به گزارش اکوایران، در پی دیدار نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه در شهر سوچی، توافق شد تا پایان سال میلادی جاری بدون هیچ مانعی سازوکارهایی برای تعیین مرز میان ارمنستان و آذربایجان ایجاد شود.

توافق بر سر تعیین خطوط مرزی

 بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، بیانیه مشترکی درباره نتایج مذاکرات سه جانبه در سوچی صادر کردند.

این نشست به مناسبت سالگرد امضای توافقنامه صلح در خصوص توقف درگیری‌های نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم ماه نوامبر سال 2020 ، در بندر سوچی برگزار و حدود سه ساعت به طول انجامید.

 

در این بیانیه آمده: «ما توافق کردیم که تلاش‌های مشترک با هدف تسریع راه ‌حل های ممکن برای مسائل باقی‌مانده از بیانیه‌های 9 نوامبر 2020 و 11 ژانویه 2021 افزایش دهیم».

0

این بیانیه تصریح دارد که طرف‌ها درباره ایجاد کمیسیونی برای تعیین خطوط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان با کمک روسیه و بازگشایی کریدورهای حمل و نقل منطقه به توافق رسیدند.

بر اساس این بیانیه: «طرفین به توافق رسیدند که اقدامات مشخصی برای تقویت سطح ثبات و امنیت در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام شود و کمیسیون دوجانبه‌ای به منظور تعیین خطوط مرزی بین دو کشور همسایه و همچنین از سر گیری فعالیت کریدور حمل و نقل در منطقه ایجاد شود و به درخواست طرفین، فدراسیون روسیه نیز رایزنی‌های لازم در این زمینه را در جهت تحقق هرچه سریع‌تر این امر انجام خواهد داد».

انتقادات دوجانبه در حضور پوتین

در پایان این نشست، ولادیمیر پوتین گفت: «در پایان، می‌خواهم بار دیگر از رئیس جمهور آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان به خاطر توافق برای سفر به روسیه و گفتگو در خصوص وضعیت کنونی درباره حل و فصل مسائل قره باغ و کل منطقه، تشکر کنم. اما باید از ابتدا این را بگویم، امروز بسیار سازنده کار کردیم، این یک تحلیل عمیق از وضعیتی بود که امروز ایجاد شده است».

پوتین هم‌چنین با اشاره به باقی ماندن برخی مشکلات پس از توافق سال گذشته دو کشور بر سر بحران قره‌باغ تاکید کرد که به رغم اقدامات مهم صورت گرفته اختلافات باید از راه مسالمت‌آمیز حل شود.

3

پوتین به این مسئله اشاره کرد که ارمنستان و آذربایجان بخشی از روسیه تزاری و اتحاد جماهیر شوروی بوده و با یادآوری اینکه «ما برای قرن‌‌ها بخشی از یک کشور واحد بوده‌ایم و روابط تاریخی و عمیقی داریم» دو کشور را به حل اختلافات فراخواند.

با این حال رهبران دو کشور در حضور رئیس جمهور روسیه از یکدیگر انتقاد کردند.

بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، الهام علی‌اف، در شروع این جلسه که خبرنگاران نیز حضور داشتند گفت کشورش توافق آتش‌بس را به دقت اجرا کرده و در عین حال از ارمنستان انتقاد کرد که به درخواست‌های جمهوری آذربایجان برای مذاکرات بیشتر و رسیدن به یک توافق صلح نهایی، پاسخی نداده است.

در مقابل، پاشینیان گفته که سخنان الهام علی‌اف درباره اجرای توافق آتش‌بس، درست نیست و جمهوری آذربایجان بارها این توافق را نقض کرده است. به گفته پاشینیان، ارمنستان با مشکلاتی نظیر مساله زندانیان جنگی، گروگانگیری توسط جمهوری آذربایجان و همچنین ایجاد موانع برای تجارت و حمل و نقل روبه‌روست.

نخست‌وزیر ارمنستان در ادامه ارتش جمهوری آذربایجان را متهم کرد که در این یکسال چندین بار به خاک کشورش تجاوز کرده است.

آتش زیر خاکستر

نشست سه جانبه مذکور در فاصله کم‌تر از دو هفته پس از بالاگرفتن خشونت در مرزهای دو کشور و با هدف کاستن از تنش‌ها و حل اختلافات میان آن‌ها برگزار شد.

دو کشور طی سال گذشته میلادی بر سر کنترل و تملک منطقه قره‌باغ به مدت شش هفته به شکل کم سابقه‌ای درگیر یک جنگ تمام‌عیار شدند که دست کم ۶ هزار و پانصد کشته برجای گذاشت.

در نهایت نبردهای خونین میان دوطرف به شکست ارمنستان منجر شد، و به موجب توافق ترک مخاصمه  با سپردن کنترل چندین منطقه مهم از قره‌باغ به آذربایجان به پایان رسید. با این حال نیروهای نظامی دو کشور یک سال پس از فروکش کردن جنگ، به تازگی بار دیگر با یکدیگر درگیر شدند که این درگیری‌های پراکنده به کشته شدن ۶ سرباز ارمنی و ۷ سرباز جمهوری آذربایجان منجر شد.

4