شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

نگرانی جدید کرونایی را بشناسیم

 نگرانی جدید کرونایی را بشناسیم

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که این نوع (B.۱.۱.۵۲۹) دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند افزود: به نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلا به نوع امیکرون تقریبا در تمام مناطق آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا ناجی  با اشاره به این که سازمان بهداشت جهانی سویه B.۱.۱.۵۲۹ کروناویروس را به‌عنوان سویه نگران‌کننده طبقه‌بندی کرد و آن را امیکرون (Omicron) نامیده اظهار کرد: در طبقه‌بندی انواع کرونا ویروس نوعی که با افزایش قابلیت انتقال، عفونت یا مقاومت در برابر واکسن‌ها همراه باشد در گروه سویه‌های نگران‌کننده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به این که نوع B.۱.۱.۵۲۹ اولین بار در ۲۴ نوامبر۲۰۲۱ در آفریقای جنوبی شناسایی شد افزود: وضعیت اپیدمیولوژیک این منطقه با سه پیک مشخص شده است که آخرین آن‌ها عمدتا نوع دلتا بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که این نوع (B.۱.۱.۵۲۹) دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آن‌ها نگران‌کننده هستند افزود: به نظر می‌رسد تعداد موارد ابتلا به نوع امیکرون تقریبا در تمام مناطق آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

استاد تمام ویروس شناسی دانشگاه با بیان این موضوع که مقایسه قطعی و قدرت سرایت پذیری وزینت امیکرون با دلتا زمانبر خواهد بود تاکید کرد: بنظر می رسد با توجه به چرخش سریع این ورینت در مدت زمان کوتاه، از قدرت سرایت پذیری بالایی برخوردار باشد.

دکتر ناجی با اشاره به این که محققان هنوز هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد بیماری شدید این نوع(Omicron) پیدا نکرده‌اند ادامه داد: هنوز خیلی زود است که بگوییم نوع جدید کووید-۱۹ چگونه رفتار خواهد کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که سویه امیکرون هدف شرکت های داروساز برای واکسن موثر است خاطرنشان کرد: تولید واکسنی با ترکیب جدید به شکلی که وارینت های omicron را تحت پوشش قرار دهد ضروری است.

دکتر ناجی با بیان این مهم که تاکنون پنج کشور omicron را گزارش کرده اند ادامه داد: بوتسوانا، آفریقای جنوبی، آلمان، انگلستان،اسراییل، هنگ کنگ، ایتالیا و بلژیک از جمله این کشورهاست که این گونه جدید را گزارش کرده اند ولی نکته اینجاست که بیشترین موارد مربوط به آفریقای جنوبی است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه با تاکید بر این که آمار و میزان شیوع گونه های جدید کرونا تماما وابسته به سیستم های ردیابی، نظارتی و پایش ژنتیکی کشوهاست توصیه کرد: برای کاهش خطر ابتلا به جهش های جدی کرونا بهتر است تا کاهش قطع زنجیره کووید-۱۹ پروتکل‌های بهداشتی و از همه مهمتر واکسیناسیون با بالاترین حد خود نزدیک شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان را نکته بسیار مهمی توصیف کرد و ادامه داد: تا زمانیکه توزیع واکسن در دنیا ناعادلانه باشد کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی به طور کامل واکسینه نشوند، همچنان باید منتظر جهش های بیشتر کرونا باشیم.

به گفته رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه ورینت omicron شاخصه های گریز از سیستم ایمنی را داراست.

وی تجربه بازگشایی و کاهش محدودیت عجولانه در برخی از کشورهای اروپایی را تجربه تلخی توصیف کرد و پرهیز از بازگشایی های عجولانه و رفع محدودیت ها تا رسیدن به حداقل زنجیره انتقال را خواستار شد.

دکتر ناجی در خاتمه با بیان این که امیکرون یک تهدید جدی است، پوشش حداکثری واکسیناسیون علیه کرونا را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: گستردگی این نوع جهش یافته کرونا نشان می‌دهد که ظرفیت بیشتری برای فرار از مصونیت واکسن‌ها دارد بنابراین کنترل کرونا در گرو سطح پوشش بالای واکسیناسیون علیه این بیماری است.