان را کاهش و نگرانی‌های آن‌ها را افزایش داده است[۱۱]. اگرچه بسیاری از فروشگاه‌ها در آمریکا امیدوارند افزایش تورم و قیمت محصولات[۱۲] بتواند کاهش عرضه و موارد دیگری مانند اشباع‌شدگی بازار و کاهش احتمالی تقاضا را جبران کند، اما باید منتظر ماند و دید آیا قمار «تخفیف کم‌تر در ازای فروش کم‌تر» به سود آن‌ها تمام خواهد شد یا نه؛ به‌ویژه در شرایطی که مصرف‌کنندگان آمریکایی به خاطر نگرانی از وضعیت تورم، ترجیح می‌دهند فعلاً از خرید دست نگه دارند و پولشان را پس‌انداز کنند.

دلایل دیگری نیز برای کاهش استقبال از جمعه‌ی سیاه امسال می‌توان برشمرد: به عنوان نمونه، بسیاری از فروشگاه‌ها تخفیفات خود را به جای جمعه‌ی سیاه از چندین روز یا حتی چندین هفته قبل از آن آغاز و تا چندین روز یا هفته پس از آن تمدید کرده‌اند. البته عوامل کوچک‌تری هم وجود دارد که، هرچند اندک اما، روی کاهش استقبال از جمعه‌ی سیاه بی‌تأثیر نبوده‌اند. از جمله‌ی این عوامل، پیدایش موجی از اعتراض و بیداری نسبت به مصرف‌گرایی[۱۳] مفرط[۱۴] در آمریکا و کشورهای دیگر است[۱۵] که به عنوان نمونه، تحت عناوینی مانند «روزِ هیچ نخرید[۱۶]» و «شورش انقراض[۱۷]» [در اشاره به استفاده‌ی بیش از حد از منابع طبیعی زمین] بروز پیدا می‌کند[۱۸].

جمعه سیاه امسال در آمریکا: صف‌های کوتاه و تخفیف‌های ناچیز + عکس و فیلم

«جمعه‌ی سیاه از مردم و کره‌ی زمین سوءاستفاده می‌کند» (چپ)؛ «به سوی انقراض و فراتر از آن - جُرمِ آمازون» (راست)؛ اعتراض مخالفان مصرف‌گرایی مقابل یکی از مراکز بزرگ کمپانی آمریکایی «آمازون» در انگلیس (+)

نقطه‌ی اشتراک جمعه‌ی سیاه امسال با سال‌های قبل

چنان‌که گفته شد، جمعه‌ی سیاه امسال با سال‌های قبل تفاوت‌های زیادی داشت، اما این به آن معنا نیست که جمعه‌ی سیاه امسال هیچ‌کدام از سنت‌های سال‌های قبل در آمریکا را رعایت نکرد. امسال هم در این کشور شاهد اتفاقاتی بودیم که از نظر بسیاری، عملاً بخشی جدایی‌ناپذیر از مراسم جمعه‌ی سیاه است؛ درگیری و تیراندازی در فروشگاه‌های شلوغ. طی روزهای گذشته در آمریکا، و با وجود استقبال کم‌رنگ از جمعه‌ی سیاه، فقط در دو مورد تیراندازی در ایالت‌های کارولینای شمالی[۱۹] و واشینگتن[۲۰]، دست‌کم هفت نفر زخمی شدند.

 


[۱] Black Friday (shopping) Link

[۲] Black Friday chaos sweeps the world with fights, stampedes and gun scares at shopping centre Link

[۳] Gunman dead and ۲ wounded -- including ۱۲-year-old girl -- in Alabama mall shooting Link

[۴] The origins and evolution of Black Friday: A tale of speculation and greed Link

[۵] Small crowds, fewer deals, no chaos, shoppers say Black Friday is nothing like it used to be this year Link

[۶] ‘I think everyone misses what it was,’ North Texas Black Friday shoppers say Link

[۷] Short lines, no crowds: few signs of Black Friday chaos at big box retailers Link

[۸] Black Friday Deals Poised to Disappoint as Demand Swamps Supply Link

[۹] Why the world is in a shipping crisis Link

[۱۰] How the pandemic has changed Black Friday and holiday shopping for good Link

[۱۱] Good luck finding Black Friday deals. Blame supply chain chaos and strong demand Link

[۱۲] Brace yourself for a less exciting, more expensive holiday shopping season because of the supply chain crisis, experts say Link

[۱۳] Black Friday’s carnival of consumerism feels increasingly untethered from reality Link

[۱۴] Do you know the true cost of your Black Friday purchases? Link

[۱۵] Top anti-Black Friday campaigns: Patagonia, Allbirds & more reject consumerism Link

[۱۶] Buy Nothing Day Link

[۱۷] Black Friday chaos as ۱۳ Amazon sites across UK BLOCKED by Extinction Rebellion eco-warriors Link

[۱۸] What supply chain mess? For Buy Nothing devotees, it’s not a problem Link

[۱۹] Black Friday ۲۰۲۱: Shooting at mall in Durham, North Carolina, injures at least three Link

[۲۰] Gun violence sends Black Friday shoppers scurrying in North Carolina, Washington Link