شهرخبر

لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های ایران و ازبکستان

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ازبکستانی خود با تاکید بر لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های فی‌مابین، این اقدام را عاملی برای جهت‌دهی و شتاب‌بخشی به روابط دو کشور دانست.

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو با عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان دیدار و تبادل نظر کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با مرور بر روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، ضرورت گسترش مناسبات در مسیر منافع دو کشور را مورد تاکید قرار داد و آمادگی کشورمان برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور در آینده نزدیک را به اطلاع طرف ازبکستانی رساند.

امیرعبداللهیان همچنین با تایید نظر وزیر خارجه ازبکستان در زمینه لزوم ترسیم نقشه راه برای همکاری‌های فی‌مابین، این اقدام را عاملی برای جهت‌دهی و شتاب‌بخشی به روابط دو کشور دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان دیدار رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه پانزدهمین نشست سران طی روز یکشنبه را نقطه عطفی در مسیر توسعه مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین ارزیابی کرد.

امیرعبداللهیان در بخش همکاری‌های چند جانبه در منطقه در موضوعات مختلف از جمله آب، حمل و نقل و ترانزیت نیز آمادگی کشورمان برای همکاری با ازبکستان به منظور کار با دیگر کشور‌ها را مورد تاکید قرار داد.

شرایط در افغانستان، آوارگان افغانستانی ناشی از وضعیت اخیر در این کشور، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه بر قراری دولتی فراگیر در افغانستان و متشکل از اقوام مختلف، نتایج گفت‌وگو‌های انجام شده با همتایان از دیگر کشور‌ها در این خصوص و همچنین تشریح دیدگاه و تحرکات کشورمان در خصوص گفت‌وگو‌های وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه غیر قانونی ایالات متحده و جدیت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، فوری و همراه با حسن نیت به شرط بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود و لغو تحریم‌های اعمال شده، بی‌اعتمادی نسبت به آمریکا، همکاری نزدیک کشورمان با آژانس از دیگر محور‌های مطرح شده از سوی امیرعبداللهیان با همتای ازبکستانی در این دیدار بود.

عبدالعزیز کامل‌اف وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان نیز در این دیدار با تشکر از میهمان نوازی کشورمان در جریان سفر اخیر وی به تهران به منظور شرکت در نشست همسایگان افغانستان و بااشاره به روابط دوجانبه، آمادگی کشورش برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها را مورد تاکید قرار داد و بر ضرورت ارتقا مناسبات تصریح کرد.

وی دیدار روز یکشنبه روسای جمهور دو کشور را بیانگر روابط حسنه فی‌مابین دانست.

وزیر خارجه ازبکستان همچنین دیدگاه دو کشور در موضوع افغانستان را به یکدیگر نزدیک دانست و همکاری‌های فی‌مابین دو کشور با دیگر کشور‌های منطقه را مورد تاکید قرار داد.

تبریک به مناسبت ریاست دوره‌ای ازبکستان در سال جدید میلادی بر سازمان همکاری اکو از سوی امیرعبداللهیان و همچنین ابراز امیدواری وزیر امور خارجه ازبکستان در استفاده از تجربه غنی کشورمان در حوزه اکو از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو از سوی وزرای امور خارجه دو کشور در این دیدار بود.

 

  • دیدار امیرعبداللهیان با وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان
  •  

    انتهای پیام/