شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#واشنگتن#مسکو

سفیر روسیه در آمریکا:

درخواست آمریکا برای خروج دیپلمات‌های روس به معنای اخراج آن‌ها است

درخواست آمریکا برای خروج دیپلمات‌های روس به معنای اخراج آن‌ها است

سفیر مسکو در واشنگتن ضمن اشاره به درخواست آمریکا از دیپلمات های روس برای ترک خاک این کشور، گفت: معنی این اقدام، آنچه ادعا می شود، نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن در مورد درخواست خروج دیپلمات های روس از خاک آمریکا، حقایق را تحریف می کند و در واقع این اقدام اخراج دیپلمات ها محسوب می شود.

وی در این باره گفت: طرف آمریکایی در تلاش است تا افکار عمومی داخلی و جهانی را گمراه کند و عمداً حقایق را تحریف کند. چیزی به ما نسبت داده می شود که هیچ ربطی به واقعیت ندارد. وضعیت دقیقاً برعکس است.

آنتونوف همچنین در ادامه افزود: در مورد سایر ماموریت های دیپلماتیک، یک دوره پنج ساله اقامت در آمریکا وجود دارد. این بیانیه که خروج ۵۵ دیپلمات روس را نمی توان به عنوان اخراج تلقی کرد، نیز قابل انتقاد نیست. به وضوح به ما اشاره شد که در صورت امتناع از اجرای این الزام، روس ها از مصونیت و سایر امتیازات دیپلماتیک محروم خواهند شد. بنابراین، بحث در واقع در مورد اخراج است.

وی پیشتر از کارشکنی های واشنگتن در صدور روادید برای دیپلمات های روس خبر داده و گفته بود که در تاریخ ۳۰ ژانویه سال میلادی آینده (۱۰ بهمن)، تعداد ۲۷ دیپلمات روس و خانواده‌هایشان خاک آمریکا را ترک می‌کنند حال آنکه همین تعداد هم در ۳۰ ژوئن (۹ تیر ۱۴۰۱) اقدام مشابهی را انجام خواهند داد.

وی در این باره افزود: آمریکا دیپلمات‌های ما را بیرون می‌کند و گروه بزرگی از همکاران من شامل ۲۷ نفر، در ۳۰ ژانویه این کشور را ترک می‌کنند.

اقدامات مذکور توسط آمریکا در حالی صورت می گیرد که واشنگتن مدعی است که روسیه با متمرکز کردن نیرو در مناطق مرزی، در تدارک حمله به اوکراین است- ادعایی که مسکو رد می‌کند.

در واکنش به تحریم‌های ضد روسی واشنگتن و دور تازه ای از اخراج دیپلمات‌های روس، مسکو هم استخدام شهروندان غیرآمریکایی را در اماکن دیپلماتیک آمریکا که در خاک روسیه قرار دارند، ممنوع کرد. به این ترتیب، از اول ماه آگوست، سفارت آمریکا در مسکو با ۱۲۰ پرسنل به کار خود ادامه می‌دهد که کمترین تعداد در پنج سال گذشته است.