به گزارش اکوایران، افزایش تولید زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو از سوی چینی‌ها و برآورد کاهش تقاضا با محدودیت در زمینه تولید فولاد چین باعث می‌شود تا بهای زغال‌سنگ حرارتی و کک‌شو در سال آینده میلادی نسبت به میانگین نرخ آن در سال جاری میلادی تعدیل شود. موسسه فیچ در تازه‌ترین برآورد قیمتی خود از وضعیت بازار زغال‌سنگ دنیا برآورد قبلی خود نسبت به نوسان نرخ این محصولات در سال جاری و سال آینده میلادی را افزایش داد، اما همچنان پیش‌بینی کرد که نرخ زغال‌سنگ در سال آینده میلادی کمتر از نرخ آن در سال جاری میلادی خواهد بود.

موسسه فیچ در گزارش قبلی خود میانگین نرخ بهای زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا در سال جاری میلادی را 130 دلار به ازای هر تن برآورد کرده بود که با توجه به صعود بهای این محصول ظرف ماه‌های اخیر پیش‌بینی خود را اصلاح کرد و به 215 دلار به ازای هر تن افزایش داد. در عین حال این موسسه در جدیدترین برآورد خود اعلام کرد که میانگین بهای زغال‌سنگ کک‌شو فوب استرالیا در سال آینده میلادی 160 دلار به ازای هر تن خواهد بود که این رقم 25 دلار به ازای هر تن بیش از پیش‌بینی قبلی این موسسه بود. در گزارش این موسسه به برنامه‌های کاهش تولید فولاد از سوی چینی‌ها اشاره شده و تحلیلگران این موسسه بر این باورند که استمرار روند کاهش تولید فولاد در چین با تضعیف تقاضا باعث می‌شود که نرخ زغال‌سنگ کک‌شو در بازارهای دنیا صعودی همانند سال جاری میلادی را تجربه نکند. در عین حال این موسسه در گزارش خود احتمال رشد ناگهانی قیمت با اختلال در بخش عرضه و یا رشد قابل ملاحظه تقاضا به‌خصوص از ناحیه فولادسازان هندی را نیز مدنظر گرفته و یادآور می‌شود که این موارد می‌تواند نرخ زغال‌سنگ کک‌شو را به نرخی بالاتر از ارقام برآورده شده سوق دهد.

موسسه فیچ در گزارش خود برآورد قیمتی از زغال‌سنگ حرارتی را نیز به‌روزرسانی کرد. در گزارش پیشین این موسسه میانگین نرخ زغال‌سنگ حرارتی 6000 کیلوکالری به ازای هر کیلوگرم (Australia Newcastle 6,000 kcal/kg, FOB) برای سال 2021 میلادی فوب بندر نیوکاستل استرالیا برابر 115 دلار به ازای هر تن برآورد شده بود که این برآورد در نیمه نوامبر به 133 دلار به ازای هر تن افزایش یافت.

اگرچه از سرعت رشد اقتصادی چین کاسته شده اما این موسسه برآورد قبلی خود نسبت به نرخ زغال‌سنگ حرارتی  در سال آینده میلادی را افزایش داد. در گزارش این موسسه پیش‌بینی شده که در سال 2022 میانگین نرخ زغال‌سنگ حرارتی استرالیا (Australia Newcastle 6,000 kcal/kg, FOB) برابر 95 دلار به ازای هر تن باشد که این رقم 8 دلار بیش از پیش‌بینی قبلی این موسسه است.

با این وجود این موسسه همچنان پیش‌بینی می‌کند که روند نوسان نرخ زغال‌سنگ حرارتی در سال‌های آینده کاهشی باشد و در سال 2025 به 63 دلار به ازای هر تن برسد. حرکت دنیا و به خصوص چینی‌ها به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر مهم‌ترین عامل تضعیف تقاضا برای زغال‌سنگ حرارتی به عنوان منبع تامین انرژی و سقوط قیمتی آن در سال‌های آینده خواهد بود. با این وجود این موسسه در گزارش خود اذعان می‌کند که حرکت به سمت انرژی‌های پاک با سرعت کمی میسر بوده و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که به سرعت ظرفیت‌های تجدیدپذیر تقاضای پیشین را پوشش دهند.