شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

در صورت قدرت گرفتن جمهوریخواهان؛

ادعای مقام آمریکایی؛ توافق جدید هسته‌ای بازهم پاره خواهد شد!

تام کاتن سناتور تندرو جمهوریخواه ایالت آرکانزاس آمریکا همزمان با انجام مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ در وین با خط و نشان کشیدن برای دولت دموکرات جو بایدن، در تلاش است مسیر مذاکرات را با لجاجت و پیام های ضد ایرانی تند خود مختل کند.

ادعای مقام آمریکایی؛ توافق جدید هسته‌ای بازهم پاره خواهد شد!

به گزارش منیبان، این سناتور تندروی آمریکایی در حساب کاربری خود در توییتر مدعی شد: یک توافق هسته ای میان بایدن و ایران حتی بدتر از توافق قبلی خواهد بود و زمانی که جمهوریخواهان بار دیگر قدرت را بدست گیرند، پاره خواهد شد.

وی همچنین با تکرار ادعاهای همیشگی و بی پایه  و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران ادعا کرد که جو بایدن رییس جمهوری آمریکا تیم مذاکره کننده خود را به وین اعزام کرده است تا در مقابل ایران تسلیم شود. این دولت نمی خواهد حکومت ایران را به دلیل اقدامات هسته ای و حملات علیه نیروهای آمریکایی و متحدان ما مسوول پذیر کند.

پیش از این نیز، تد کروز دیگر سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در واکنش به تاکید ایران بر اینکه آمریکا باید تضمین کند توافق هسته‌ای را ترک نمی‌کند، مدعی شده بود هر توافقی که به معاهده تبدیل نشود، دوام نخواهد آورد و دولت بعدی آمریکا آن را پاره خواهد کرد.

خروج یکجانبه و بی‌مسئولانه امریکا از برجام و بی عملی طرف‌های اروپایی، جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشته تا درصدد دستیابی به ضمانت و توافقی در وین باشد که برای هرگونه نقض تعهدات برجامی از سوی طرف های مقابل، تاوان و بهایی در نظر گرفته شود.

رفتارهای آمریکا و اروپا باعث شده ایران اعتماد خود را به امضای بدون ضمانت آنها در پای قرارداد برجام از دست بدهد. بر اساس تئوری‌ بازی‌ها ایران در مذاکرات با دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ در وین به دنبال اهرمی است که طرف‌های برجام را به اجرای این توافق متعهد و برای نقض آن بهایی در نظر گیرد. چیزی شبیه به یک توافق تجاری که نقض آن می‌توان پیامدهایی در پیش داشته باشد.

از نظر ایران اشتباهات گذشته نباید تکرار شود و اعضای برجام آموخته‌اند که به کدام طرف‌ها می‌توان اعتماد کرد.

علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ، در یادداشتی برای نشریه فایننشال تایمز با تاکید بر ضرورت تضمین طرف های مقابل تاکید کرد غرب باید تضمین کننده برداشته شدن همه تحریم‌های پسا برجامی باشد و برای هرگونه نقض مفاد این توافق غرامت بپردازد.

وی در این مقاله نوشت از نظر ما، اشتباهات گذشته نباید تکرار شوند. همگی ما به نوبه خود ظرف ۶ سال گذشته آموخته‌ایم که به چه چیز و به چه کس می‌توان اعتماد کرد. برای تضمین عدول ناپذیر بودن هر گونه توافق آتی، غرب لازم است که تاوان عدم پایبندی به تعهدات خود در این توافق را بپردازد. مانند هر کسب و کاری، توافق، لازم الاجراست و تخطی از آن عواقب دارد.«ایران به این فرآیند متعهد بوده و به تعهدات خود پایبند خواهیم بود. از دید ما، اصل «پایبندی متقابل» نمی‌تواند مبنای مناسبی برای مذاکرات باشد چرا که دولت آمریکا بود که به صورت یکجانبه توافق را ترک کرد. بنابراین آمریکا باید نشان دهد که این بار جدی بوده و از صلاحیت لازم برای انجام تعهداتش برخوردار است.»

وبگردی