شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#جانبازان#بروز

روایت پرستار مدافع حرمی که شهید شیمیایی شد/ غربت جانبازان شیمیایی را دریابید+فیلم

  • اخبار فرهنگ حماسه و مقاومت

  • روایت پرستار مدافع حرمی که شهید شیمیایی شد/ غربت جانبازان شیمیایی را دریابید+فیلم

    هرچند جانبازان زیادی همچون او داریم که حالا بعد از گذشتن سال‌ها از مجروحیتشان، دچار بروز عوارض شیمیایی شده‌اند. اما محمد نوروزی نخستین شهید این جمع است.

    به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مراسمی برای اهدای حکم شهادت شهید محمد نوروزی به خانواده بعد از گذشت دو ماه از شهادتش برگزار شد. حکمی که سردار علی فضلی، جانشین معاون هماهنگ ‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن را از جانب فرمانده سپاه به مادر شهید تقدیم کرد. با این حکم، در واقع احراز شهادت و درجه‌ ایثارگری‌اش به خانواده ابلاغ شد. پیش از این نیز مراسم‌های اینچنینی برای برخی از شهدای مظلوم برگزار شده بود. وجه مشترک این شهدا در گمنامی و غربتشان است. شهدایی که خیلی مشابه همسنگران خود به شهادت نرسیدند. شهید محمد نوروزی نیز در نوع شهادت منحصر به فرد است.

    او نخستین شهیدی است که بر اثر عوارض شیمیایی ناشی از مصدومیت شیمیایی در سوریه به شهادت رسیده است. هرچند جانبازان زیادی همچون او داریم که حالا بعد از گذشتن سال‌ها از مجروحیتشان، دچار بروز عوارض شیمیایی شده‌اند. اما محمد نوروزی نخستین شهید این جمع است. آقا محمد خیلی مظلوم بود. دوست نداشت در چشم دیگران باشد اما علاقه‌مند بود که همیشه صف اول کار جهادی و فعالیت حرفه‌ای‌اش باشد. این را دوستان شهید می‌گویند.

    محمد نوروزی فقط از این حیث در یاد و خاطر همرزمان نمانده است. بلکه آنقدر با همان آرامش همیشگی کارهای شاخص در حق همرزمان خود در منطقه داشته است که حالا از او به نیکی یاد کنند. محمد یک پرستار بود و در رده نظامی مسئولیتش بهداری-رزمی بود. یعنی برای مداوای مجروحین در بیمارستان خدمت نمی‌کرد بلکه در همان خط مقدم با فوریت‌های پزشکی سر و کار داشت.

    بارها تا صبح بالای سر همرزمانش بیدار نشسته بود و رسیدگی‌های درمانی‌اش را انجام می‌داد. حتی همین را کافی نمی‌دانست و همیشه دوست داشت تا از تجربه پرستاری‌اش برای بهبود بیماران سوری به خصوص بچه‌های مظلوم سوریه استفاده کند. کودکانی که سایه جنگ بر سرشان سنگینی می‌کرد و دست نیاز به سوی مدافعان حرم دراز می‌کردند.

    ماجرای جالب مداوای کودک سوری

    همرزم او در این باره خاطره جالبی دارد و در گفتگو با تسنیم می‌گوید: یادم هست یک روز دیدم محمد در منطقه با اضطراب و دوان دوان داخل اتاق می‌آمد. باعجله تجهیزات مربوط به پانسمان را برداشت و رفت. همراه او رفتم دیدم دو تا از بچه‌های کوچک سوری بیرون از مجموعه زمین خورده بودند و زیر زانوی یکی از آن‌ها شیشه فرو رفته بود. چند نفر دیگر او را به زور نگه داشته بودند که با حرکت شیشه آسیب بیشتری به بدنش وارد نشود. محمد سریع رفت شیشه را از پای بچه بیرون کشید. جای آن را بخیه و پانسمان کرد. با حس پدرانه با این بچه‌ها برخورد و آن‌ها را نوازش می‌کرد. محمد آنقدر برای این بچه‌ها نگران بود که انگار از خانواده خودش هستند. می‌گفت خدا را شکر که این توانایی را به من داده که بتوانم به وسیله آن به مردم خدمت کنم حالا چه سوری و چه ایرانی و همیشه شکرگزار این موضوع بود.

     

    مدافعان حرم , شهدای مدافع حرم , جبهه مقاومت اسلامی , جانبازان مدافع حرم , جانبازان شیمیایی , فیلم , شهید ,

    محمد زودتر از بقیه متوجه آلودگی شیمیایی منطقه شد

    از آنجایی که تروریست‌های تکفیری در قتل عام مردم بی‌گناه، کودک و بزرگسال؛ پیر و جوان؛ ایرانی و سوری و پرستار و امدادگر برایشان تفاوتی نداشت، شهید نوروزی هم خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شد، آلوده به مسمومیت شیمیایی به دست داعش شد.او در منطقه برای حفظ همرزمانش از آلودگی شیمیایی با دست تلاش می‌کرد. محمد موسوی، همرزم شهید در این‌باره می‌گوید: در سوریه هم دشمن از مواد شیمیایی استفاده کرد و بعضی از دوستان ما آنجا دچار مجروحیت شیمیایی شدند. محمد به دلیل آنکه خودش امدادگر بود، بیشتر با این مسئله آشنایی داشت و خاطرم هست وقتی متوجه آلودگی شیمیایی شد، خیلی تلاش کرد از بچه‌ها محافظت کند تا کمتر آلوده شوند. می‌دوید و از بچه‌ها می‌خواست اگر چفیه‌ای دارند خیس کرده و روی صورتشان ببندند. آب می‌آورد و بچه‌ها را راهنمایی می‌کرد تا برای حفظ سلامتی آنان تلاش کرده باشد.

    بعد از گذشت چند سال از آلودگی شیمیایی در منطقه، عوارض مسمومیت شیمیایی محمد هم بروز کرد. اوایل خود و خانواده‌اش فکر می‌کردند او درگیر حساسیت‌های شدید فصلی شده است اما کم کم نگران شدند و خواستند پیگیر وضع حسمی‌اش باشد و در آزمایش‌های ریوی مشخص شد که ریه‌اش آلودگی شیمیایی دارد. و چند سالی بیشتر طول نکشید که بر اثر همین مجروحیت شیمیایی وقتی همچنان در سوریه در حال مداوای مردم بود، به شهادت رسید.

    شهادت محمد تلنگری باشد برای کسانی که از جانبازان شیمیایی غفلت کردند/جانبازان شیمیایی مدافع حرم پشتوانه حمایتی ندارند

    شاید شهادت محمد تلنگری باشد برای همه کسانی که از جانبازان شیمیایی مدافع حرم غفلت کردند. غافل شدند از کسانی که مظلومانه جهاد کردند و این روزها نجیبانه درد مجروحیت را تحمل می‌کنند. برخی از آنان حالا باید در راهروهای ادارات مختلف برای تکمیل پرونده و در بیمارستان‌های رنگارنگ برای تشخیص آسیب‌های شیمیایی خود بدوند.

    همرزم شهید نوروزی درباره غربت این جانبازان می‌گوید: ما تجربه مجروحیت شیمیایی را در دفاع مقدس داشتیم اما متاسفانه تا به حال واقعاً کاری برای جانبازان شیمیایی مدافع حرم انجام نشده است.بعضی از این دوستان واقعاً پشتوانه حمایتی ندارند. برخی به آن‌ها می‌گویند وقتی داوطلبانه به سوریه رفته‌اید دیگر پیگیر چه چیزی هستید؟ تا زمانی که متولیان این کار نخواهند پای کار رسیدگی به این بچه‌ها باشند، اتفاق مثبتی در این زمینه نخواهد افتاد. تست‌های تشخیص شیمیایی و پیگیری درمان این جانبازان هزینه‌های زیادی دارد. تقاضای ما اینست اگر روال پرونده‌های آنان در بنیاد شهید زمان‌بر است، حداقل به دنبال وضعیت درمان این بچه‌ها باشند.

    شهید محمد نوروزی حالا طبق وصیتش در امامزاده حسن کرج آرمیده است. آن هم در کنار دو شهید مدافع حرم دیگر: شهید عین الله مصطفایی و شهید شعبان نصیری. مزار این شهدا حالا زیارتگاه عاشقانیست که شهدای مقاومت را ارج می‌نهند.

    شهید محمد نوروزی فرزند نوروزعلی متولد 1358 در قزوین بود. او بیش از 4 سال در دفاع از حرم اهل بیت(ع) داوطلبانه در جبهه مقاومت حضور داشت و با تروریست‌های تکفیری جنگید. این رزمنده مقاومت در عملیات‌های مختلفی همچون آزادسازی بوکمال، آزادسازی حلب، آزادسازی حومه ادلب و آزادسازی تدمر حضور داشت. شهید نوروزی طی نبرد مجاهدانه خود در جبهه مقاومت، دچار مجروحیت شیمیایی شده و سال‌ها به نام جانباز مدافع حرم شناخته می‌شد که نهایتاً به دلیل شدت عارضه شیمیایی در روز 10 شهریور ماه 1400 در سوریه آسمانی شده و به یاران شهیدش پیوست.

    گزارش از: نجمه السادات مولایی

    انتهای پیام/