شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#ترکیه#ارتش

سانا گزارش داد؛

برگزاری تظاهرات ضد ترکیه و شبه نظامیان آن در شمال سوریه

برگزاری تظاهرات ضد ترکیه و شبه نظامیان آن در شمال سوریه

سانا از برگزاری تظاهرات ضد ارتش ترکیه و شبه نظامیان وابسته به آن در تل رفعت در حومه شمالی حلب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سانا از تظاهرات ضد اشغالگران ترکیه ای و شبه نظامیان وابسته به آنها خبر داد.

خبرنگار سانا اعلام کرد: ساکنان منطقه تل رفعت در حومه شمالی حلب امروز تظاهراتی اعتراض آمیز برگزار کردند و مخالفت قاطع خود را به اشغالگری ترکیه و عوامل آنها و اقدامات جنایتکارانه آنها علیه سوری ابزار داشتند.

بر اساس این گزارش ساکنان تل رفعت و برخی از شهرک ها و روستاهای مجاور در منطقه اعزاز در حومه شمالی حلب تظاهرات گسترده در مخالفت با اقدامات اشغالگران ترکیه ای و عناصر وابسته به آنها برگزار کردند.

گفتنی‬ است‬ که‬ ارتش ترکیه با تصمیم سیاسی دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور‏، سه عملیات نظامی آشکار در خاک سوریه انجام داد که موجب سیطره مستقیم ارتش‬ آن‬ بر‬ مناطقی در شمال و شرق سوریه شد. هرچند ترکیه هدف این حملات را مبارزه با داعش و ‬ پ‬ ک‬ ک‬ اعلام کرده ولی از نظر ناظران امور‏ این اقدامات نظامی‏ بخشی از تلاش هایی است که ترکیه به عنوان یک کشور ذیربط در پرونده سوریه برای نفوذ در این کشور و ایجاد جایگاهی برای خود در تحولات آینده سوریه انجام می دهد.

ترکیه ابتدا تلاش کرد از طریق حمایت از برخی گروه های مسلح مخالف نظام سوریه در این کشور نفوذ کند ولی ناکامی این گروه در تحقق هدف مورد نظر که تامین کننده منافع ترکیه باشد موجب شد ترکیه گزینه مداخله مستقیم نظامی در مناطقی در شمال و شرق سوریه را انتخاب کند تا از یک سو به گفته مقامات ترکیه تهدید کردها را از مرزهایش دور کند و در ثانی به بازیگری تاثیرگذار در میدان خاورمیانه و تحولات ژئوپلتیک آینده در این منطقه تبدیل شود.

سه عملیات نظامی ترکیه در سوریه‏ نتوانست آنکارا را به بازیگری تاثیرگذار در تصمیم گیری های مرتبط با سوریه تبدیل کند و اکنون با افزایش گمانه زنی ها درباره عملیات نظامی ارتش سوریه برای بازپس گیری استان ادلب‏، ترکیه به اجرای عملیات نظامی جدید در محور تل رفعت و الباب و کوبانی و منبج و عین عیسی فکر می کند که هدف آن تثبیت منطقه حائل بین مرزهای خود و منطقه تحت کنترل کردها در شمال سوریه است.

راهبرد دولت ترکیه علیه کردها در سوریه، به علت چتر حمایتی آمریکا از کردها به بن بست خورد و این مسئله بر کارآیی عملیات نظامی ترکیه تاثیر منفی گذاشت. از این رو ترکیه مترصد فرصتی است تا به محض برداشته شدن چتر حمایتی آمریکا از کردهای سوریه‏، عملیات خود را آغاز کند.