شهر خبر

ثبت بلندترین درخت کشور در فهرست ملی

کدخبر: 458411
بلندترین درخت مازودار بانه در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،‌ بلندترین درخت مازودار بانه در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید. این بلوط کهنسال با قدمت 430 سال در 12.8کیلومتری شمال غرب بانه در داخل قبرستان قدیمی روستای نژو واقع شده و بین اهالی روستا به مازودار معروف است.

سعداله رحیمی‌خواه؛ رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه در تشریح جزئیات این ثبت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم می‌گوید: این درخت به عنوان بلندترین درخت مازودار کشور با ارتفاع 18متر و 91 سانتی متر و 430 سال سن، با شماره 693 در فهرست میراث طبیعی ملی کشور ثبت شد.

وی افزود: محل قرار گیری این درخت در روستای ژنو از توابع بخش مرکزی شهرستان بانه است.

رحیمی‌خواه تصریح کرد: این اثر طبیعی می‌تواند هر ساله گردشگران و دوستداران طبیعت را به این روستای زیبا و جنگلی با سبک معماری سنگی جذب کند.

وی گفت: امیدواریم با ثبت این منابع ارزشمند طبیعی در فهرست میراث طبیعی کشور، علاوه بر بهره‌وری از قابلیت گردشگری آن برای جذب گردشگران، نسبت به حفظ و نگهداری آنها اقدامات بیشتری انجام شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بانه اظهار کرد: مراسم ثبت ملی امروز با حضور مسئولان و نمایندگان ادارات منابع طبیعی و محیط زیست، بخشدار مرکزی، فعالان زیست‌محیطی، دهیار، اعضای شورای اسلامی و اهالی روستای نژو برگزار شد.