شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#تهران

«القدس العربی» بررسی کرد؛

ایران به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست/مخالفت تهران با خواسته آمریکا

ایران به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست/مخالفت تهران با خواسته آمریکا

یک روزنامه عرب زبان با انتشار مطلبی در خصوص مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی در شهر «وین»، نوشت: ایران به دنبال مذاکرات فرسایشی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن مطلبی را در خصوص مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی در شهر «وین» به رشته تحریر درآورد. این روزنامه در مطلب خود آورده است: مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای غربی به تازگی در وین ازسرگرفته شده است اما مشخص نیست که این مذاکرات در نهایت با چه سرنوشتی مواجه خواهد شد.

آمریکا می خواهد تهران پیش از برچیده شدن تحریم های ضد ایرانی تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای را اجراء کند این روزنامه عرب زبان در ادامه مطلب خود عنوان کرده است: نمی توان پیش بینی کرد که آیا طرف های مذاکره کننده در جریان مذاکرات وین خواهند توانست پیشرفت محسوسی را محقق سازند یا نه. آنچه که آمریکایی ها می خواهند این است که تهران پیش از برچیده شدن تحریم های ضد ایرانی، تعهدات خود در توافق هسته ای موسوم به برجام را به صورت کامل اجراء کند؛ خواسته ای که البته با مخالفت مقامات ایران مواجه شده است.

روزنامه القدس العربی همچنین افزوده است: «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود وعده داده بود که به توافق هسته ای با ایران بازخواهد گشت. با این حال، ما خیلی نمی توانیم روی وعده های دوران تبلیغات انتخاباتی و تحقق این وعده ها حساب باز کنیم.

این روزنامه در ادامه نیز تأکید کرده است: سلسله سخنان و اظهارات مقامات و مسئولان ایالات متحده آمریکا پیرامون برنامه هسته ای ایران نشان از آن دارد که مواضع واشنگتن در مذاکرات وین از انعطاف زیادی برخوردار نیست و نمی توان به این مواضع خوشبین بود.

ایران به چیزی جز برچیده شدن تحریم ها فکر نمی کند و نمی‌خواهد مذاکرات، فرسایشی باشد در ادامه مطلب روزنامه عرب زبان القدس العربی آمده است: ایران با یک هیأت پُرتعداد و متشکل از مسئولان اقتصادی، صنعتی، بازرگانی، نفتی و بانکی در مذاکرات وین حاضر شده است. قطعاً حضور چنین هیأتی در مذاکرات خود به تنهایی حاوی یک پیام واضح بوده و آن، این است که ایران به چیزی جز برچیده شدن کامل تحریم ها فکر نمی کند. ازسو ی دیگر، واضح است که تهران نمی‌خواهد وارد یک مذاکرات طولانی مدت و فرسایشی شود.

روزنامه القدس العربی همچنین عنوان کرده است: نباید از این واقعیت نیز غافل شد که مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای غربی در شهر وین با چالش های متعددی مواجه است. البته این چالش ها در مراحل پیشین مذاکرات نیز وجود داشته اند. به عنوان مثال، رژیم صهیونیستی از هیچ تلاشی برای سنگ اندازی در مسیر مذاکرات وین دریغ نخواهد کرد و واضح است که این مسأله خود یک چالش برای مذاکرات به شمار می رود.