شهر خبر

درمان التهاب گلو با این دمنوش‌های گیاهی

یک متخصص شیمی دارویی گیاهان دارویی مؤثر در رفع التهاب و ورم مخاط گلو و همچنین ناراحتی‌های ناشی از آن را برشمرد و درباره خواص آنها توضیحاتی داد که در ادامه می‌خوانید.

دمنوش

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، دکتر شمسعلی رضازاده، متخصص شیمی دارویی و عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، در خصوص التهاب و ورم گلو گفت: التهاب گلو دارای دو حالت حاد و مزمن است که التهاب نوع حاد آن، اغلب با التهاب مجاری تنفسی فوقانی همراه است و علت آن، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی است و نوع مزمن آن که فارنژیت نام دارد، بر اثر دیابت، ورم مخاط بینی، افراط در سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکلی، سینوزیت و گاهی نیز بر اثر برگشت محتویات اسید معده بروز می‌کند.

دکتر رضازاده، گیاهان دارویی مؤثر در رفع التهاب و ورم مخاط گلو و همچنین ناراحتی‌های ناشی از آن را برشمرد و افزود: گیاه انجبار با نام علمی Polygonum Bistorta L در رفع التهاب دهان، گلو و همچنین در درمان آفت دهان (Canker Sores) بسیار مؤثر است. دو مشت ریزوم (زمین‌ساقه) گیاه را در یک لیتر آب به مدت ۱۵ دقیقه جوشانده و مصرف شود. این جوشانده را پس از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط دهان و حلق می‌توان استفاده کرد.

وی گیاه بارهنگ را نیز در رفع التهاب مخاط دهان و حلق و حنجره مؤثر دانست. بدین صورت که ۵۰ تا ۱۰۰ گرم برگ یا ریشه گیاه در یک لیتر آب جوشانده و در روز به میزان ۳ فنجان مصرف شود.

یکی دیگر از گیاهان مؤثر در درمان التهاب گلو، مریم گلی است. مریم گلی با نام علمی Salvia officinalis قابض و دارای اثر درمانی در رفع آنژین، ورم مخاط دهان، حلق و زبان است و می‌توان با شستشوی مخاط دهان و حلق به صورت غرغره کردن و یا مصرف جوشانده ۵ گرم برگ گیاه در یک لیوان آب، از اثر درمانی این گیاه استفاده کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی به خواص بی‌نظیر دو گیاه ختمی و ممرز به‌ عنوان قابض، نرم‌کننده مخاط و دارای اثر رفع تحریکات مخاط دهان و حلق اشاره کرد و گفت: ۱۰ گرم از قطعات ریشه این گیاهان در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و بعد از صاف کردن به صورت غرغره و شستشوی مخاط حلق و دهان استفاده شود.

توصیه همیشگی، مراجعه حضوری به طبیبی حاذق و مورد تایید هنگام بروز علائم بیماری یا داشتن حساسیت به هر یک از داروهایی سنتی یا جدید است.