جمعه سیاه برای بازار‌های جهانی نفت در پی شیوع سویه جدید کرونا

در پی شیوع سویه جدید ویروس کرونا ( اومیکرون ) جمعه سیاه آمریکا تبدیل به روزی سیاه برای بازارهای جهانی نفت شد. با شیوع این نوع ویروس در آفریقا و به دلیل کاهش تقاضای سوخت، تقاضا برای نفت کاهش یافت و این کالا به همراه بازار‌های جهانی سهام سقوط کردند.

نفت خام برنت با ۱۱ دلار کاهش به قیمت ۷۲ دلار و ۷۲ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با ۱۰ دلار و ۲۴ سنت کاهش، به ۶۸ دلار و ۱۵ سنت در هر بشکه رسید.

از طرفی دیگر نیز سهام شرکت‌های هواپیمایی از جمله یونایتد ایرلاینز، دلتا ایر لاین و امریکن ایرلاینز نیز در راستای کاهش مسافرت‌ها به دلیل محدودیت‌های کرونایی جدید و بسته شدن مرز‌های هوایی سقوط کرد.

ایپک اوزکاردسکایا، تحلیلگر ارشد شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیس کوت، وضعیت جدید بازار را نگران کننده خواند و گفت: «وضعیت در بازار‌های جهانی و روحیه سرمایه گذاران همچنان رو به وخامت است زیرا سرمایه گذاران نمی‌دانند که آیا سهامشان با حمایت کمتر بانک‌های مرکزی می تواند از یک بحران اقتصادی دیگر سربلند بیرون بیاید یا خیر. زیرا بانک‌های مرکزی اکنون باید در دو جبهه مبارزه کنند، یکی تورم شدید و دیگری شیوع ویروس جدید در جهان که ممکن است باعث شود بعضی از قرارداد‌های آتی خود را لغو کنند.»

جمعه سیاه برای بازار‌های جهانی نفت در پی شیوع سویه جدید کرونا

او در ادامه افزود: «مشکل این است که آن‌ها نمی‌توانند از ابزار‌های مشابه برای مقابله با تورم و رکود اقتصادی استفاده کنند و این انتخاب را دشوار خواهد کرد. تنها خبر دلگرم کننده کاهش قیمت نفت است که می‌تواند کمی تورم را مهار کند و باعث شود که بانک‌ها مدت بیشتری به حمایت خود از سرمایه گذاران ادامه دهند.»

سرمایه گذاران منتظر هستند تا ببینند در  نشست اوپک پلاس که قرار است سطح تولیدات نفت در آینده بررسی شود، چه تصمیمی گرفته می‌شود.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار، آسیا و اقیانوسیه درباره نشست اوپک گفت: «بسته به اینکه سویه جدید ویروس کرونا تا چه حد در جهان شیوع پیدا کند و بسته به تصمیمات سازمان جهانی بهداشت که در فروش نفت و قیمت آن تاثیر خواهد گذاشت، محاسبات و تصمیمات در نشست هفته آینده اوپک ممکن است، تغییر کند. زیرا اوپک پلاس بار‌ها اعلام کرده است که یکی از موضوعاتی که در میزان تولید نفت تاثیر می‌گذارد، ادامه شیوع کرونا در جهان است، زیرا تقاضای نفت کاهش می‌یابد.»

هالی در ادامه افزود: «این کاملا واضح است که اوپک پلاس با وجود اعتراض و سر و صدای مشتریان خود، تولید خود را از هدف قبلی که ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود، افزایش نخواهد داد.»

سویه جدید کرونا شامل ۵۰ جهش مربوط به ویروس SARS CoV-۲ اصلی است که در سال ۲۰۱۹ در چین ظاهر شد. این نوع جدید ویروس به سلول‌های انسانی دسترسی دارد.

روز جمعه، سازمان جهانی بهداشت این سویه جدید را نامگذاری کرد و آن را نگرانی جدید نامید. با اعلام شناسایی این سویه جدید، بازار‌های سراسر جهان به هم ریخت. منشا این گونه جدید منطقه جنوبی آفریقا اعلام شده است. چندی پیش، کشور‌های انگلیس، آلمان و ایتالیا مرز‌های هوایی خود را  به روی آفریقای جنوبی بستند.