شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا

دز سوم واکسن کرونا برای همه ضروری است؟

دز سوم واکسن کرونا برای همه ضروری است؟

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده 87 درصد جمعیت خراسان شمالی در برابر کرونا واکسینه شده اند و درصد واکسیناسیون در حال افزایش است، در این میان این سوال مطرح می شود که آیا دریافت دز سوم واکسن کرونا برای همه ضروری است؟ مدیر گروه بیماری های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به این سوال پاسخ داد.

به گزارش بهداشت نیوز،  «فیض ا... برزگر» گفت: اکنون 3 گروه می توانند دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند. وی افزود: کادر بهداشت و درمان بخش های خصوصی و دولتی، افراد دارای نقص سیستم ایمنی به هر دلیل و سالمندان بالای 60 سال می توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، دز بوستر (یادآور) یا نوبت سوم را برای افزایش ایمنی در برابر ویروس کرونا دریافت کنند.
 

وی با بیان این که دریافت نوع واکسن در دز سوم، به پلتفرم واکسنی بستگی دارد که افراد در نوبت اول و دوم تزریق کرده اند، ادامه داد:  واکسن‌های کووایران برکت و سینوفارم از دسته واکسن های غیر فعال هستند بنابراین افراد بالای ۶۰ سالی که در نوبت اول و دوم این واکسن ها را تزریق کرده اند می توانند در نوبت سوم از واکسن های مشابه نوبت اول یا از واکسن آسترازنکا یا پاستوکووک پلاس استفاده کنند.

 وی اضافه کرد: بنابراین امکان انتخاب نوع واکسن تزریقی به نوع واکسنی که در نوبت اول و دوم دریافت شده است، بستگی دارد. وی با تاکید بر این که سیستم ایمنی بدن افراد بالای ۶۰ سال ضعیف است، بیان کرد: این افراد پاسخ های ایمنی کمتری به واکسن ها می دهند بنابراین طبق تصمیم کمیته کشوری، برای ایمن سازی این افراد باید حتماً نوبت سوم واکسن را دریافت کنند.

«برزگر» اضافه کرد: طبق مطالعاتی که منتشر شده به نظر می رسد ایمنی ناشی از واکسن ها  ۶ تا ۸ ماه پایدار است و بعد از این مدت، ایمنی حاصل از واکسن افت نسبی پیدا می کند، بنابراین برای افزایش حداکثر ایمنی، همزمان با ادامه برنامه واکسیناسیون نوبت اول و دوم، تزریق دز یادآور را هم دنبال می کنیم. وی یادآور شد: دز سوم (تقویتی) واکسن کرونا که تحت عنوان «دز یادآور» هم شناخته می‌شود، با هدف حفظ و افزایش پاسخ ایمنی بدن به بیماری تزریق می‌شود.