شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#دولت#طرح صیانت

ماجرای نامه محرمانه دولت به مجلس | بررسی طرح صیانت به تعلیق افتاد

گسترش | طرح پر از حاشیه صیانت از فضای مجازی با نامه وزیر ارتباطات به مرکز پژوهش‌های مجلس برگشت خورد تا مواد آن براساس نظرات کارشناسان اصلاح شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از اینکه وزیر ارتباطات در دیدار با رئیس مجلس در نامه‌ای محرمانه نسخه جدیدی از طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی را ارائه داد، بررسی این طرح به مدت ۱۰ روز به تعلیق افتاد.

در چند ماه اخیر اجرای طرح صیانت با مخالفت گسترده کاربران و صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی مواجه شد. چرا که آن‌ها اجرای این طرح را به ضرر خود می‌دانند و معتقدند اجرای این طرح می‌تواند آسیب‌های بسیار شدیدی را به جامعه وارد کند.

به نظر می‌رسد به دلیل انتقادات وارد شده به این طرح، مجلس و دولت تصمیم گرفتند تغییراتی در کلیات این طرح اعمال کنند، تا کسب‌وکارهای مجازی و افراد با آسیب‌های ان مواجه نشوند.

نقش دولت در طرح صیانت

سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی علت ارسال طرح به مرکز پژوهش‌های مجلس را اینگونه اعلام کرد که پیشنهاد دولت درباره این طرح موجب تغییراتی در کلیات و جزئیات طرح مذکور می‌شد و با توجه به اینکه هدف این است که نظرات دولت پیرامون این طرح نیز مدنظر قرار گیرد، طرح به مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شد تا تغییرات لازم بر روی طرح را در مدت ۱۰ روز اعمال شود.

براساس گزارش‌های به دست آمده هنوز مشخص نیست که تا ۱۰ روز آینده چه تغییراتی در کلیات و جزئیات طرح صیانت اعلام خواهد شد، اما توقف روند اجرای طرح باعث کمتر شدن نگرانی کاربران شده است.

بدبینی به اصلاح طرح!

با وجود اینکه هدف از ارجاع طرح صیانت از فضای مجازی به مرکز پژوهش‌ها، اصلاح این طرح است اما برخی از کارشناسان و کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اصلاح این طرح خوشبین نیستند:

« خطا این است که فکر کنیم با تغییراتی طرح صیانت اصلاح می‌شود. نگاه به حکمرانی فضای مجازی از دریچه‌ «قانون‌گذاری گزاره‌ای» خطاست و عامل شلختگی بیش‌تر می‌شود. مثل این است به جای تدوین قانون‌های جامع، خواسته‌‌های‌مان را تبدیل به گزاره‌هایی یله و رها کنیم تا به آن‌ها، صورتی قانونی دهیم.»

«از الان تا جلسه بعدی کمیسیون (دو هفته بعد) بناست طرح در کارگروهی به ریاست دکتر تقی‌پور و حضور نماینده دولت و کارشناسان مرکز اصلاح بشه. پیش‌ داوری منفی خوب نیست و امیدوارم انتقادات شرکت‌ها و کارشناسان به طرح موجود بحث و شنیده بشه. ما همانقدر که مخالف طرح فعلی هستیم، حامی قانون خوبیم.»

«این یک فریب است منتظر نتیجه باشید می‌خواهند بگویند ما هم حساسیم اما آخرش تائید می‌کنند به صدای لو رفته کمیسیون طرح صیانت گوش فرا دهید.»

«اصلا به این برگشت خوردن طرح صیانت به مرکز پژوهش‌ها خوشبین نیستم! احتمال میدم برای گرفتن ژست کارشناسیه و اینکه بگن مثلا خیلی بررسی‌شده و دقیق کار کردیم.»

اصلاح طرح صیانت از فضای مجازی با هدف توجه به منافع عمومی و مشورت با فعالان کسب و کارهای مجازی به مرکز پژوهش‌‌ها ارجاع داده شده است.