شهرخبر

نفوذ «اومیکرون» به اروپا؛ از تایید موارد ابتلا در ۳ کشور تا موارد مشکوک در هلند و جمهوری چک

  • اخبار اروپا

  • نفوذ «اومیکرون» به اروپا؛ از تایید موارد ابتلا در 3 کشور تا موارد مشکوک در هلند و جمهوری چک

    رسانه‌ها از تایید قطعی موارد ابتلا به سویه جدید کرونا (اومیکرون) در برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلیس و بلژیک و مشاهده مواردی مشکوک در هلند و جمهوری چک خبر داده‌اند.

    به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که اروپا به شدت درگیر مبارزه با موج چهارم و پنجم کرونا بود خبر ظهور سویه جدیدی در آفریقا موسوم به اومیکرون چالش جدیدی را برای مقامات این اتحادیه ایجاد کرده است.

    اروپا نگران است که سویه جدید کرونا یعنی "اومیکرون" در این قاره به سرعت گسترش پیدا کند.

    خبرها حاکی از آن است که این سویه راه خود را به اروپا باز کرده و احتمالا بی سرو صدا در قاره سبز جا باز می کند.

    سازمان جهانی بهداشت این سویه جدید را "بسیار نگران‌کننده" طبقه‌بندی کرده که به معنی ضریب سرایت بیشتر و شدت و حدت ابتلاست. کارشناسان گفته‌اند این ویروس جهش‌های زیادی کرده که می‌تواند به طور بالقوه، روند انتقال و سرایت را آسان‌تر کند. سازمان جهانی بهداشت در عین حال عنوان کرده که مدت‌ها وقت لازم است تا مشخص شود اثراث دقیق جهش‌ها چیست.

    بلژیک اولین کشور اروپایی است که موردی از ابتلا به گونه "اومیکرون" را گزارش کرده است. وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده که تست کرونای یک مسافر واکسینه نشده، مثبت بوده و تحقیقات نشانگر ابتلای وی به ویروس تازه است. گفته شده که این زن در 11 نوامبر از مصر به بلژیک برگشته و اولین علائم را 22 نوامبر بروز داده است.

    شناسایی موارد مشکوک در هلند

    به گفته رسانه‌های هلندی ده‌ها مسافر که روز جمعه پنجم آذر از آفریقای جنوبی وارد فرودگاه آمستردام شده‌‌اند هم مبتلا به کرونا بوده‌اند. روزنامه دتلگراف به نقل از مقامات بهداشتی این کشور نوشته است که هنوز روشن نیست که آیا این افراد مبتلا به سویه جدید با نام "اومیکرون" بوده‌اند یا خیر. مرکز پزشکی اراسموس در روتردام در حال انجام آزمایش‌ها برای یافتن پاسخ مشخص به این سوال است.

    صبح روز جمعه پنجم آذر دو هواپیمای شرکت هوایی KLM با حدود 600 سرنشین در فرودگاه شیپول هلند به زمین نشستند. آنها از کیپ تاون و ژوهانسبورگ پرواز کرده بودند.

    مسافران این پروازها در یک هتل تحت حفاظت قرنطینه شده‌‌اند. هر کس که نتیجه آزمایش منفی دریافت کند، اجازه خروج از فرودگاه را دارد، اما باید به مدت پنج روز در خانه قرنطینه شود و پس از پنج روز دوباره آزمایش شود.

    هلند، آلمان و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مانند دانمارک و ایتالیا پروازها از شش کشور آفریقایی را فعلا ممنوع کرده‌اند.

    مقام‌های محلی در ایالت هسن آلمان هم می‌گویند به احتمال بسیار قوی یک مورد ابتلا به گونه جدید کرونا در این ایالت شناسایی شده است.

    وزیر امور اجتماعی ایالت هسن می‌گوید آزمایش کرونای یکی از مسافران بازگشته از آفریقای جنوبی مثبت شد و او "به احتمال بسیار قوی" به ویروس جهش‌یافته اومیکرون مبتلا شده است.

    وی در یک پیام توئیتری نوشت در آزمایش‌هایی که روی نمونه‌های گرفته شده از این فرد انجام شد چند جهش مشاهده شده که مختص سویه اومیکرون است.

    در آفریقای جنوبی تا مدتی پیش موارد روزانه ابتلا به شکل محسوسی کاهش یافته و به حدود 100 مورد رسیده بود. در چند روز گذشته این موارد به شکل تصاعدی افزایش یافت و روز جمعه به بیش از 2 هزار و 800 مبتلای جدید رسید.

    پیش از این مسری‌ترین گونه ویروس کرونا در هند شناسایی شده بود که دلتا خوانده می‌شود و اکنون یکی از اصلی‌ترین علت‌های ابتلای شدید به بیماری کووید19 در اغلب کشورهای جهان به شمار می‌رود.

    کارشناسان آلمانی اعلام کرده اند که حتی اگر اثر بخشی واکسن های موجود بر نوع جدید سویه موسوم به اومیکرون کم تر باشد اما واکسیناسیون همچنان بهترین گزینه است.

    "لوتار ویلر"، رئیس انستیتو رابرت کخ آلمان در سخنانی اعلام کرد: همه افرادی که واکسینه شده اند وقتی با نوع جدیدی از سویه کرونا روبرو می شوند از صفر شروع نمی کنند.

    لغو سفر اشتاین مایر به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

    فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهور آلمان هم سفر سه روزه خود به منطقه خلیج فارس را به دلیل تحولات کرونایی اخیر در آلمان لغو کرد. وی قرار بود روز یکشنبه همراه با همسرش به امارات رفته و روز چهارشنبه هم سفری به قطر داشته باشد.

    دفتر رئیس جمهور آلمان خبرهای مربوط به کشف سویه جدید کرونا را عامل لغو این سفر اعلام کرد.

    وزیر بهداشت آلمان هم شرایط فعلی کرونایی را بسیار دشوار و بی سابقه ارزیابی کرده است.

    کشف دو مورد قطعی به اومیکرون در انگلیس و آلمان

    در مونیخ آلمان هم دو مورد از آلودگی به ویروس "اومیکرون" تایید شده است. وزیر بهداشت ایالات بایرن آلمان اعلام کرده که این دو مورد کشف شده هر دو در 24 نوامبر با یک پرواز از آفریقای جنوبی به آلمان وارد شدند.

    انگلیس قواعد سختگیرانه ای برای مسافران از سراسر دنیا وضع می کند

    با توجه به کشف ویروس اومیکرون انگلیس قواعد خود برای مسافران از سراسر دنیا را تشدید می کند.

    نخست وزیر انگلیس امروز ( شنبه ) اعلام کرد که همه مسافرانی که به انگلیس می آیند باید در روز دوم ورود خود تست پی سی آر بدهند و تا زمانی جواب تست منفی آن ها بیاید در قرنطینه قرار گیرند.

    دولت انگلیس هم 2 مورد از آلودگی به سویه اومیکرون را شناسایی کرده است.

    این درحالیست که دولت از جمعه مرز‌های هوایی را به روی پرواز‌های هفت کشور در جنوب افریقا که اومیکرون در ان شناسایی شده، بست.

    ساجد جاوید، وزیر بهداشت انگلیس با اعلام این خبر تاکید کرد که این دو نفردر قرنطینه خانگی به سر می برند و پرونده های بیشتر هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    موارد مشکوک به ابتلا به سویه جدید در جمهوری چک

    در جمهوری چک هم یک مورد مشکوک به آلودگی به اومیکرون شناسایی شده است. بر اساس اطلاعات انستیتو بهداشت عمومی در این کشور این فرد چندی پیش به نامیبیا سفر کرده بوده است. آزمایش ها و بررسی های بیشتر در حال انجام است.

    شرکت داروسازی بیون‌تک اعلام کرده که در حال تحقیق بر روی واکسنی تطبیقی است که علیه گونه اومیکرون نیز کارایی داشته باشد.

    دولت آلمان هم نگران است که واکسن های کرونا روی سویه جدید کشف شده در آفریقای جنوبی تاثیر کم تری داشته باشند. در یک گزارش محرمانه که خبرگزاری آلمان آن را ارائه داده آمده است که مشخص نیست آیا اثر واکسن ها در این شرایط کاهش می یابد یا خیر.

    "اورزو لا فون در لاین"، رئیس کمیسیون اروپا هم با توجه به ظهور سویه جدید اومیکرون در جنوب آفریقا همه کشورهای اروپایی را به اقدامات سریع فراخوانده و روز گذشته در سخنانی در بروکسل اعلام کرد: این مسئله مهم است که ما در اروپا سریع، قاطعانه و با اتحاد عمل کنیم.

    کمیسیون اروپایی روز جمعه به کشورهای عضو پیشنهاد داد که ترمز اضطراری برای سفر از کشورهای جنوب آفریقا را فعال کنند.

    فون در لاین تاکید کرد تا زمانی که درک روشنی از جدی بودن جهش های نوع جدید به دست نیاید، باید از همه سفرهای هوایی به از این کشور جلوگیری شود. وی خواستار اقدامات قرنطینه ای سختگیرانه برای مسافرانی شد که از جنوب آفریقا بر می گردند.

    مرکز اروپایی کنترل و پیشگیری از بیماری ها در اروپا ECDC هم از احتمال گسترش سویه جدید کرونای اومیکرون در اروپا خبر داد.

    این نهاد بهداشتی در اروپا اعلام کرد که خطر گسترش این سویه جدید در اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا بالا تا بسیار بالا است.

    انتهای پیام/