شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کرونا

عوارض دائمی کرونا بر مغز را بشناسید

عوارض دائمی کرونا بر مغز را بشناسید

پژوهش های جدید نشان می‌ دهد افرادی که در اثر ابتلا به کووید-۱۹در بیمارستان بستری می ‌شوند با یک درصد احتمال ابتلا به اختلالات مغزی تغییردهنده زندگی روبه رو هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) می گویند از هر ۱۰۰ بیمار بستری شده در بیمارستان، یک نفر با عوارض شدید در سیستم عصبی مرکزی مواجه می شود. این عوارض شامل سکته مغزی، خونریزی مغزی و سایر شرایط تهدید کننده زندگی مانند التهاب مغز است.

اسکات اچ. فارو (Scott H. Faro)، سرپرست این تیم تحقیقاتی و متخصص مغز و اعصاب دراین باره می‌گوید: درباره مشکلات کلی ریوی مرتبط با کووید-۱۹ مطالب زیادی نوشته شده است، اما اغلب در مورد سایر قسمت هایی ازبدن که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند صحبت نمی‌ کنیم. پژوهش ما نشان می دهد که اختلالات سیستم عصبی مرکزی ناشی از کرونا، عامل مهمی برای مرگ و میر این همه گیری ویرانگر محسوب می شود.

دکتر فارو نگاه عمیق‌ تری به مشکلات عملکرد سیستم عصبی مرکزی پس از ابتلا به کووید-۱۹انداخت. تیم او نزدیک به ۴۰ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ را در ۱۱ بیمارستان در سراسر ایالات متحده و اروپا بررسی کردند. همه بیماران بین سپتامبر ۲۰۱۹ تا ژوئن ۲۰۲۰ (مصادف با شهریور ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹) بستری شده و میانگین سنی آنها ۶۶ سال بود.

سکته مغزی و خونریزی مغزی از عوارض شایع هستند

محققان خاطرنشان می کنند که اکثر بیماران از گیجی یا تغییر وضعیت روانی در طول انتقال خود به اورژانس شکایت داشتند. یکی دیگر از علائمی که بسیاری از بیماران گزارش کردند تب بود. محققین این مطالعه همچنین دریافتند که اکثریت این گروه دارای فشار خون بالا، بیماری قلبی یا دیابت هستند یعنی دارای بیماری زمینه ای پیشین بوده اند که ارتباط قوی با عوارض کشنده در بین بیماران کووید دارد.

به طور کلی، محققان کشف کردند که ۱/۲ درصد از تمام بیماران از عوارض سیستم عصبی مرکزی رنج می برند. دکتر فارو در همین رابطه می‌گوید: از بین تمام بیماران بستری که تصویربرداری مانند ام‌ آر‌ آی یا سی ‌تی اسکن مغز داشتند، تقریباً ۱۰ درصد از مواقع آزمایش مثبت بود. بروز ۱/۲درصد به این معنی است که از هر ۱۰۰ بیمار بستری شده در بیمارستان با کووید-۱۹، کمی بیش از یک نفر به نوعی دچار مشکل مغزی است.

پژوهشگران همچنین دریافتند که شایع‌ ترین عارضه مغزی که بیماران مبتلا به کرونا ویروس تجربه کردند، سکته مغزی ایسکمیک یا مسدود شدن رگ های خونی بر اثر  یک لخته خون است. بیش از شش درصد از این بیماران دچار این نوع سکته شدند.به گزارش سیناپرس، خونریزی داخل جمجمه یا خونریزی در مغز، به عنوان دومین عارضه شایع مغزی قرار گرفت و ۳/۷۲ درصد از این گروه را تحت تاثیر قرار داد. کمتر از یک درصد بیماران نیز از آنسفالیت یا التهاب مغز رنج می بردند.

این تیم تحقیقاتی همچنین تعداد کمی از بیماران کرونا را شناسایی کردند که با آنسفالومیلیت حاد (التهاب در مغز و نخاع) و سندرم آنسفالوپاتی برگشت پذیر خلفی (سندرمی که علائم سکته مغزی را تقلید می کند) سر و کار داشتند.

دکتر فارو در پایان افزود: دانستن میزان دقیق عوارض سیستم عصبی مرکزی بسیار مهم و حیاتی بوده و نیازمند تصویربرداری از مغز بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است.

منبع: سیناپرس