عوارض گوارشی نشانه مسمومیت با ویتامین D
محققان دریافتند که زیاده روی در دریافت ویتامین D می تواند باعث بروز علائم گوارشی و دردهای شکمی شود.

به گزارش علاج نیوز، ویتامین D برای عملکرد سالم اندام های بدن حیاتی است و طی زمستان که نور خورشید به کم ترین حد خود می رسد، محققان بیشتر به مصرف این ویتامین توصیه می کنند. اما با وجود مفید بودن آن برای بدن، زیاده روی در مصرف آن هم می تواند خطرناک بوده و باعث مسمومیت شود.

ویتامین D به تنظیم مقدار کلسیم و فسفات در بدن کمک کرده و برای حفظ استخوان ها و دندان های سالم مؤثر است. کمبود آن می تواند باعث بدشکلی های استخوانی مانند راشیتیسم در کودکان و عوارضی در بزرگسالان شود. محققان توصیه می کنند که اگر بیشتر زمان روز را در محیط بسته می گذرانید، روزانه ۱۰ میکروگرم ویتامین D مصرف کنید تا استخوان ها و ماهیچه های سالمی داشته باشید.

البته به خاطر داشته باشید که مکمل های ویتامین D در صورتی که بیش از اندازه مصرف شوند ممکن است باعث مسمومیت شود که معمولا فراتر از رژیم غذایی حاوی این ویتامین و قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مصرف می شود.

به گفته محققان، مقدار بالای ویتامین D در خون باعث پرادراری می شود. علاوه بر این، علائم گوارشی هم ممکن است از دیگر عوارض مصرف بیش از حد مکمل های ویتامین D باشد که می توان به معده درد، یبوست و اسهال اشاره کرد. از دیگر علائم حالت تهوع، استفراغ، ضعف ماهیچه ای، احساس گیجی، درد، کاهش اشتها، کم آبی بدن، تشنگی و عطش زیاد و سنگ های کلیوی است.

در مواردی که مقدار ویتامین D دریافتی خیلی بیشتر از حد باشد فرد ممکن است دچار نارسایی کلیوی، ضربان نامنظم قلب و حتی مرگ شود. احساس گیجی، بی تفاوتی، استفراغ مکرر، پرادراری، کم آبی بدن، درد شکمی از علائم بالینی مسمومیت ویتامین D به شمار می رود.

مسمومیت با این ویتامین حتی ممکن است دردهای استخوانی و مشکلات کلیوی مانند ایجاد سنگ های کلیوی را هم ایجاد می کند. حدود ۲۰ درصد افراد بالغ دچار کمبود ویتامین D هستند که در معرض خطر ناشی از عوارض آن قرار می گیرند. کاهش نور خورشید، پوست تیره تر، خانه دار بودن، نقص در جذب ویتامین D، بارداری و شیردهی خطر کاهش جذب ویتامین D را کاهش می‌دهد.

ویتامین D علاوه بر نور خورشید در غذاهایی چون روغن ماهی، روغن زیتون، گوشت قرمز، غلات و مارگارین غنی شده و زرده تخم مرغ یافت می شود. گفتنی است که آن دسته از محصولات لبنی که با ویتامین D غنی نشده اند، از نظر داشتن این ویتامین فقیر هستند.

مسمومیت ویتامینی در روزهای کرونایی

مسمومیت با ویتامین E