شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#گفتگو#تحریم‌ها#رئیسی#مذاکره

درپایان دور اول مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین چه گذشت؟

دست ایران پر بود؛ غرب عقب‌نشینی کرد/ گفتگو برای لغو تحریم‌ها به‌جای احیای برجام/ اعتراف مورا به تفاوت سطح مذاکره‌کنندگان دولت رئیسی و روحانی+ عکس و فیلم

وین

مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان در وین توانستند برخلاف شش دور گذشته؛ گفتگوها را از ریل مذاکره برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گفتگو برای لغو تحریم‌ها تغییر مسیر بدهند

سرویس سیاست مشرق- نخستین دور گفتگوهای لغو تحریم‌ها در چارچوب نشست کمیسیون برجام در وین ظهر دوشنبه به‌وقت وین آغاز و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۴+۱ به همراه نماینده اتحادیه اروپا در این جلسه حضور یافتند. ساعاتی پس از آغاز این نشست طرفین با ابراز رضایت از روند گفتگوها به نخستین شب گفتگوها پایان دادند. نکته مهم آنکه در پایان دور اول این گفتگوها دیپلمات‌های کشورمان تأکید فراوان داشتند که عنوان این نشست «لغو تحریم‌ها» بوده و قرار نیست در چهارچوب گفتگوهای پیش رو برجام احیا شود، به عبارت دقیق‌تر در صورت لغو تحریم‌ها و راست آزمایی آن تهران حاضر است به تعهدات قبلی بازگشته و مسیر پیش رو یک مرحله‌ای نخواهد بود.

 دست ایران پر بود؛ غرب عقب‌نشینی کرد/ گفتگو برای لغو تحریم‌ها به‌جای احیای برجام/ اعتراف مورا به تفاوت سطح مذاکره‌کنندگان دولت رئیسی و روحانی+ عکس و فیلم

ابراز رضایت نماینده اروپا

باوجودآنکه قبل از آغاز مذاکرات اروپایی‌ها کارشکنی را آغاز کرده و حتی وزیر خارجه انگلیس با همتای صهیونیست خود یادداشت مشترک ضد ایرانی منتشر کرد؛ اما دست‌پر مذاکره‌کنندگان کشورمان در هتل کوبورگ باعث شد رقیب عقب‌نشینی کند. برتری دیپلمات‌های کشورمان در سخنان رئیس مذاکره‌کنندگان اروپایی قابل‌مشاهده بود.

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان مذاکرات در یک نشست خبری با خبرنگاران از آغاز دوباره مذاکرات ابراز خرسندی کرد. مورا در ادامه صحبت‌های خود تأیید کرد که تیم ایرانی حساسیت‌های سیاسی دارد، و از روز سه‌شنبه ۳۰ نوامبر کارگروه رفع تحریم‌ها کار خود را آغاز خواهد کرد.

مورا همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص احتمال برگزاری نشست وزرای کشورهای عضو تأکید کرد که برگزاری چنین جلسه‌ای در آینده نزدیک محتمل نیست.

دانلود

 علی باقری: خوش‌بین هستم

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز پس از پایان دور نخست گفتگوها از روند طی شده ابراز رضایت کرد. باقری در گفتگو با خبرنگاران پذیرش کشورهای اروپایی در خصوص حق ایران برای رفع تحریم‌ها را «یک دست آورد» برشمرده و گفت: همان‌طور که ما تأکید کرده بودیم قرار شد ابتدا در خصوص رفع تحریم‌ها مذاکراتی صورت گیرد که این مهم از فردا آغاز می‌شود و پس‌ازآن در خصوص موضوع هسته‌ای مذاکرات آغاز خواهد شد.

مذاکره‌کنندگان ارشد کشورمان در وین توانستند برخلاف شش دور گذشته؛ گفتگوها را از ریل مذاکره برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران به گفتگو برای لغو تحریم‌ها تغییر مسیر بدهند؛ این تفاوت اساسی در سطح مذاکرات را مورا این‌گونه شرح داده است: مذاکره‌کنندگان ایرانی حساسیت‌های ویژه‌ای دارند و گفتگو برای لغو تحریم‌ها از سه‌شنبه آغاز می‌شود.

دانلود

دبیر کل سازمان ملل: بازگشت به گفتگو مهم است

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد بازگشت به گفتگو گام مهمی است. دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به‌وقت محلی در دومین نشست کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی افزود: تمام طرف‌ها باید اطمینان یابند که ابزار ارزشمند گفتگو مؤثر باقی بماند.

روسیه: آغاز مذاکرات موفقیت‌آمیز بود

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین که در ۶ دور ابتدایی گفتگوهای وین هم حضور رسانه‌ای پررنگی داشت و همواره اطلاعاتی از جلسات پشت درهای بسته منتشر می‌کرد، پس از پایان شب نخست گفتگوهای دور هفتم، آغاز این مذاکرات را بسیار موفقیت‌آمیز خواند.

میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت که شرکت‌کنندگان در این نشست در خصوص برداشتن گام‌های فوری بعدی توافق کردند؛ نشستی که کاملا موفقیت‌آمیز آغاز شد.

مذاکره‌کننده ارشد چین: اولویت با رفع تحریم‌ها علیه ایران است

وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز گفت: آن‌ها روی لغو تحریم‌ها به‌عنوان یک اولویت متمرکز هستند؛ همه ما توافق داریم که اولویت با رفع تحریم‌هاست و باید ابتدا به این مسئله بپردازیم.

با توجه به اعلام مقام‌های رسمی، این گفتگوها با آغاز به کار کارگروه رفع تحریم‌ها از روز سه‌شنبه (امروز) به فعالیت خود ادامه خواهد داد. همچنین قرار است مذاکرات برای دست‌کم دو روز دیگر نیز ادامه یابد.