کاهش سطح آنتی بادی‌های خون پس از دریافت واکسن فایزر
یافته‌های محققان نشان می‌دهد سطح آنتی بادی خون افراد پس از دریافت واکسن فایزر افت می‌کند.

به گزارش علاج نیوز، ظهور واکسن کرونا در جهان باعث امیدواری‌ها برای پایان بخشیدن به همه گیری کرونا شده است. با این حال، واکسن‌ها دارای اثربخشی متفاوتی هستند و آنتی بادی‌های خون نیز همواره خطر بروز جهش در کووید ۱۹ و ایجاد سویه‌های مقاوم به واکسن وجود دارد.

یکی از موضوعات مهم در این زمینه، ایمنی بلند مدتی است که واکسن‌ها ایجاد می‌کنند. تحقیقات جدید دانشمندان درباره اثربخشی واکسن فایزر که مبتنی بر دانش mRNA است، نشان می‌دهد سطح آنتی بادی ناشی از دریافت دو دوز از این واکسن به سرعت در بدن فرد کاهش می‌یابد.

محققان همچنین مشاهده کردند پس از شش ماه سطح آنتی بادی‌های دریافت کنندگان دو دوز واکسن فایزر شاهد افت شدید می‌شود. در این تحقیقات ۴ هزار و ۸۰۰ داوطلب مورد بررسی قرار گرفتند و سطح آنتی بادی‌های خون این افراد به مدت ۶ ماه مورد سنجش قرار گرفت.

مسئول این تحقیقات می‌گوید: ما شاهد آن بودیم که روند کاهش سطح آنتی بادی‌های خون این افراد به سرعت انجام گرفت. گرچه زنان و افراد جوان پس از دریافت واکسن به سرعت شاهد افزایش سطح آنتی بادی‌ها در بدن بودند، اما کاهش آنتی بادی‌های خون فارغ از جنس و سن در تمامی افراد به یک سرعت اتفاق افتاد.

یافته‌های دانشمندان نشان داد پس از شش ماه ۲.۵ درصد زنان سالم بین ۱۸ تا ۴۵ سال دارای سطح آنتی بادی زیر ۱۶ (که به طور عمومی به معنای نبود ایمنی است) بودند. همچنین ۶۸ درصد آن‌ها شاهد سطح آنتی بادی زیر ۲۵۶ (که معنای افت سطح آنتی بادی خون است) بودند. این رقم در زنان بین ۴۵ تا ۶۵ سال به ترتیب ۵ درصد و ۷۹ درصد؛ و درباره زنان بالای ۶۵ سال ۶ درصد و ۸۱ درصد بود.

درباره مردان سالم بین ۱۸ تا ۴۵ سال، ۴ درصد از آن‌ها سطح آنتی بادی زیر ۱۶، و ۷۵ درصد آن‌ها سطح آنتی بادی زیر ۲۵۶ داشتند. در مردان سالم بین ۴۵ تا ۶۵ سال این رقم به ترتیب ۱۱ و ۸۹ درصد بود که در مقایسه با زنان بیشتر است. در مردان بالا ۶۵ سال نیز این رقم به ترتیب ۱۵ و ۹۲ درصد بود.

منبع:جروزالم پست

اخبار داغ مرتبط:

آیا واکسن‌های mRNA می‌تواند ما را به ابرانسان تبدیل کند؟

هشدار به واکسن نزده‌ها؛ سویه جدید ویروس کرونا در کمین است!