"بهنام صمدی" کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل افت شاخص بورس در روزهای اخیر به خبرنگار برنا گفت: در شرایطی که بازدهی سرمایه در بازار سرمایه و بخش تولید به سختی به 20 درصد می رسد، نرخ بهره بین بانکی از سوی بانک مرکزی بیش از 21 درصد و نرخ بهره اوراق دولتی 24 درصد اعلام شده است که این تصمیم باعث می شود انگیزه سرمایه گذاری در این بازارها به شدت کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ بهره بزرگترین مانع رشد تولید و عدم سرمایه گذاری در کشور است گفت: ادامه فروش اوراق دولتی با سود بیشتر از بازار سرمایه ضربات شدیدی را به بازار سرمایه وارد می کند، به صورتی که شرکت های و صندوق های سرمایه‌گذاری که تشویق به خرید این اوراق می شود و حتی برای  تامین منابع خرید اوراق بدهی، اقدام به فروش سهام در بازار بورس می کند.

صمدی تاکید کرد: عدم پیش بینی عملکرد بازار برای سرمایه‌گذران و ارقام احتمالی بودجه سال آیند و گمانه زنی‌ها در خصوص نرخ گاز صنایع فولادی و حق انتفاع معادن باعث شده است ریسک سرمایه‌گذاری در بازار بورس افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی دیگر کمترین بازدهی را داشته است گفت: بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه به دلیل عملکرد دولت قبل و افت شدید شاخص کل در مردادماه سال 1399 باعث کوچ نقدینگی سهامداران از این بازار شد و به همین دلیل احیای اعتماد مردم به بورس بسیار سخت خواهد بود. متاسفانه ارزش معاملات در بازار سهام کمتر 3 هزار میلیارد تومان است که حتی از ارزش معاملات رمز ارزهای هم کمتر است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: همچنین سویه جدید ویروس کرونا در آفریقا باعث شده است بازارهای جهانی با افت شدیدی روبرو شوند و بازار بورس داخل نیز متاثر از نمادهای کامودیتی محور قرمز شده است

صمدی در خصوص جلسه ستاد تنظیم بازار برای تصمیم‌گیری نهایی درباره قیمت خودرو گفت: اعلام قیمت مصوب خودرو می‌تواند تاثیر مثبتی بر نمادهاهای خودروی داشته باشد و با توجه به تاثیر افزایش قیمت گروه خودرو می‌توان انتظار داشت، وضعیت بازار بهتر شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: فعالان بازار منتظر اعلام ارقام بودجه و تصویب آن در مجلس هستند تا نسبت به آن در خصوص نحوه فعالیت خود در بازار تصمیم‌گیری کنند. همچنین در حال حاضر اگر روند رشد دلار در بازار ادامه داشته باشد  پیش بینی می شود بازار سهام به این افزایش واکنش نشان دهد و به دلیل تاثیر مستقیم  افزایش قیمت دلار بر ارزش سهام شرکت‌های بورسی، ارزش سهام این شرکت ها روند سعودی داشته باشد. همچنین سرنوشت مذاکرات برجام نیز می تواند تاثیر مهمی در بازار داشته باشد.