آماده‌باش شبکه آزمایشگاهی کشور برای تشخیص کرونای امیکرون
رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: شبکه آزمایشگاهی ایران برای شناسایی و تشخیص کرونای امیکرون در حال آماده باش قرار دارد.

علیرضا بیگلری رئیس انستیتو  پاستور ایران، اظهار کرد: در اوج تحریم‌ها و در دل یک تهدید بزرگ و عالم گیر کووید۱۹ انستیتو پاستور ایران اقدام به راه اندازی شبکه ملی تشخیص آزمایشگاهی کرد و در حال حاضر ۵۰۰ آزمایشگاه تشخیصی در سراسر کشور با محوریت انستیتو پاستور ایران کار تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹ را انجام می‌دهند و وجود این شبکه یک فرصت خوب است و ادامه داد:تا علاوه بر اینکه کارهای معمول تشخیص کووید ۱۹ را انجام دهیم، بتوانیم جهش‌های کرونا از جمله کرونای امیکرون را هم شناسایی کنیم.

رئیس انستیتو  پاستور ایران با تشریح نحوه تشخیص کرونای جهش یافته در ایران بیان کرد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که وجود دارد این است که آزمایش‌های کووید از استان‌ها به صورت کاملا دوره ای و معمول نمونه‌ها جمع آوری و برای مراکزی که کار توالی‌یابی و سکانسینگ را انجام می‌دهند، ارسال می‌شود.

وی اینکه چگونه شک بر وجود کرونای امیکرون در یک استان می کنیم، افزود: اگر در یک استانی  به یکباره تعداد مبتلایان به کرونا افزایش پیدا کرد یا فرم شدید بیماری بروز کرد یا به شرایطی رسیدیم که ببینیم علائم بیماری تغییر کرده است شک می‌کنیم که ویروس در آن استان در حال تغییر است و در نتیجه این احتمال وجود دارد که با یک ویروس جهش یافته جدید مواجه باشیم که در این صورت حتی اگر نوبت نمونه‌گیری آن استان برای توالی یابی و پیدا کردن جهش نباشد، اقدام  برای اخذ نمونه کووید ۱۹ از آن استان صورت می گیرد تا جهش جدید را شناسایی کنیم.

آماده باش شبکه آزمایشگاهی ایران در تشخیص کرونای امیکرون

رئیس انستیتو  پاستور ایران درباره آماده باش شبکه آزمایشگاهی ایران در تشخیص کرونای امیکرون بیان کرد: در مورد سویه کرونای امیکرون هم در سایر جهش‌های قبلی، همیشه اقدامات لازم جهت شناسایی هرچه زودتر جهش‌ها و پایش آنها در کشور در دست اقدام بوده و اکنون شبکه آزمایشگاهی تشخیص کووید ۱۹ آماده تشخیص کرونای امیکرون است. باید دانست که کرونای امیکرون به زودی در تمام کشورها مشاهده خواهد شد و اکنون با توجه به تدابیری که برای تشخیص امیکرون داریم با اقدامات و نمونه‌گیری هایی مختلف از استان‌ها داریم می‌توانیم بیشتر شانس یافتن ویروس جهش یافته جدید را داشته باشیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران در مورد تاثیر واکسن‌ها بر کرونای امیکرون اظهار کرد: نظرات علمی کاملا نشان می‌دهد که حتی در جهش‌های جدید ممکن است که تاثیر واکسن کاهش پیدا کند ولی کسانی که واکسن تزریق کردند حاشیه امن بیشتری دارند. مسلما با شیوع واریانت‌های جدید هم توانایی تشخیص جهش در دنیا بیشتر خواهد شد و هم اگر نیاز به تغییر واکسن‌ها باشد در جهت تقابل و ایجاد آمادگی برای پوشش جهش‌های جدید اقدام خواهد شد.

او در همین راستا به واکسن پاستوکووک تولید مشترک انستیتوپاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا اشاره کرده و افزود: دز یادآور واکسن پاستوکووک به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند به راحتی قابلیت تغییر داشته باشد که با دو جهش دیگر هم بتواند سازگار باشد. با توجه به طراحی واکسن‌ها این تغییر ممکن است از دو ماه تا حدود پنج ماه به طول انجامد؛ ولی در این بازه زمانی تغییر واکسن جهت پوشش جهش‌های جدید ممکن خواهد بود.

بیگلری با اشاره به اینکه کرونا در جوامعی سرعت و شدت بیشتری دارد که میزان واکسیناسیون پایین باشد، بیان کرد: یک راه مهم برای پیشگیری از جهش‌ها، تزریق واکسن است و یک واقعیت دیگر این است که بعد از مدتی اثر ایمنی زایی آن کاهش می‌یابد؛ از این رو به دزهای بوستر و تقویت کننده بین زمان‌های۶ تا ۹ ماه و یا کمتر و بیشتر نیاز داریم. مسلما مهم است که در طراحی دزهای یادآور دقت کنیم که واکسن‌هایی تولید شود که بتواند واریانت‌های جدید را هم پوشش دهد.

سرایت پذیری ۵۰۰ برابری سویه جدید اومیکرون / لزوم کنترل شدید مرزهای کشور

کدام واکسن کرونا در برابر سویه اُمیکرون موثر است؟