همه چیز در مورد عمل فمتو لیزیک
فمتو لیزیک جدیدترین فناوری لیزر چشمی است که برای افرادی در نظر گرفته شده که بدون عینک یا لنز تماسی نمی‌توانند ببینند. این عمل برای درمان نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم به کار می‌رود.

به گزارش علاج نیوز، فمتو لیزیک جدیدترین نوع لیزر چشمی است که برای درمان مشکلات بینایی استفاده می‌شود. پیش از این، جراحی لیزر چشم ابتدا روی سطح قرنیه شروع شد و پس از آن از طریق فلپ (ایجاد برش در قرنیه) ایجاد شده در قرنیه عمیق‌تر شد. در این تکنیک قدیمی‌تر، فلپ با دست و با چاقوی جراحی ایجاد می‌شد. با جراحی لیزر فمتو لیزیک، فلپ قرنیه با جدیدترین نوع لیزر یعنی فمتوسکند ایجاد می‌شود. در حال حاضر عمل فمتو لیزیک ایمنی بیشتری دارد؛ خطراتِ عوارض در طول عمل بسیار کمتر است و بُرش‌ها بسیار نازک‌تر هستند. در این روش شانس بیشتری برای ثبات قرنیه در طول زمان وجود دارد.

لیزر فمتو لیزیک چگونه کار می‌کند؟

جراح با استفاده از انرژی لیزر مادون قرمز، الگوی دقیقی از فضاهای کوچک و همپوشانی درست زیر سطح قرنیه ایجاد می‌کند.
لیزر با سرعت بسیار بالایی کار می کند: پالس‌های ۱ کوادریلیوم ثانیه یا ۱ فمتوثانیه. این پالس‌های هدایت‌شده دقیق نور لیزر، بافت قرنیه را در سطح مولکولی در هر فمتوثانیه، بدون ایجاد گرما یا تداخل با بافت اطراف، تجزیه می‌کنند.
هنگامی که لیزر روی چشم حرکت می کند، یک فلپ کامل را در قرنیه برش می‌دهد. هنگامی که این فلپ ایجاد شد، جراح می‌تواند آن را با یک ابزار جراحی طراحی شده به سمت بالا کج کند.
پس از آن لیزر اگزایمر برای ترمیم مجدد قرنیه و اصلاح مشکلات چشم استفاده می‌شود. در نهایت جراح فلپ (بُرش ایجاد شده در قرنیه) را در جای خود قرار می‌دهد.

مزایای روش فمتو لیزیک

-به طور قابل توجهی خطر مشکلات مربوط به فلپ قرنیه را کاهش می‌دهد.
-کاهش خطر التهاب یا عفونت
-سطح درمان بزرگتر با پایداری بهتر
-نیاز کمتری به تکرار درمان
-با فمتو لیزیک، فلپ قرنیه به قدری نازک و تمیز است که معمولاً هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی‌کند. با فلپ‌های نازک، بستر بافت بیشتری باقی می‌ماند. این تضمین بیشتری برای پایداری قرنیه در دراز مدت ارائه می‌کند و اصلاح طیف وسیع‌تری از اختلالات بینایی را ممکن می‌سازد.
-جراح از قبل و با اطمینان از فرم، ضخامت، اندازه و وضعیت فلپ مطلع است. این به استراتژی درمانی برای سطوح بالاتر اختلال بینایی مرتبط است. در جایی که فلپ توسط چاقوی جراحی برش داده می‌شود، تنها پس از آن است که جراح می‌تواند قضاوت کند فلپ چگونه به نظر می‌رسد.
-ابعاد کره چشم برای جراحی فمتو لیزیک چشم مهم نیست.
-بهبودی شما سریعتر است و می‌توانید زودتر دوباره به درستی ببینید.
-نتایج برای بینایی عالی است.
-با لیزر فمتو لیزیک فشار کمتری در حین جراحی به چشم وارد می‌شود و این به معنای راحتی بیشتر برای بیمار است.

مراحل عمل فمتو لیزیک چیست؟

قبل از عمل جراحی

-قبل از عمل یک بار دیگر اندازه‌گیری‌ها انجام می‌شود.
-به چشم بیمار بی‌حسی موضعی زده می‌شود. بنابراین نیازی به بیهوشی عمومی نیست.


در حین جراحی

-پرسنل پرستاری به بیمار کمک می‌کنند تا به سمت تخت عمل در اتاق لیزر درمانی برود.
-چشمان بیمار کاملا ضدعفونی شده و با بانداستریل پوشانده می‌شوند.
-مژه ها کنار زده می‌شوند و دوز بیشتری از بی‌حسی موضعی به چشم‌ها داده می‌شود.
-دستگاهی که پلک‌ها را نگه می‌دارد در جای خود قرار می‌گیرد تا مانع پلک زدن و بسته شدن چشم شود. ایجاد فلپ قرنیه ۲۶ ثانیه طول می‌کشد و از دستگاهی که روی چشم قرار می‌گیرد استفاده می‌شود. بنابراین نیازی به نگرانی نیست: بیمار به هیچ وجه نمی‌تواند در موقعیت این ابزار دخالت کند.
-پس از باز کردن فلپ، جراح از لیزر اگزایمر برای درمان شرایط خاص چشم بیمار استفاده می‌کند. این شامل این است که بیمار به مدت ۱ ثانیه به نور هدف نگاه می‌کند و پس از آن لیزر به طور خودکار حرکت چشم را دنبال می‌کند. در نهایت، فلپ به عقب تا می‌شود، خوب شسته شده و در جای خود ثابت می‌شود.

بعد از جراحی

-بیمار به اتاق ریکاوری و ریلکسیشن آورده می‌شود و در آنجا حدود ۳۰ دقیقه استراحت می‌کند.
-بیمار نباید در روز انجام عمل، رانندگی کند، بنابراین بهتر است همراه خانواده یا دوست خود بیاید.
-استفاده از وسایل نقلیه عمومی نیز توصیه نمی‌شود.
-داروی بعد از عمل قطره و عینک محافظ چشمی است که باید به مدت ۲۴ ساعت استفاده شوند.
-معاینات بعد از عمل بعد از روز اول، بعد از یک هفته و بعد از یک ماه برنامه‌ریزی می‌شوند.

تفاوت عمل‌های جراحی لازک و لیزیک چیست؟

ساخت لنزهای تماسی جدید برای بیماران عیوب انکساری

مترجم: آیدا نوروزی