شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#توسعه روابط#رئیسی
گفت‌وگو|

حضور در اجلاس اکو؛ نشان‌دهنده اراده دولت برای توسعه روابط با همسایگان

یک دیپلمات پیشین معتقد است: حضور آیت‌الله رئیسی در اجلاس سران اکو، نشان‌دهنده اراده سیاسی دولت برای توسعه روابط با کشور‌های همسایه است.

محسن پاک‌آئین در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به حضور رئیس جمهور کشورمان در اجلاس سران اکو، اظهار داشت: سازمان اکو یک سازمان منطقه‌ای است که محور اصلی فعالیت آن، همکاری‌های اقتصادی بوده و دارای ۱۰ عضو است.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان اضافه کرد: این اجلاس در محور‌های مختلف در حوزه‌های تجارت، انرژی، ترانزیت، کشاورزی، گردشگری و همچنین همکاری‌ها میان بخش‌ها خصوصی این کشورها، فعالیت خود را دنبال می‌کند و به خصوص با پیوستن کشور‌های آسیای مرکزی و جمهوری آذربایجان از قفقاز به این سازمان، فعالیت سازمان را گسترده‌تر کرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: سفر آقای دکتر رئیسی به ترکمنستان، بعد از سفری که به تاجیکستان داشتند، نشان‌دهنده تغییر رویکرد دیپلماسی ایران از اولویت دادن به کشور‌های فرامنطقه‌ای و اولویت‌بخشی به کشور‌های منطقه و بخصوص همسایگان است؛ لذا توسعه روابط با همسایگان را در اولویت خودشان قرار دادند.

وی با بیان اینکه این سفر از بُعد سیاسی، حائز اهمیت است و نشان‌دهنده اراده سیاسی دولت برای توسعه روابط با کشور‌های همسایه است، اضافه کرد: سفر ایشان دو بعد حائز اهمیت است؛ یکی از بعد مناسبات دوجانبه با ترکنستان و همکاری‌هایی در عرصه دوجانبه، به خصوص در حوزه‌های انرژی و ترانزیت، ما می‌توانیم با این کشور داشته باشیم.

پاک‌آئین در ادامه افزود: بعد در حوزه چندجانبه با کل کشور‌های اکو، سیاست‌ها ما برای توسعه‌یافتن ما و تقویت همکاری چندجانبه در سطح منطقه و همچنین ایجاد ارتباط اکو با اتحادیه‌های شبیه اکو، مثل آسه‌آن در آسیای جنوب شرقی یا کشور‌های دیگر در تمام نقاط جهان. این‌ها از کار‌هایی است که در این سفر پیگیری خواهد شد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان ادامه داد: به طور طبیعی در حاشیه این اجلاس هم ملاقات‌های دو جانبه‌ای میان آقای رئیسی و رؤسای جمهور سایر کشور‌های عضو اکو صورت می‌گیرد که از این بابت هم حائز اهمیت است.

این دیپلمات پیشین کشورمان اضافه کرد: غیر از موضوعات اقتصادی، همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم که امروز معضل منطقه شده است. با توجه به عضیت افغانستان در اکو و اینکه داعش در افغانستان در حال افزایش فعالیت‌های خودش است، به طور طبیعی، موضوع مبارزه با تروریسم در منطقه مورد توجه همه کشور‌ها خواهد بود و راهکار‌هایی برای این مسئله پیدا خواهد شد.

پاک‌آئین خاطرنشان کرد: همچنین مسئله قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و جرائم سازمان‌یافته، از دیگر مسائل و اولویت‌هایی است که همه کشور‌های عضو اکو به آن علاقه‌مندند. در مجموع این سفر، سفر خوب و مثبتی است و می‌تواند در صورت پیگیری به نتایج خوبی دست پیدا کرد.

 

  • شرکت رئیس‌جمهور در اجلاس اکو؛ عملی کردن ۲ راهبرد دیپلماسی اقتصادی و توجه به همسایگان
  •  

    انتهای پیام/