شهرخبر

اطلاعیه رسمی موسسه تحقیقات شیلات درباره پرورش ماهی تیلاپیا


اطلاعیه رسمی موسسه تحقیقات شیلات درباره پرورش ماهی تیلاپیا

موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور موافق توسعه پایدار تیلاپیا در کشور است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از موافقت این نهاد با توسعه پایدار تیلاپیا ماهیان در کشور خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: 

1) موسسه در قالب برنامه‌های راهبردی زیر بخش شیلات و آبزیان کشور و به منظور سازگاری با شرایط تغییر اقلیم و خشکسالی و روند کاهش منابع آب شیرین در سال 1387 با مجوزهای زیست محیطی و دامپزشکی مبادرت به واردات تعدادی مولد و بچه ماهی تیلاپیای نیل شناسنامه‌دار از مرکز معتبر خارجی نموده و جهت تدوین دانش فنی تکثیر و پرورش در زیرساخت‌های فراهم شده در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور داخلی ( بافق – یزد ) معرفی کرد. 

2) در طول سالیان گذشته بسته تحقیق، ترویج و آموزش توسعه پایدار تیلاپیا تهیه و دانش فنی لازم در این زمینه (با ضرورت نگاه زیست محیطی) تولید شد. 

3) تاکید موسسه بر پرورش تک جنس این گونه در شرایط گلخانه‌ای و سیستم محصور و با تناژ اقتصادی بوده و در همین راستا پیشنهادات لازم جهت پایداری تولید این گونه ارائه و در سند ملی امنیت غذایی کشور وارد و پیگیری نموده است. 

در خاتمه تأکید می‌شود توسعه بی‌ضابطه و غیرقانونی و بدون توجه به ضوابط محیط زیستی فرایند تولید تیلاپیا بدون در نظر گرفتن سیاست‌های اجرائی سازمان شیلات، حفاظت محیط زیست و دامپزشکی مورد تأیید موسسه نبوده است و با مبانی توسعه پایدار که تطابق اصول زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی است در تضاد می‌باشد. ضرورت دارد نظارت و کنترل بر تولید یا معرفی این گونه در استان‌های فاقد مجوز صورت پذیرد تا مشکلات زیست محیطی ایجاد نگردد. 

انتهای پیام/