شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#هوای آلوده#همزمان#آلودگی

۹ نوشیدنی ویژه مختص هوای آلوده

۹ نوشیدنی ویژه مختص روزهایی با هوای آلوده

همزمان با آلودگی هوا، علاوه بر استفاده از ماسک‌های فیلتردار، با مصرف برخی از خوراکی‌ها می‌توان جلوی ورود مواد سمی به بدن را گرفت سموم ناشی از این آلودگی‌ها می‌توانند باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی شوند.

به گزارش مشرق، شاید شما هم عبارت «غلظت آلاینده‌ها» بارها شنیده‌اید. چقدر بابت افزایش غلظت آلاینده‌ها دلواپس شده‌اید؟ چند روز را مجبور شده‌اید پای پیاده به دل آلودگی بزنید و در خیابان‌ها راه بروید؟ و البته بالاخره چقدر از این آلاینده‌ها را ناخواسته بلعیده‌اید و به ریه‌ها فرو داده‌اید؟ این مشکل همیشگی اکثر شهرهای صنعتی است که بلای جان مردم شده و برای به حداقل رساندنش می‌توان سراغ ساده‌ترین راه‌ها رفت که هر کسی در منزل شخصی‌اش هم می‌تواند این راه حل‌ها را پیاده کند.

بیشتر بخوانید

در هوای آلوده چه بخوریم و چه نخوریم؟

کافی است سعی کنید در این روزها، انواع ویتامین و املاح معدنی از جمله سلنیوم و ویتامین B ۶ را بیشتر از همیشه به بدن برسانید. البته بنا نیست این مواد را در قالب مکمل غذایی مصرف کنید. بلکه می‌توانید سراغ خوراکی‌هایی بروید که منبع غنی از این دو هستند و در نهایت با یک ترکیب ساده، نوشیدنی را نوش جان کنید که ریه‌هایتان را تا حد امکان از این آلاینده‌ها پاک کند.

در مواقع آلودگی هوا، غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان مانند آب لیمو، پرتقال و گیاهانی که قرمز رنگ هستند مثل گوجه فرنگی مصرف کنید. برای دفع سموم ناشی از آلودگی هوا، آبمیوه‌های طبیعی بنوشید.

همچنین با مصرف لبنیات تازه به ویژه شیر، دفع سموم در بدن بهتر اتفاق می‌افتد و عوارض آلودگی هوا همچون تنگی نفس و نارسایی قلبی به حداقل می‌رسند. برنج قهوه‌ای، تخم‌مرغ و تخمه آفتابگردان نیز از منابع طبیعی عنصر سلنیوم هستند.

برای رقیق شدن جریان خون می‌توانید به مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین ث هستند، روی بیاورید، لذا مصرف پرتقال، نارنگی و آب انار را در این شرایط فراموش نکنید.

۹ نوشیدنی ویژه مختص هوای آلوده

شکلات داغ سفید بیسکوئیتی

مواد لازم

شکلات سفید: ۱۵ تا ۲۰ گرم

شیر خشک قهوه: ۲ قاشق غذاخوری

بیسکوئیت پتی بور: ۴ عدد

شکر: ۲ قاشق مرباخوری

خامه: ۱۰ گرم

شیر: نصف لیوان

روش تهیه

شکلات سفید را روی شعله ملایم در ظرفی آب کرده و خامه را به آن اضافه می‌کنیم. شیر را گرم کرده و شیر خشک قهوه و شکر را هم به آن اضافه می‌کنیم. بیسکوئیت‌ها را آسیاب کرده و به شیر اضافه می‌کنیم. سپس مخلوط را به شکلات و خامه اضافه کرده و روی شعله کم هم می‌زنیم.

نکته: شکلات یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی‌ها در دنیاست، مخصوصا اگر به صورت یک نوشیدنی آن را بنوشید. این فنجان هیجان‌انگیز را هرگز از دست ندهید.

انار پلاس

مواد لازم

انار: ۲ قاشق غذاخوری

آب انار: یک فنجان

آب لیموترش تازه: نصف فنجان

یخ: ۵ مکعب

ماءالشعیر: یک سوم لیوان

روش تهیه

ابتدا ماءالشعیر را داخل لیوان ریخته، یخ را به آن اضافه کنید. سپس آب انار، لیمو و یخ را به آن بیافزایید و در آخر با دانه‌های انار نوشیدنی‌تان را تزئین کنید.

نکات:

۱- ماءالشعیر یکی از نوشیدنی‌های است که برای درمان سنگ کلیه تاثیر زیادی دارد. ماء‌الشعیر طبیعی بدون هیچ مواد افزودنی، حاوی ویتامین B است. البته بهتر است که این نوشیدنی گاز کمتری داشته باشد، چون اسید فسفریک اضافه شده به آن ممکن است باعث پوکی استخوان شود.

۲- اگر می‌خواهید انار شیرین‌تر و آب‌دارتری را انتخاب کنید، به میزان ضخامت پوست آن اهمیت بدهید. هرچه قدر پوست انار نازک‌تر باشد، دانه‌های آن شیرین‌تر، قرمزتر و آب‌دارتر خواهند بود.

قهوه

مواد لازم

اسپرسو: ۳۰ میلی لیتر

چوب دارچین: یک تکه

هل: ۳ عدد

میخک: ۲ عدد

روش تهیه

هل و میخک و دارچین را در آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. سپس آب معطر را فیلتر کرده و اسپرسو را با آن ترکیب کنید تا دم بکشد.

فوت آشپزی: آسان‌ترین راه درست کردن قهوه اسپرسو، تهیه کردن پودر آماده و اضافه کردن آب جوش به آن است.

نکات

۱- می‌توانید از طعم‌دهنده‌های استاندارد هل و دارچین که در برخی از فروشگاه‌ها موجود است، استفاده کنید.

۲- عطر خوش و اثربخش و اشتها آور هل، این دانه را به یکی از بهترین طعم‌دهنده‌ها برای انواع نوشیدنی، دسر و شیرینی تبدیل می‌سازد.

۹ نوشیدنی ویژه مختص هوای آلوده

هاوانا

مواد لازم

آب انبه: نصف لیوان

آب میوه‌های قرمز: یک‌چهارم لیوان

میوه آلوئه‌ورا: ۵ تکیه

میوه آناناس: ۵ تکه

موز: ۵ تکه

روش تهیه

آب انبه را در لیوان ریخته و کمی یخ و میوه‌ها را به آن اضافه می‌کنیم. ۲ تا ۳ دقیقه صبر می‌کنیم تا یخ‌ها اندکی آب شوند و بعد به آرامی و از فاصله نزدیک، آب میوه‌های قرمز را روی میوه و یخ‌ها اضافه می‌نماییم.

فوت آشپزی: برای رقیق‌تر شدن نوشیدنی‌تان، ابتدا میوه‌ها را آب‌گیری کنید سپس با یکدیگر ترکیب کنید تا لِردی آن مزاحم نوشیدنی‌تان نشود.

نکته: آناناس به علت داشتن کلسیم و منیزیم به رشد و ساخت استخوان‌های سالم و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.

سفید برفی

مواد لازم

آلوئه‌ورا: یک‌سوم لیوان

توت فرنگی: ۴ عدد

مربای توت فرنگی: یک قاشق غذاخوری

شیر: نصف لیوان

بستنی وانیل: یک اسکوپ

یخ: ۳ تا ۵ مکعب

روش تهیه

تمامی مواد ذکر شده را درون پارچ مخلوط‌کن ریخته و به مدت ۳۰ ثانیه میکس کنید. مواد حاصل را داخل لیوان بریزید و ۲ عدد توت فرنگی را خرد کنید و به آن بیافزایید.

فوت آشپزی: اگر تمایل ندارید از مخلوط‌کن استفاده کنید، مواد را به ترتیبی که ذکر شده، درون لیوان ریخته و آن‌ها را هم بزنید.

نکته: گاهی دیده می‌شود بعضی‌ها شیر پاستوریزه را در فریزر نگهداری می‌کنند که این کار اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا شیر فریز شده وقتی از حالت انجماد خارج شود، مستعد آلودگی است و ممکن است آلودگی دست یا ظروف را به راحتی به خود بگیرد.

دمنوش میوه‌های قرمز

مواد لازم

میوه خشک شده قرمز رنگ: دو قاشق غذاخوری

نعناع: ۲ الی ۳ ساقه

چای ترش: یک قاشق مرباخوری

آب لیمو ترش تازه: یک قاشق مرباخوری

عسل: نصف قاشق مرباخوری

آب جوش: یک لیوان

روش تهیه

چای ترش و میوه‌های خشک شده را همراه نعناع درون لیوان آب جوش ریخته تا به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس عسل و لیمو را به آن‌ها اضافه می‌کنیم.

فوت آشپزی: در روشی دیگر می‌توانید تمامی مواد را درون ظرفی ریخته و یک لیوان آب سرد به آن افزوده و روی گاز بگذارید تا به مدت حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشد. قبل از قُل خوردن زیر گاز را خاموش کنید.

۹ نوشیدنی ویژه مختص هوای آلوده

دمنوش هل و زعفران

مواد لازم

گل زعفران: ۳ تا ۴ گرم

زعفران دم کشیده: یک قاشق مرباخوری

هل: ۲ الی ۳ عدد

گلاب: یک قاشق مرباخوری

آب جوش: یک لیوان

روش تهیه

گل زعفران را در لیوان آب‌جوش ریخته و زعفران دم کشیده را به آن اضافه می‌کنیم. سپس گلاب و هل را در آب‌جوش دم کرده و به لیوان اضافه کرده و در لیوان را به مدت ۳ دقیقه بسته نگه داشته و دم می‌کنیم.

فوت آشپزی: در روشی آسان‌تر می‌توانید تمامی مواد را داخل صافی قوری بریزید و آب جوش به آن اضافه کنید. سپس بگذارید به مدت حداقل ۱۰ دقیقه دم بکشد و آماده شود.

نکته سلامت: دم کرده زعفران حاوی موادی است که به آن کروستین می‌گویند که فشار خون را پایین می‌آورد.

کیوی سرخ

مواد لازم

کیوی: یک عدد

پرتقال خونی: یک عدد

ماءالشعیر: یک‌سوم لیوان

یخ: چهار مکعب

روش تهیه

کیوی را پوست بگیرید و قطعه‌قطعه کنید. سپس آب پرتقال را بگیرید و درون مخلوط‌کن ریخته به مدت ۳۰ ثانیه میکس کنید. مایع به دست آمده را درون لیوان ریخته، یخ و ماءالشعیر را به آن اضافه کنید.

نکته سلامت: کیوی سرشار از ویتامین ث است. مقدار پتاسیم آن از نظر وزنی تا حدی کمتر از موز است. همچنین می‌توانید ویتامین‌های A ، E ، کلسیم، آهن و اسیدفولیک را در این میوه پیدا کنید.

پرتقال و گریپ‌فروت

مواد لازم

آب پرتقال: یک‌چهارم لیوان

آب پرتقال توسرخ: یک‌چهارم لیوان

آب گریپ‌فروت: یک‌چهارم لیوان

آب لیموترش: دو قاشق غذاخوری

روش تهیه

اول آب پرتقال توسرخ پالپدار را درون لیوان ریخته، سپس آب گریپ‌فروت و لیموترش و بعد از همه آن‌ها، به آرامی آب پرتقال معمولی را اضافه می‌کنیم.

فوت آشپزی: اگر می‌خواهید در این نوشیدنی میکس کامل صورت گیرد، حتما میوه‌ها را داخل مخلوط‌کن بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه میکس کنید.

نکته سلامت: گریپ‌فروت عمل هضم را آسان و به تولید قند و مواد حیاتی مورد نیاز بدن کمک می‌کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما