شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#دولت سیزدهم#جدید#پردیس

شهرهای جدید؛ زمین سوخته‌ای که تحویل دولت سیزدهم شد

  • اخبار راه و مسکن

  • شهرهای جدید؛ زمین سوخته‌ای که تحویل دولت سیزدهم شد

    اقدامات دولت قبل در شهرهای جدید باعث شده تا عملا یک زمین سوخته تحویل دولت سیزدهم شود.امروز ۶ شهر جدید نه مدیرعامل دارند و نه سرپرست. شرکت عمران پردیس نیز به‌واسطه برخی اقدامات دخل و خرجش با هم نمی‌خواند.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، شهرهای جدید کشور چند ماهی است در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند؛ سوء‌مدیریت و بدهی‌های سنگین که در دو سال آخر دولت دوازدهم بر شدت آن افزوده شد، امروز به چالشی برای این شهرها به‌خصوص شهرهای جدید اطراف پایتخت تبدیل شده است.

    شهر جدید هشتگرد بیش از یکماه است که مدیرعامل ندارد. حق لطفی 25 مهرماه امسال با حکم زاکانی به‌عنوان مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران منصوب شد. این روزها متقاضیان مسکن مهر هشتگرد با مصائب متعددی روبرو هستند که اضافه دریافت بابت آورده و عرصه واحدهای مسکن مهر تنها یکی از آنهاست.

    در پرند نیز با آن‌که تغییر مدیریتی صورت نگرفته اما، دریافت وام سنگین از سوی شرکت عمران این شهر برای تکمیل واحدهای مسکن مهر به‌زودی به چالشی برای شرکت مذکور تبدیل می‌شود که گریبان متقاضیان را نیز خواهد گرفت. این شرکت حدود 600 میلیارد تومان وام دریافت کرده که بازپرداخت آن باری است که به دوش دولت سیزدهم افتاده است.

    در دیگر شهر جدید پایتخت یعنی پردیس وضعیت به‌مراتب بدتر است. شرایط در این شهر به‌گونه‌ای در حال رقم خوردن است که امید چندانی به تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر در صورت تداوم این وضعت وجود ندارد. اخذ وام 1500 میلیارد تومانی (در 2 مرحله) نیز شرایط را بغرنج‌تر کرده، چراکه درآمدهای شرکت عمران شهر جدید پردیس با هزینه‌ها و تعهدات آن به‌هیچ عنوان همخوانی ندارد و یک تراز منفی ماهانه حدود 20 میلیارد تومانی در ماه نتیجه اجرای سیاست‌های دولت قبل برای پردیس است. در ادامه به بررسی وضعیت شهر جدید پردیس می‌پردازیم آنهم در شرایطی که مدیرعامل آن اخیرا شهردار منطقه 19 تهران شده است.

    به گزارش تسنیم،  اوایل اردیبهشت ماه سال گذشته مدیرعامل سابق شرکت عمران پردیس از تصویب پرداخت وام 1000 میلیارد تومانی برای تکمیل زیربناهای و پروژه‌های مسکن مهر این شهر از سوی بانک مرکزی خبر داد.

    مهدی هدایت در این‌باره گفته بود: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزیر -سابق- راه و شهرسازی، قائم مقام وزیر در مسکن مهر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران امروز مصوبه نهایی پرداخت وام 1000 میلیارد تومانی برای زیربناها و تکمیل واحدهای مسکن مهر  از بانک مرکزی اخذ شد.

    وی افزود: خوشبختانه با توجه به این‌که شعبه وام دهنده بانک مسکن در نارمک است،‌ پیگیر هستیم تا در اسرع وقت منابع مالی برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و زیربناهای مورد نیاز تزریق شود. آذرماه سال 98 بانک مسکن با اشاره به درخواست شرکت عمران برای وام 1000 میلیارد تومانی اعلام کرد: «بر اساس بند «ب» تبصره قانون بودجه سال 98 مبلغ مصوب برای تکمیل عملیات زیربنایی فاز 11 شهر جدید پردیس و ایفای تعهدات باقیمانده شرکت فوق در قبال واحدهای در دست اجرای این فاز از جمله محوطه‌سازی است.»

    گرچه مدیرعامل سابق شهر پردیس از هزینه وام 1000 میلیارد تومانی برای تمام واحدهای مسکن مهر خبر داده بود اما بخش زیادی از این مبلغ در فاز 11 و به شرکت ترکیه‌ای کوزو پرداخت شده است. این درحالی بوده که همزمان بابت طلب کوزو از شرکت عمران، زمین‌های تجاری مرغوبی در قالب تهاتر به این شرکت واگذار شده است. نکته جالب توجه این‌که شرکت ترکیه‌ای هنوز بخش عمده‌ای از عملیات آماده‌سازی و محوطه‌سازی سایت‌های مسکن مهر به خصوص زون‌های 2 و 3 را انجام نداده است!

    *اقساط 37 میلیارد تومانی وام 1000 میلیاردی

     همانگونه که اشاره شد شرکت عمران پردیس یک وام 1000 میلیارد تومانی از بانک مسکن با سود 18 درصدی دریافت کرده که قسط ماهانه آن حدود 37 میلیارد تومان است. اقساط این تسهیلات بایستی از شهریور 1400 پرداخت می‌شد اما به واسطه وضعیت وخیم مالی، شرکت عمران درخواست تنفس در بازپرداخت را به بانک مسکن داده است. لازم به ذکر است درآمد ماهانه شرکت عمران پردیس از محل پروژه‌های مسکن مهر (فروش عرصه) و فروش زمین حدود 30 میلیارد تومان است، در واقع همین الان شرکت عمران با کسری 7 میلیارد تومانی برای پرداخت قسط ماهانه وام 1000 میلیارد تومانی روبروست.

    این میزان درآمد در حالت خوشبینانه است، چراکه به واسطه رکود بازار مسکن تقاضا برای خرید عرصه واحدهای مسکن مهر کاهش یافته و درآمد روزانه یک میلیارد تومانی جوابگوی پرداخت اقساط سنگین وام نخواهد بود.

    از سوی دیگر چندی قبل شرکت عمران پردیس یک فقره وام 500 میلیارد تومانی را برای تکمیل کارهای باقیمانده فاز8 این شهر از بانک مسکن دریافت کرده است. وامی که با احتساب سود آن اقساط حدود 17 میلیارد تومانی در ماه دارد. در مجموع اقساط وام 1500 میلیارد تومانی ماهانه حدود 54 میلیارد تومان است که 24 میلیارد تومان از درآمدهای ماهانه شرکت عمران بیشتر است.

    به گزارش تسنیم، بنابر اعلام بانک مسکن 56 هزار واحد از 84 هزار واحد مسکن مهر شهر جدید پردیس تحویل متقاضیان شده است. به‌عبارت دیگر 28 هزار واحد این طرح باقیمانده است. حال این سئوال مطرح می‌شود که شرکت عمران پردیس که عملا توان پرداخت اقساط وام 1500 میلیارد تومانی را ندارد چگونه می‌تواند هزینه‌های جاری و عمرانی پروژه‌های باقیمانده مذکور و در دست احداث جدید در آینده تامین کند؟

    شرکت عمران پردیس درخواست تنفس 6 ماه بازپرداخت اقساط وام را از بانک مسکن کرده، یعنی از 6 ماه آینده باید قسط 50 و چند میلیارد تومانی ماهانه پرداخت شود. در این شرایط نه تنها مدیرعامل آینده شرکت عمرا پردیس بلکه وزارت راه و شهرسازی درگیر این آشی می شوند که مسئولان دولت حسن روحانی آنرا پخته‌اند. واقعیت آن است که عوامل دولت قبل شرایطی را به‌وجود آورده‌اند تا شرکت‌های ورشکسته به دولت سیزدهم تحویل شود.

    شهرهای جدید دیگر کشور از جمله صدرا در شیراز و گلبهار در مشهد نیز چند ماهی است که به دلیل برخی اتفاقات، مدیرعامل ندارند. همچنین شهرهای مهاجران و امیرکبیر نیز نه مدیرعامل دارند و نه سرپرست.

    انتهای پیام/