شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استرالیا#واشنگتن#چین

نظر مقام ارشد آمریکایی درباره افول واشنگتن در شرق آسیا


نظر مقام ارشد آمریکایی درباره افول واشنگتن در شرق آسیا

یک مقام ارشد آمریکایی با حضور در اندیشکده لووی در استرالیا تاکید کرد که چین با جنگ اقتصادی به دنبال به زانو درآوردن استرالیا و افول آمریکاست.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، کرت کمپبل، هماهنگ کننده ایندوپاسیفیک کاخ سفید در سخنرانی امروز (چهارشنبه) خود در یک اندیشکده در سیدنی استرالیا گفت که چین درحال انجام جنگ اقتصادی  چشم گیری علیه استرالیا است و تلاش کرده این متحد آمریکا را شکست دهد که این مسئله باعث افزایش نگرانی درباره حضور چین در منطقه شده است.

کمبپل در گفتگو با موسسه سیاست خارجی لوی گفت که جو بایدن در دیدار خود با شی جین پینگ با انتقاد از رفتار چین  به دنبال رفع این نگرانی استرالیا بود.

این مقام آمریکایی در بخشی از صحبتهای خود گفت: ترجیح چین شکست دادن استرالیا و با زانو درآوردن این کشور بوده است.

کمپل بر تعهد آمریکا به اتحادهای امنیتی و اقتصادی جدید در منطقه ایندوپاسیفیک شامل پیمان فناوری دفاعی با استرالیا و بریتانیا موسوم به (آکوس) و پیمان کواد با هند، ژاپن و استرالیا تاکید کرد.

وی همچنین گفت که این پیمان ها بر همکاری در عرصه های فناوری، آموزش، آب و هوا و مبارزه با پاندمی کرونا متمرکز هستند تا بدین ترتیب تاکیدی بر اهمیت و ارزش آسیا برای آمریکا باشند.

کمپبل با بیان اینکه " آمریکا درحال ترک ایندوپاسیفیک نیست، و ما درحال افول نیستیم" افزود که باوری در بین مشاوران ایدئولوژیک در اطراف شی جین پینگ وجود دارد که گویا آمریکا درحال افول شدید است.

وی در ادامه گفت که عدم ارتباطات چین درخصوص تقویت توانمندی های بازدارنده، سیستم های هایپرسونیک و ضدماهواره‌ای یکی از نگرانی‌های آمریکاست که درصورت ادامه این فرایند، ریسک یک بحران غیرقابل پیش بینی یا سوءتفاهم وجود خواهد داشت.

این مقام آمریکایی همانند دیگر دولتمردان این کشور بار دیگر مدعی شد که آمریکا خواستار مذاکره پیرامون این موضوع است و به دنبال  انجام یک رقابت صلح آمیز است.

انتهای پیام/