شهر خبر
پوشش ویژه مذاکرات وین| در حال تکمیل

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

به گفته معاون سیاسی وزیر امور خارجه اولین هدف در مذاکرات رفع کامل، تضمین شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران اعمال شده بودند. «مذاکرات» بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کسی سودی ندارد. دومین هدف تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌بری از دانش هسته‌ای صلح‌آمیز به ویژه فناوری مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی طبق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) است.
مذاکرات برای لغو تحریم‌ها بناست از امروز ۸ آذر در هتل کوبورگ وین، پایتخت اتریش، میان ایران و ۱+۴ از جمله روسیه، چین، فرانسه، انگلیس به اضافه آلمان، به صورت رسمی آغاز شود.

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، ریاست این دور از مذاکرات را برعهده دارد و معاون رئیس کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد در امور اقتصادی، معاون وزیر اقتصاد در امور بین‌الملل، معاون وزیر اقتصاد در امور حقوقی نیز او را در مذاکرات وین همراهی می‌کنند.

هدف ایران از حضور در این دوره از مذاکرات، لغو تحریم‌های غیرقانونی، ظالمانه و یکجانبه علیه ملت ایران است. بنا به گفته مذاکره‌کننده ارشد کشورمان که در مقاله‌ای در فایننشال تایمز نوشت: این هفته ایران و پنج قدرت جهانی در وین برای به اصلاح «مذاکرات هسته‌ای» گردهم می‌آیند. این عبارت که از آن برای اشاره به توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استفاده می‌شود مملو از اشتباه است.

«علی باقری‌کنی»گفت: کشور‌های غربی علی‌الخصوص آمریکا به طور خستگی‌ناپذیر در تلاش هستند تا «مذاکرات» را تنها به عنوان فرایندی جهت محدود کردن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز و مشروع ایران نشان دهند که در معاهدات بین‌المللی گنجانده شده و توسط سازمان‌های نظارتی تحت نظر است، اما از دید ایران «مذاکرات» باید اهداف واقعی را دنبال کند و توسط تمامی طرفین نظارت شود.

وی بیان کرد: در این باره ما دو هدف داریم. اولین هدف رفع کامل، تضمین شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران اعمال شده بودند. بدون آن، این فرایند تا ابد ادامه خواهد یافت. «مذاکرات» بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کسی سودی ندارد. دومین هدف تسهیل حقوق قانونی ملت ایران برای بهره‌بری از دانش هسته‌ای صلح‌آمیز به ویژه فناوری مهم غنی‌سازی برای مقاصد صنعتی طبق معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) است.

 

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان: اولین هدف مذاکرات رفع کامل تحریم‌هاست
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۹:۰۳

علی باقری‌کنی در یادداشتی نوشت: تجربه به ما می‌گوید که غرب به دنبال اجرای توافق نیست؛ بلکه به دنبال آن است که با اعلام حصول توافق با جلب نظر عموم مخفیانه توافق را به تمامی روش‌های ممکن اجرا نکند. از روی تجربه می‌شود گفت که به دنبال این کار، اقداماتی جهت «ربایش» سکوی برجام انجام می‌دهند تا ایران را برای وادار کردن به دادن امتیازات بیشتر در زمینه‌های غیرمرتبط با مسائل هسته‌ای تحت فشار قرار دهند. در نتیجه ملت ایران نه به این روند و نه به نتیجه آن اعتماد ندارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه: مذاکرات بدون راه‌حل بی‌چون‌وچرا برای هیچ کس سودی ندارد

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان: اولین هدف مذاکرات رفع کامل تحریم‌هاست

عزم جدی ایران در مذاکرات وین
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ - ۰۹:۰۱

اعضای تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد ایران با عزم جدی در مذاکرات حاضر خواهد شد؛ بنابراین اگر طرف‌های مقابل نیز قصد دستیابی به توافق را دارند، بهتر است با حسن‌نیت در مذاکرات حاضر شده و گام‌های جدی را برای اثبات این حسن نیت بردارند.