شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#روسیه

در حاشیه نشست ریگا؛

وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره ایران گفتگو کردند

وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی درباره ایران گفتگو کردند

علاوه بر تنش های روسیه و اوکراین، برنامه هسته ای ایران هم از محورهای اصلی گفتگو میان وزیر خارجه آمریکا و همتایانش از E۳ عنوان می شود که در پایتخت لتونی انجام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می گوید آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور، در دیدار با همتایان خود از فرانسه، انگلیس و آلمان که در «ریگا» پایتخت «لتونی» برگزار شد، علاوه بر تحولات اوکراین، به گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران نیز پرداخته است.

پرایس در این باره مدعی شد: وزرای خارجه چهار کشور عضو اتحاد فراآتلانتیکی درباره تهدیدها علیه اروپا از جمله اقدامات نگران کننده روسیه در قبال اوکراین صحبت کردند.

وی در ادامه افزود: بلینکن و همتایانش همچنین درباره دغدغه هایشان درباره دشواری تلاش ها در راستای احیای برجام همزمان با تداوم دور هفتم مذاکرات وین گفتگو کردند.

نشست آتی وزراری خارجه گروه ۷ که قرار است در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲ دسامبر برگزار شود هم از دیگر موضوعات مورد بحث میان طرفین عنوان می شود.

دومین روز از دور هفتم مذاکرات وین، دیروز سه شنبه برگزار شد. دیپلمات‌های اروپایی در گفتگو با رویترز مدعی شده اند که تا کنون ۷۰ تا ۸۰ درصد از روند تهیه پیش نویس مربوط به متن توافق انجام شده است.

ادعا می شود که طرف اروپایی هنوز منتظر دریافت پاسخی از سوی تیم ایران هستند که آیا می‌توانند مذاکرات را از نقطه پایانی آن در ماه ژوئن (دور ششم مذاکرات در دولت پیشین ایران) از سر بگیرند یا خیر.

رویترز در ادامه اضافه کرد که دیپلمات‌ها گفته‌اند برای رسیدن به جمع بندی در مذاکرات نیاز مبرمی احساس می‌شود؛ اما آنها نمی‌خواهند ضرب الاجل های مصنوعی تعیین کنند!

طبق ادعاها، مسئله سانتریفیوژهای ایران از جمله مواردی است که در مذاکرات وین بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد.

اروپایی ها در حالی از آماده بودن ۷۰ تا ۸۰ درصد پیش نویس توافق نهایی صحبت می کنند که علی باقری معاون وزارت خارجه ایران می گوید آنچه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ما است یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است.