شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#کشورهای عربی#خلیج فارس

تحلیلگر لبنانی: کشورهای عربی با فشار بر لبنان، به دنبال تحقق اهدافشان در عراق و یمن هستند/ مصاحبه

  • اخبار آسیای غربی

  • تحلیلگر لبنانی: کشورهای عربی با فشار بر لبنان، به دنبال تحقق اهدافشان در عراق و یمن هستند/ مصاحبه

    یک تحلیلگر لبنانی با اشاره به تشدید بحران اقتصادی این کشور و نقشی که کشورهای حوزه خلیج فارس در آن دارند تاکید کرد که هدف این کشورها از فشار بر لبنان تحقق اهداف سیاسی آن‌ها در کشورهایی همچون یمن و عراق است.

    به گزارش خبرنگار تسنیم از بیروت، لبنان این روزها یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی خود را پشت سر می‌گذارد و طی چند روز گذشته ارزش پول ملی این کشور به پایین ترین حد خود رسید.

    ‌هم‌اکنون یک دلار آمریکا در بازار ارز لبنان به ارزش 24 هزار لیره مبادله می‌شود که رکورد جدیدی از افت ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار آمریکا است.  در حالی که حداقل دستمزد در لبنان کمتر از 30 دلار است طی دو سال گذشته با از دست رفتن بیش از 90 درصد ارزش لیره در برابر دلار در بازار سیاه، قدرت خرید لبنانی‌ها کمتر شده است.

     در همین راستا خبرگزاری تسنیم مصاحبه‌ای با دکتر «محمود جباعی» تحلیلگر اقتصادی لبنان انجام داده است.

     این کارشناس اقتصادی در ابتدای گفتگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه امروز ارزش یک دلار به 25 هزار لیره لبنان رسیده است پیش بینی کرد با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی لبنان احتمالاً نرخ دلار در برابر لیره همچنان افزایش پیدا کند.

    دلایل ریزش ارزش لیر در برابر دلار

     وی در ادامه این گفتگو  اظهار داشت، عامل اصلی که در افزایش نرخ دلار در لبنان سهم دارد عدم تشکیل جلسه در دولت این کشور از زمان آغاز بحران با کشورهای حوزه خلیج فارس  و همچنین فشار کشورهای عربی بر لبنان است.  از سوی دیگر بانک مرکزی لبنان  بعد از اقدام به تامین اعتبارات ویژه برای سوخت نقش مهمی در افزایش نرخ دلار دارد.  همچنین انتظار می‌رود با آغاز سال 2022 قیمت دلار همچنان افزایش پیدا کرده و از مرز 30 هزار لیره عبور کند.

     دکتر محمود جباعی تاکید کرد که صحنه آینده برای لبنان بسیار تلخ خواهد بود؛ به ویژه در سایه محاصره و تحریمی که کشورهای عربی ضد لبنان اعمال کرده‌اند و این اقدامات نقش بالایی در فروپاشی لبنان دارد  و با هدف تحقق اهداف سیاسی در کشورهای دیگری همچون یمن و عراق انجام می‌شود.

    انتظارات اروپا و غرب از انتخابات آینده، ممانعت از «اکثریت شدن» متحدان مقاومت

     این تحلیلگر اقتصادی لبنان درباره انتخابات پارلمانی آینده این کشور اظهار داشت که کشورهای اروپایی و غربی منتظر انتخابات پارلمانی لبنان با هدف تغییر نتایج انتخابات و جلوگیری از رسیدن حزب الله و متحدان مقاومت به اکثریت آرا هستند؛ همانند اتفاقی که در انتخابات گذشته افتاد.  خلاصه که  همه این عوامل لبنان را تحت فشار قرار می‌دهد.

    فشار کشورهای عربی و خارجی به لبنان بیشتر می‌شود

     این کارشناس و تحلیلگر اقتصادی لبنان در پایان گفتگو با تسنیم تاکید کرد، کشورهای عربی و خارجی پشت سناریویی که برای لبنان ترسیم شده قرار دارند و در ماه‌های آینده  و همزمان با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی شاهد فشارهای سیاسی و اقتصادی  بیشتر خواهیم بود و ممکن است بازتاب آن را در خیابان ها ببینیم. این امر صلح داخلی را تهدید می‌کند و مستلزم آن است که احزاب سیاسی برای بازگشت سریع دولت به کار خود توافق کنند.

    لازم به ذکر است دو ماه پیش، اظهارات «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع رسانی درباره یمن و جنگ عربستان سعودی علیه این کشور باعث تنش سیاسی بین لبنان و کشورهای عربستان، کویت، بحرین و امارات شد و این کشورها سفرای خود از بیروت را فراخوانده و سفیران لبنان نزد خود را اخراج کردند.

     

    انتهای پیام/