شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سال آینده
رییس گروه مدیریت بیماری‌‌ های قابل انتقال بین انسان و حیوان؛

سال آینده با کمبود سرم ضد عقرب و مار روبه رو می شویم

رییس گروه مدیریت بیماری‌‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت گفت: به طور میانگین سالانه حدود ۶۰ هزار مورد عقرب‌زدگی و ۶ هزار مورد مارگزیدگی در کشور گزارش و ثبت می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ بهزاد امیری، رییس گروه مدیریت بیماری‌‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ضمن هشدار درخصوص احتمال کمبود پادزهر عقرب زدگی و مارگزدیگی در سال آینده اظهار داشت: به طور میانگین سالانه حدود 60 هزار مورد عقرب‌زدگی و 6 هزار مورد مارگزیدگی در کشور گزارش و ثبت می‌گردد. که البته این آمار به صورت متوسط است و سال به سال متفاوت است.

وی افزود: برای درمان هر مورد عقرب‌زدگی، حدود 2 تا 3 آمپول سرم پادزهر عقرب و برای هر مورد مارگزیدگی حدود 10 تا 15 آمپول سرم پادزهر مار استفاده می‌شود. بر این اساس می‌توان برآورد کرد که سالیانه حدود150 هزار آمپول سرم پادزهر عقرب و 60 تا 90 هزار آمپول سرم پادزهر مار نیاز داریم.

به گفته امیری،  تا سال 97 برنامه پیشگیری و کنترل گزش جانوران زهرآگین تحت مدیریت بیماری‌های غیرواگیردار بود. ولی از آن سال تاکنون، مسئولیت مدیریت برنامه به مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر و گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان سپرده شد.

وی تصریح کرد: تا چند سال پیش، فقط موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اقدام به تولید این سرم‌ها می‌کرد ولی در سال‌های اخیر، بخش خصوصی نیز به فناوری تولید این مواد بیولوژیک دست یافته است.

امیری ادامه داد: تهیه سرم‌ها به صورت سهمیه بندی میان تامین کنندگان، تقسیم شده و هر تامین کننده متعهد به تولید و تحویل سهمیه خود است اما از سال گذشته تا کنون، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، دچار مشکلاتی در تولید سرم پادزهر مار شده است و نتوانسته تعهدات خود را به موقع اجرا نماید.

وی افزود: تاخیر این موسسه در خصوص تولید و توزیع سرم پادزهر مار، سبب کمبودها و مشکلاتی در سطح کشور شده است.

به گفته امیری، نکته بسیار مهم این است که سرم‌های پادزهر مار و عقرب، متناسب با گونه‌های مار و عقرب بومی و موجود در کشور تولید می‌شود و با توجه به اینکه سرم‌های پادزهر مار و عقرب تولید شده در سایر کشورها بر اساس گونه‌های مار و عقرب همان کشورها تولید شده است لذا اثر بخشی مناسبی جهت خنثی کردن زهر مارها و عقرب‌های موجود در کشور را ندارد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای حل این مشکل تاکید کرد: تامین سرم پادزهر مار و عقرب، موضوع بسیار مهم و حیاتی است و به همین علت تا کنون مکاتبات متعددی با سازمان غذا و دارو، موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و وزارت جهاد کشاورزی به عمل آمده ولی علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، هنوز اقدام اجرایی مناسبی در این خصوص اتفاق نیافتاده است و موضوع کماکان در دست پیگیری است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم هرچه زودتر سازمان غذا و دارو نسبت به این موضوع توجه ویژه‌ای مبذول کند و با تعیین تکلیف، تداوم تامین این سرم‌ها به صورت مکفی و به موقع هموار سازد تا نگرانی‌ها بابت کمبودهای احتمالی در سال آینده برطرف شود.