به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ ویژه برنامه دری به خانه خورشید با پخش صدای بخش هایی از فیلم شیخ مفید و پژوهش هایی درباره زندگی ایشان به تبیین جایگاه علمی و نقش شیخ مفید در علم اصول و‌کلام و فقه شیعی پرداخته است .

«فضایل اخلاقی شیخ مفید در نگاه شیعه و سنی »،«معلم اخلاق(زندگینامه شیخ مفید) »،«نگاهی به نامه‎های امام زمان(عج) به شیخ مفید »و«نگاه دانشمندان غیرمسلمان به شیخ مفید » از جمله محورهای موضوعی برنامه است .

این برنامه ویژه معرفی مقام و جایگاه شیخ مفید در بین صاحب نظران است که به  همت گروه  تاریخ  و‌اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر تولید شده است و ساعت ۱۴:۳۰ پخش می شود .

در این برنامه اساتیدی چون مهدی امین فروغی پژوهشگر و‌مترجم و دکتر محمد علی عبداللهی استاد حوزه و دانشگاه در خصوص جایگاه شیخ مفید صحبت می کنند .

گفتنی است « ابوعبدالله محمد ابن نعمان حارثی عکبری معروف به شیخ مفید یازدهم ذى القعده ۳۳۶ هجرى در حوالى بغداد متولد شد.

شیخ مفید معروف به ابن المعلّم، فقیه و متکلم و از علمای برجسته شیعه سده ۴ هجری قمری بود.

او نزد استادان فراوان چون: حسن بن حمزه طبری ابوغالب رازی و ابوبکر جعابی درس آموخت و خود از شاگردان شیخ صدوق بود.

او در رشته‎هاى مختلف تلاش فراوان به خرج داد و نزدیک به دویست اثر که مى‎توان گفت دائرة‎المعارفى از تشییع را در خود دارند، تالیف کرد. نجاشی که یکی از شاگردان بزرگ مکتب اوست ۱۷۱ جلد کتاب از تالیفات شیخ را ذکر کرده است و به طور کلی آثار وی را در سه دسته فقه، علوم قرآنی و علم کلام و عقاید طبقه‎بندی کرده است.

شیخ مفید از کسانى بود که با امام زمان(عج) در ارتباط بود و حدود سى نامه براى او نوشته و او را در نامه‎هایش برادر خود خطاب کرده است.

در عظمت علمی مکتب شیخ مفید وجود شاگران ممتازی چون «سیدمرتضی»، «سیدرضی»، «نجاشی»،«شیخ طوسی» و غیره است که هر کدام از بزرگان و ستون‌های علمی شیعه محسوب می‌شوند، کافی است.

وی مورد تحسین و احترام بزرگان اهل تسنن از قبیل، ابن حجر عسقلانی، ابن عماد حنبلی، شافعی و دیگران بود.

سرانجام، شیخ مفید این رادمرد علم و عمل و اسوه تقوا و فضیلت بنا بر روایت ها، در سوم ماه رمضان سال ۴۱۳ ق در ۷۷ سالگی به دیدار معبود شتافت و پس از اقامه نماز توسط سیدمرتضی، در حرم امام موسی کاظم (ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

نهم آذر ماه روز بزرگداشت شیخ مفید، عالم متعهد و اندیشمند فرزانه شیعی است که‌رانیو فرهنگ با برنامه « دری به خورشید» این مناسبت را گرامی می دارد .

انتهای پیام//