شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصلاح‌طلبان

باهنر: شورای وحدت و ائتلاف باید یکپارچه شوند/ اصلاح‌طلبان نیز به دنبال تشکیل حزب فراگیر باشند

  • اخبار سیاست ایران

  • باهنر: شورای وحدت و ائتلاف باید یکپارچه شوند/ اصلاح‌طلبان نیز به دنبال تشکیل حزب فراگیر باشند

    دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: در شرایط فعلی شورای ائتلاف و شورای وحدت باید تلاش خود را بکنند که یکپارچه شوند. همچنین در جبهه مقابل نیز اصلاح طلبانی که با اصل نظام مشکل ندارند، به سمت تشکیل یک حزب فراگیر بروند.

    به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه 8 آذر) برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت آیت الله مدرس اظهار داشت: مدرس از معدود اشخاصی بود که امام خمینی به عنوان یک نماینده انقلابی، شجاع و خردورز از ایشان یاد می‌کرد و به همین مناسبت سالروز شهادت ایشان به عنوان بزرگداشت مجلس نامگذاری شد.

    وی همچنین با اشاره به هفته بسیج عنوان کرد: روزی که حضرت امام فرمان تاسیس بسیج را دادند، هنوز صدام به ایران حمله نکرده بود که این مسئله دوراندیشی امام خمینی را نشان می‌دهد. آن زمان بحث لشکر 20 میلیونی برای دفاع از همه مرزها و خاکریزهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مطرح بود. به همین‌ دلیل است که بسیج مختص صنف و جنس و سن خاصی نیست اما به هر حال مفهوم بسیج به صورت ناخودآگاه با جوانان عجین شده است.

    باهنر درباره برخی ابهاماتی که از اظهارنظر اخیرش درباره عملکرد نظام و مقایسه آن با رژیم پهلوی بیان کرده بود، گفت: نظام جمهوری اسلامی در همین سال 97 که چهلمین سال انقلاب خود را گذراند یک کارنامه از عملکرد خود منتشر کرد. کارهای عظیمی در دفاع مقدس، در توسعه و عمران مدارس، کاهش بی سوادی و کم سوادی، توسعه انسانی که متشکل از توسعه بهداشت و درمان و ضریب جینی است، صورت گرفته ولی بالاخره چون مطالبات مردم همواره جلوتر از امکانات مردم است ما همواره از مطالبات مردمی عقب هستیم و نباید مطالباتی که در کوتاه مدت تحقق آن عملیاتی نیست  را به عنوان وعده به مردم ارائه کنیم.

    دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به مذاکرات وین گفت: دور اول مذاکره در وین عموما با هدف مشخص کردن چارچوبی برای نحوه و زمان بندی مذاکرات خواهد بود. مذاکرات برای ما اصل نیست و رسیدن به اهداف که همان برداشته شدن تحریم‌هاست در اولویت است. ما اسناد بالادستی داریم که مذاکره کنندگان موظف به رعایت این اسناد هستند.

    وی افزود: ما بر اساس مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی خواستار برداشته شدن تمامی تحریم ها هستیم؛ قصد ما تفاهم است منتهی در راستای منافع و حقوق قطعی جمهوری اسلامی. تحریم‌ها حتما باید به شکل کامل لغو شود تا ما نیز به تعهدات خود ذیل برجام بازگردیم.

    باهنر با بیان اینکه اروپایی ها کمی باید مدبرانه تر و عاقلانه تر رفتار کنند و باید تکلیف خود را در قبال برجام روشن کنند که آیا می خواهند تحت زورگویی های آمریکا باشند یا اینکه می خواهند با اتحادیه ای که دارند مسیر مستقل خود را دنبال کند، تاکید کرد: اروپایی ها باید مشخص کنند که اگر کسی بعد از امضای تفاهمنامه زیر امضای خود زد چگونه با این تعهدنامه عمل می کند. آنچه مسلم است ما با دید کاملا محتاطانه و با نگاه به تجربه گذشته در مذاکرات حاضر خواهیم شد.

    دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین درباره ادغام شورای وحدت و شورای ائتلاف گفت: من بارها گفته ام که در نظام مردم سالاری دینی، ما ناچار به داشتن چند حزب فراگیر قدرتمند و موضع دار و متولی دار هستیم. حالا برخی ها معتقدند که باید دو حزب داشته باشیم یا برخی دیگر معتقد به حضور چند حزب در کشور هستند. چون در شرایط فعلی تعداد احزاب مورد تایید وزارت کشور زیاد است ناچارا در زمان انتخابات این احزاب باید با یکدیگر ائتلاف کنند که خروجی این رویه منجر به این می شود که آن اهداف مدنظر جریان های سیاسی محقق نمی شود.

    وی افزود: در شرایط فعلی شورای ائتلاف و شورای وحدت باید تلاش خود را بکنند که یک پارچه شوند همچنین در جبهه مقابل نیز اصلاح طلبانی که با اصل نظام مشکل ندارند توصیه ما به آنها این است که به سمت تشکیل یک حزب فراگیر بروند.

    باهنر خاطرنشان کرد: در عین حال مواضع شورای وحدت و شورای ائتلاف در برخی موارد با هم اختلاف دارند و هنوز تفاهمی برای ادغام این دو شورا صورت نگرفته است.

     عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی در خصوص موفقیت دولت سیزدهم در پروژه‌هایی مثل واکسیناسیون و عضویت در سازمان منطقه‌ای شانگهای علی رغم ادعای دولت سابق مبنی بر عدم امکان ورود به چنین عرصه‌های به دلیل نپیوستن به FATF اظهار داشت: دولت ها و مجالس که روی کار می آیند تمامی‌شان، نقاط ضعف و قوتی دارند. حساسیت دولت ها با هم متفاوت است برخی به دنبال توسعه سیاسی می روند برخی به دنبال افزایش یارانه ها می روند برخی سیاست خارجی را اصل قرار می دهند و برخی دیگر تمرکز خود را بر روی سازندگی در کشور گذاشتند. وقتی هم و غم یک دولت می شود برجام، بالطبع همه مسائل کشور را به این موضوع پیوند می زند. اگر دولتی بر رابطه با غرب تاکید کند طبیعی است که از رابطه با شرق بازمی می ماند. البته می‌دانیم که روسیه و چین هم منافع خود را دنبال می کنند ما هم در ارتباط با هر کشوری باید به دنبال تامین منافع ملی خود باشیم.

    باهنر در توضیح اظهار نظر اخیرش که گفته بود "اینکه ما بگوییم همه تحریم ها باید برداشته شود تا ما مسائل هسته ای را حل کنیم، فکر نمی کنم به نتیجه برسد" و مغایرت این اظهارنظر با سیاست قطعی نظام گفت: ما در جریان 5+1 مسئله مان لغو تحریم هایی بود که درباره فعالیت های هسته ای علیه کشور وضع شده بود. طبیعی است که قدم اول در مذاکرات وین، لغو تحریم های برجامی است. به هر حال مسئله‌ای که وجود دارد این است که این دفعه ما با آگاهی و تجربه قبلی وارد مذاکرات شده ایم و به الطبع مسائل را باید جدی تر و سفت تر دنبال کنیم. به بیان دقیق تر این بار خارج شدن یک کشور باید هزینه هایی را به طرف مقابل تحمیل کند یا طرف های دیگر باید به نوعی آسیب های خارج شدن یک کشور را جبران کنند.

    انتهای پیام/