مصطفی محمودی، منتقد سینما، تئاتر و تلویزیون، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: چهره‌های مطرح که شهرتی جهانی دارند در حوزه‌های مختلف اعم از سیاست، اقتصاد، ورزش و هنر قطعاً مورد توجه افکار عمومی هستند و طبیعتاً حواشی بسیاری نیز در اطراف آن‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: در سینما درباره فیلم‌های مطرح اظهارنظرهای بسیاری می‌شود ولی کسانی که بدون شناخت رسالت نقد و منتقد اظهار نظر می‌کنند، منتقد نیستند. با تمام احترامی که برای مسعود فراستی قائلم به نظر من او منتقد نیست چراکه نمی‌داند نقد در واقع پل ارتباطی است بین اثر سینمایی و بیننده تا به او برای بهتر دیدن فیلم کمک کند اما وقتی فراستی با اظهار نظری کوتاه در چند جمله درباره یک فیلم اظهارنظر قطعی دارد، مشخص است نقد را نمی‌شناسد.

محمودی افزود: اگر بخواهیم دقیق نقد را تعریف کنیم در تئاتر و سینما به هیچ‌عنوان منتقد نداریم و آنچه که به عنوان نقد در این عرصه شاهد هستیم صرفاً اظهارنظرهایی شخصی است که بعضاً به دنبال تسویه‌ حساب‌های شخصی، حساب و کتاب‌های جناحی و حتی یک سری عقده‌گشایی‌ هستند. وقتی می‌توانیم مدعی شویم نقد و منتقد در سینمای ایران وجود دارد که نوشته یک منتقد بتواند یک اثر را در گیشه بالا ببرد یا حتی زمین بزند اما کدام منتقد ما در سینما یا تئاتر آنقدر با مخاطب در ارتباط است که نقدش چنین تأثیری داشته باشد؟

این منتقد در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: منتقدان ما صد در صد مقصر اصلی شکل‌گیری این شرایط هستند چراکه به جای نقد به تسویه‌حساب‌های شخصی، بوق تبلیغاتی شدن برای فیلم‌ها، فحش و ناسزا گفتن و... پرداختند و سطح نقد را به این مرتبه کاهش دادند. مردم باهوش‌تر از این هستند که نتوانند تفاوت نقد بی‌غرض را با تسویه‌ حساب شخصی تشخیص دهند؛ به نظر می‌رسد فیلم «قهرمان» نتوانسته نظر مخاطبان را به خود جلب کند اما آنچه که به عنوان نقد در فضای عمومی سینمای‌مان می‌خوانیم بیشتر شبیه به شوخی است.

محمودی تصریح کرد: نکته دیگر درباره حواشی رخ داده برای فیلم اصغر فرهادی به این موضوع مربوط می‌شود که او فیلمسازی بین‌المللی است. همه جای دنیا برای چنین شخصیت‌هایی همیشه حواشی وجود دارد اما اگر حاشیه در کشور ما اینقدر جدی می‌شود که فیلمساز را به پاسخ دادن وادار می‌کند، دلیلش این است که افکار عمومی ما بیش از حد به حاشیه علاقه‌ دارد. نمونه دیگر این اتفاق را می‌توان درباره حواشی که برای علی دایی پس از نامگذاری یک ماهی به وجود آمد، شاهد بود. درباره این اتفاق اظهارنظرهای بسیاری شد و حتی شوخی‌هایی کردند که شاید در شأن دایی نبود اما او هیچ‌گاه به هیچ‌یک از حواشی پاسخ نداد و از کنار همه آن‌ها به سادگی عبور کرد.

این منتقد در پایان اظهار داشت: من جای اصغر فرهادی نبودم و نمی‌دانم چه فشاری روی او بوده که ترجیح داده برخی اظهارات را بی‌پاسخ نگذارد و درباره اینکه آیا انتشار نامه‌اش کار درستی بود یا نه نظری ندارم.

انتهای پیام//