شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انگلیس#فرانسه#فرانسه#دست#دامن#انگلیس

فرانسه دست به دامن انگلیس شد

به دنبال تنش های فزاینده پاریس- لندن در دوره پسابرگزیت به خصوص بحران پناهجویان کانال مانش، فرانسه از انگلیس خواست مسیری قانونی برای ورود پناهجویان به این کشور ایجاد کند.

فرانسه دست به دامن انگلیس شد

به گزارش منیبان؛ به نقل از رادیو فرانسه،  به گفته مقامات فرانسوی، یکی از دلایل وجود مهاجرت انبوه غیرقانونی به سوی انگلیس این است که لندن شمار بسیار اندکی از تقاضاهای قانونی را می‌پذیرد. احتیاج نداشتن به کارت شناسایی نیز از نظر وزیر کشور فرانسه یکی دیگر از دلایلی است که پناهجویان را به طرف انگلیس جذب می‌کند، اما به گفته وی، انگلیسی‌ها باید قوانین خود را در این زمینه تغییر دهند.

  «ژرار دَرمَنَن» وزیر کشور فرانسه در گفتگویی تلویزیونی از دولت انگلیس خواست که مسئولیت‌های خود را در قبال مسئله مهاجرت بپذیرد و روندی قانونی و شفاف برای پذیرش پناهجویان ایجاد کند تا از به‌خطر افتادن جان آن‌ها با عبور از کانال مانش با قایق‌های کوچک جلوگیری شود.

وزیر کشور فرانسه گفت: امروزه اگر کسی بخواهد از انگلیس تقاضای پناهندگی کند هیچ راهی ندارد مگر اینکه از دریای مانش بگذرد.  مقامات فرانسوی پیش از این به مقامات اداره مهاجرت انگلیس پیشنهاد کرده‌اند تا درخواست پناهندگی پناهجویانی که در اطراف بنادر اصلی در سواحل فرانسه اردو زده‌اند بررسی کنند.  بسیاری از پناهجویان اطراف بندر کاله فرانسه نیز می‌گویند می‌خواهند به انگلیس مهاجرت کنند چرا که انگلیسی بلد هستند و یا خانواده و دوستانی در این کشور دارند.

ورود غیرقانونی پناهجویان از طریق سواحل شمال فرانسه تازگی ندارد، اما غرق شدن ۲۷ نفر در آب های مانش (روز ۲۴ نوامبر/ ) و واکنش‌های گسترده بین‌المللی، پاریس و لندن را واداشت که در این مورد دست به اقدامات جدی‌تر بزنند. اما دو دولت با یکدیگر توافق ندارند و متقابلاً مسئولیت‌ها را متوجه دیگری می‌دانند.

به گفته ژرار دَرمَنَن، یکی از دلایل گرایش پناهجویان به سوی انگلیس این است که در این کشور نداشتن کارت شناسایی مشکلی ایجاد نمی‌کند و این موضوع باعث وسوسه پناهجویان برای رفتن به انگلیس می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سالانه فقط ۳٠هزار تقاضای پناهندگی در انگلیس ثبت می‌شود در حالی که در فرانسه این رقم به ۱۵٠هزار می‌رسد،  افزود: ما با انگلیسی‌ها چکار باید بکنیم؟ آن ها هستند که باید قوانین خود را تغییر دهند و پذیرای مسئولیت باشند.  

وزیر کشور فرانسه تصریح کرد: من برای گفتگو با انگلیسی‌ها کاملاً آماده‌ام، به شرطی که رابطه‌ای عادی و بدون بداخلاقی داشته باشیم.

 وزرای کشور فرانسه، بلژیک، آلمان و هلند جلسه‌ای را  روز یکشنبه گذشته در بند کله فرانسه درباره مهاجرت برگزار کردند،  اما فرانسه که نقش میزبان را بر عهده داشت از دعوت انگلیس سر باز زد. در این نشست، وزیر کشور فرانسه تلویحاً انگلیس را به ریاکاری متهم کرد.  در عین حال، برای جلوگیری از امواج پرحادثه مهاجرت غیرقانونی، همکاری انگلیس با کشورهای اتحادیه اروپا الزامی است.

 چهار کشور فرانسه، بلژیک، آلمان و هلند در این نشست رسماً از لندن خواستند که سیاست خود را درباره کنترل مرزهای خویش مورد بازبینی قرار دهد.

کانال مانش و حوادثی که در پی تلاش مهاجران برای سفر به سواحل انگلیس در این گذرگاه روی می‌دهد همواره از محورهای تنش و اختلاف میان پاریس و لندن بوده است.  به موجب آمار تایید شده از سوی خبرگزاری‌های رسمی انگلیس، نزدیک به ۲۶ هزار نفر از ابتدای سال جاری میلادی با استفاده از قایق‌های کوچک خود را از طریق کانال مانش به سواحل این کشور رسانده‌اند؛ آماری که نسبت به مدت مشابه درسال گذشته با افزایش سه برابری همراه بوده است.

این اختلافات درحالی به روابط بین دو کشور لطمه زده است که این روابط پیشتر متاثر از موضوعات دیگری نظیر حقوق ماهیگیری در کانال مانش یا پیمان امنیتی- دفاعی آکوس بوده است.

وبگردی