شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کالاهای اساسی

تاثیر مثبت توزیع هوشمند کالاهای اساسی بر بازار

طرح نظارت و پایش بر تولید و عرضه کالاهای اساسی در سراسر کشور آغاز به‌کار کرد.

اصناف تاثیر مثبت توزیع هوشمند کالاهای اساسی بر بازار

سید‌جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد‌کشاورزی در مراسم آغاز به کار طرح نظارت و پایش تولید و عرضه کالاهای اساسی، گفت: امنیت غذایی مردم وظیفه جهاد‌کشاورزی است و توزیع و بازاررسانی محصولات به عهده وزارت صمت بود. همین دوگانگی باعث شده بود هنگام اختلال در بازار، وزارت صمت بگوید تولید به اندازه کافی نیست و از آن طرف وزارت جهاد ‌بگوید تولید کافی بوده ولی توزیع مشکل‌دار است که این موضوع در نهایت به هیچ‌جایی نمی‌رسید.

وی در ادامه به قانون انتزاع اشاره کرد و گفت: با شروع دولت سیزدهم بر اساس قانون انتزاع، کل زنجیره از تولید تا نظارت و بازرسی بر بازار به وزارت جهاد‌کشاورزی واگذار شد. بدون‌شک بخشی که تولید را بر عهده دارد بهتر از هرکسی می‌تواند بر بازار نظارت و کمبودها و کسری‌‌ها را به‌طور منظم احصا کند. وزیر جهاد‌کشاورزی در ادامه به توزیع هوشمند اقلام غذایی نیز اشاره کرد و گفت: روزانه ۳۵۰تن مرغ و تخم‌مرغ به‌صورت هوشمند در تهران توزیع می‌شود. در استان‌های دیگری چون البرز، اصفهان و خراسان و... نیز این توزیع شروع شده است. وی افزود: از استارت‌آپ‌‌‌هایی که پلت‌فرم فروش دارند درخواست می‌کنیم که برای همکاری به سازمان مرکزی تعاون روستایی مراجعه کنند. درصددیم تولیدات بدون واسطه به‌دست مردم برسد، همچنین قصد داریم روستابازار را نیز توسعه دهیم. ساداتی‌‌نژاد به تامین ارز نهاده‌های دامی اشاره کرد و گفت: با هماهنگی بانک مرکزی تامین ارز واردات نهاده‌های دامی انجام شده و در حال‌حاضر هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

در ادامه این مراسم ایوب فصاحت، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با بیان اینکه هدف این طرح نظارت بر مسیر تولید تا توزیع است، گفت: در حقیقت در این طرح قصد داریم دست دلالان و توزیع‌‌کنندگانی که غیرکارشناسی و خارج از روال عادی تا مرحله توزیع محصولات کشاورزی حضور دارند را کوتاه کنیم.

وی ادامه داد: اصناف همکاری خوبی با مجموعه‌های دولت داشته‌اند. در طول چند روز گذشته به‌صورت آزمایشی این طرح را اجرا کردیم. ۱۵۰۰ واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفت. تخلفاتی احصا شد که البته تخلفات در شرایط حاد نبود.

فصاحت افزود: در حال‌حاضر بازار آرامش خوبی دارد. شرایط در حوزه‌های کالاهای اساسی بسیار مناسب است. امیدواریم حوزه کنترل خود را در مسیر تولید تا توزیع داشته باشیم و محصولات کشاورزی نیز با کمترین دلالی به‌دست مصرف‌‌کننده برسد.

 

منبع: دنیای اقتصاد